Lampen schakelaar

DirtyFrog

Member
Beste Forumleden,

Ik heb een zip 4t met een 172cc 2t blok, en wil graag een schakelaar aansluiten waarmee ik ALLE lampen aan en uit kan zetten (Remlicht, koplamp, achterlicht)

En dan het liefst zonder dat het kapot gaat. Nu heb ik een schakelaar die perfect in het stuur past van de zip, met een stekker van een Piaggio Hexagon erin. Deze heeft 4 draden, een blauw met zwarte, een witte en 2 met blauw en wit.

Maar heb geen idee hoe en wat. Ik heb de kabel van mijn e-choke over aangezien ik nu hand choke heb, misschien dat ik daar iets mee kan? ik zag op het schema dat deze ook iets te maken had met het achterlicht?

Ik hoor graag of dit überhaupt mogelijk is en wat jullie ideeën zijn. Ik zal wat foto’s plaatsen ter verduidelijking.

Alvast bedankt!

Groetjes Thijmen
 

Attachments

  • IMG_4725.jpeg
    IMG_4725.jpeg
    253.2 KB · Views: 8
  • IMG_4726.jpeg
    IMG_4726.jpeg
    297.4 KB · Views: 9
  • IMG_4719.png
    IMG_4719.png
    500.1 KB · Views: 9
  • IMG_4727.jpeg
    IMG_4727.jpeg
    243.9 KB · Views: 9
Advertisement - register to remove this

Heel rare vraag!
Ga je een plofkraak plegen dan dat je ook je remlicht wilt uitschakelen?
Hahaha nee dat ben ik niet van plan. Dacht aangezien ik toch een schakelaar heb waarom dan niet alles in een keer. Maar remlicht en knipperlicht zou eventueel niet hoeven. Tis maar een extra optie aangezien ik anders een loze knop heb.
 
Dan zou ik via massa schakelen , massa van achterlicht / remlicht ( dit is èèn draad) , en koplamp via een schakelaar laten lopen .
Massa van beide op de ene kant van de schakelaar , en de andere kant van de schakelaar op massa . Voordeel is dan , dat je kan starten als je je hendel in knijpt , onderbreek je de plus , kan je ook niet starten . Maar ik zou het remlicht sowieso in tact laten , en de voeding van de lichtschakelaar dan onderbreken
 
wbtuning heeft hier een video over gemaakt met precies zo'n zelfde schakelaar. zal hem even opzoeken voor je.
edit:
Kan helaas op de video niet goed zien welke draden hij precies aan elkaar heeft verbonden. Wel geleerd dat ie meerdere standen heeft, Bedankt voor het meedenken!!
Post automatically merged:

Dan zou ik via massa schakelen , massa van achterlicht / remlicht ( dit is èèn draad) , en koplamp via een schakelaar laten lopen .
Massa van beide op de ene kant van de schakelaar , en de andere kant van de schakelaar op massa . Voordeel is dan , dat je kan starten als je je hendel in knijpt , onderbreek je de plus , kan je ook niet starten . Maar ik zou het remlicht sowieso in tact laten , en de voeding van de lichtschakelaar dan onderbreken
Dus de zwarte draad van het achterlicht, en zwarte draad van de koplamp op de witte draad van de schakelaar? en dan andere kant van wat? op de zwart blauwe massa van de schakelaar? Sorry maar ik snap het niet precies.
 
Als je het zo wil doen ( via massa schakelen) , en zwart is de massa van je koplamp en achterlicht , zou je deze draden met elkaar kunnen verbinden , en op de ene pool van de schakelaar zetten . De andere pool van de schakelaar , zet je dan op massa . Staat je schakelaar op uit , krijgen beide lampen geen massa , en blijven dus uit . Schakelaar op aan , en lampen hebben weer massa , en branden. Heeft de schakelaar meerdere aansluitingen , zul je even aan de slag moeten met de multimeter , om uit te vinden , welke twee draden er door verbonden worden met de schakelaar op aan. Ik bedenk alleen dat als je de schakelaar op uit hebt , en je lichtschakelaar staat op groot licht , dat dan nog wel het lampje in je dashboard brand . Maar om die ook via massa te onderbreken zal iets moeilijker zijn , maar is wel gelijk een waarschuwing , dat als je de lampen weer aan zet , de koplamp , dan op grootlicht aan gaat.
 
Ik kan mij niet voorstellen waarom iemand uberhaupt zijn remlicht zou willen uitschakelen.
Kan wel eens gevaarlijke situaties opleveren vooral als je met je scootertje de rijweg op moet en tussen het snellere verkeer moet rijden die het dus minder snel opvalt als jij afremt.
Als je een auto achter in je motor of scooter rijdt is niet echt plezant, ik kan ervan meepraten en ik had wel een remlicht en goeie achterverlichting!

De enige reden waarom je zoiets zou willen is om te vluchten voor justitie. :rolleyes:
 
Hoi Arie,

Ik weet dat het goed bedoelt was en dat niet iedereen zo achterdochtig is als ik. ;)

Jij, hoeft je zeker niet te verontschuldigen, vooral niet bij mij.
Jouw bijdrages worden door mij en vele andere zeer gewaardeerd!!!
 
Een goed werkend remlicht is in NL verplicht wanneer de brommer/scooter in gebruik is genomen na 31 december 2006.
Zie onderstaande link en kijk meteen even voor de overige verlichting.

Er staat ook een redelijk hoge boete op. Die wat mij betreft niet hoog genoeg kan zijn...
 
Bij deze ook mijn excuses, was niet te bedoeling om bij te dragen aan iets wat helemaal niet legaal is. Normale lamp schakelaar is dat dan wel legaal? zo ja, dan zeg je dat ik de 2 massa kabels van kop en achterlamp aan elkaar kan maken, en aansluit op welke pool van de schakelaar? En de andere pool? wat moet er op die pool gemeten worden? en moet die dan aan massa (als in gewoon een verbind punt op het frame?
 
Nee dan gaat het niet , omdat het remlicht inwendig in het lampje verbonden is met het achterlicht , voor de massa . Gaat nu de koplamp , en het achterlicht gelijk aan als je de scooter op contact zet . En de aansluiting op de schakelaar zul je met een multimeter kunnen meten , welke draden door verbonden worden als je de schakelaar op aan zet , en verbroken bij uit . In dit geval ( voor achter en voor licht ) zul je moeten meten , aan de lichtschakelaar (om van dim naar grootlicht te schakelen) wat hier de spanning voerende draad is , en deze doorknippen en aansluiten aan je nieuwe schakelaar ( aan de draden die je eerder hebt gemeten die verbroken worden , als je de schakelaar bedient)
 
Back
Top