Speedfight 2 lampen knipperen als contact aan gaat.

Sjors1754

Member
Hallo iedereen,
Ik heb net een nieuwe speedfight gekocht uit 2005 en deze heeft als probleem dat als het contact omgedraaid wordt gelijk alle lampen beginnen te knipperen.
Op het tempo van de knipperlichten.
Wat zou dit kunnen zijn?
Alvast bedankt voor de hulp!
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb net een nieuwe speedfight gekocht uit 2005
Niet bepaald nieuw te noemen, deze is even oud als jij zelf!
Voor een mens is 17 jaren, jong maar voor een brommer......

Erg weinig info verder.

Wat heb jezelf al gedaan/gecontroleerd/geconstateerd?
Heb je hem zo gekocht of is dit pas na enige tijd boven water gekomen?
Heb jij iets aan de brommer veranderd of heb je weet ervan wat de vorige eigenaar heeft veranderd?
Zoals bijvoorbeeld LED-verlichting aangesloten ipv gloeilampjes.

alle lampen beginnen te knipperen.
Wat bedoel je met "alle lampen"? (remlicht, achterlicht , knipperlichten, cockpit achtergrondverlichting, koplamp)
Gebeurt dit altijd of alleen als je de knipperlichten aan zet?
Heb je het knipperrelais al eens afgekoppeld en gekeken of het probleem zich nog voordoet?
Wat is de accuspanning bij stilgelegde motor, bij stationair draaiende motor en draaiende moter met wat gas geven?
Zitten je accuklemmen goed vast en maken deze goed contact?
Zit de zekering goed in de houder en maakt deze goed contact?
Contactslot gemeten?
Ontlaadt de accu zich als de scooter niet op contact staat?
 
Last edited:
De scooter is zeker niet de jongste meer.
Het probleem heeft zich bij de verkoop al voor gedaan en ik gok dat de vorige eigenaar de kabelboom veranderd heeft in verband met de chip key.
Alle lampen beginnen dus met knipperen op het tempo van de knipperlichten
En gaan standaard aan als het contact omgedraaid wordt.
Alle lampen gaan dan knipperen.
Er zit veder alles standaard aan.
We hebben nog weinig doorgemeten maar wel al andere cdi geprobeerd maar dit veranderde weinig.
Veder hebben we ook geprobeerd de stekker uit het relais te trekken, maar dan stoppen alle lampen er gewoon direct mee.
Ook de kap van de knipperlicht knopjes opgemaakt om te kijken voor erosie maar daar is niks te bekennen.
Als ik thuis ben zal ik gelijk al de checkpunten even na gaan.
Heeft iemand veder ook een idee waar de massa punten kunnen zitten?
Post automatically merged:

Veder hebben we weinig info over de scooter en zijn er nog weinig punten waar ik kan denken waar het in kan liggen
 
Trek de stekker eens uit de spanningsregelaar en kijk of het probleem blijft.
Want op één of andere manier koppel je de accu (gelijkspannng waar oa de knipperlichten en het remlicht mee werkt) met de verlichting (wisselspanning waar oa de koplamp en achterlicht mee werkt).

Dit kan in sommige gevallen dmv een massa-probleem of een "lekkende" spanningsregelaar of er liggen ergens draden van beide systemen (AC en DC) tegen elkaar
 
Probleem blijft want lampen branden niet meer als ik hem eruit haal.
En ik kan er eigenlijk niet achter komen of de spannings regelaar kapot is want ik heb een tweede erbij en die doet het ook niet
 
Probleem blijft want lampen branden niet meer als ik hem eruit haal.
De verlichting mag ook niet branden als je enkel de scooter op contact zet.
Nogmaals de verlichting (voor- en achterlicht) werken alleen op de wisselspanning van de stator, maw alleen als de motor draait.
Bij jouw gaan ze ook branden/knipperen als de motor niet loopt, maw ze werken dan via de spanning van de accu wat niet goed is, tenzij de vorige eigenaar er led heeft ingezet en het zaakje heeft omgebouwd naar gelijkspanning. (via de accu dus)
En ik kan er eigenlijk niet achter komen of de spannings regelaar kapot is want ik heb een tweede erbij en die doet het ook niet
Dit snap ik niet helemaal,als je een tweede spanningsregelaar hebt geprobeerd en je weet zeker dat deze goed is en het probleem blijft, ligt het toch niet aan de spanningsregelaar.
 
Oke, maar er zijn geen ledjes ingezet dus dat probleem kan afgestreept worden.
Zou je aanraden om en nieuwe kabelboom te halen met relais en alles erop?
Of raad je aan om gewoon te gaan zoeken naar het probleem.
 
Even een update.
Nieuwe spanningregelaar en knipperlicht relais ingegaan.
Dit hielp dus niets jammer genoeg, maar het zijn wel weer twee dingen die ik van het lijstje af kan strepen.
 
Ik krijg toch de indruk dat er iets niet klopt in de schakelaarcluster van je linker handvat.
Dit is ook de enige plaats waar draden van je verlichtig en knipperlicht samenkomen
Trek de 9-polige connector van deze schakelaarcluster eens los en kijk wat er gebeurd.
Zie deel-schema hier beneden, de connector is met een rood kader aangegeven.
Naamloos.png
 
De draden zijn eruit.
Als ik hem nu start brandt de voorlamp niet maar de achterlamp werkt wel weer zoals het hoort.
Kan ik hieruit concluderen dat het aan de schakelaar ligt?
Moet ik deze doormeten?
 
Als ik hem nu start brandt de voorlamp niet maar de achterlamp werkt wel weer zoals het hoort.
Dat klopt want het achterlicht is nu niet meer verbonden met de foutlocatie en de knipperende gelijkspaning van het knipperrelais kan niet meer terug naar het achterlicht.

Kan ik hieruit concluderen dat het aan de schakelaar ligt?
Lijkt er inderdaad op dat er iets scheelt in de schakelaarcluster of in de draden tussen schakelaars en connector.

Moet ik deze doormeten?
Lijkt me wel. :)
 
Last edited:
Het beste kun je vanaf de connector richting schakelaar de Ohmse weerstand meten.

Ik voeg even het stukje schema bij van mijn post#10 waarop alleen de schakelaarcluster en de connector en draadkleuren te zien zijn.
Onder dit deel-schema beschrijf ik welke methode je toepast.
Naamloos.png
Componenten:
12 = dimlicht/grootlichtschakelaar.
18 = claxonschakelaar
20 = knipperlichtschakelaar


Zet je multimeter op het laagste Ohm-bereik met de zwarte meetdraad in de aansluitbus met de tekst Com en de rode meetdraad in de aansluitbus met het Ohmega teken.

Nu ga je de richtingaanwijzerschakelaar meten. (nr20)
Zet de richtingaanwijzerschakelaar in de linker stand.
Tussen de draden 7 en 8 moet je nu nagenoeg 0 Ohm meten.
Tussen draad 7 en de draden 1,2,3,5,6 en 9 mag je geen weerstand meten.
Bij de meeste multimeter staat dan OL of I of L in het display.

Zet de richtingaanwijzerschakelaar in de rechter stand.
Tussen de draden 8 en 9 moet je nu nagenoeg 0 Ohm meten.
Tussen draad 8 en de draden 1,2,3,5,6 en 7 mag je geen weerstand meten.

Nu ga je de claxonschakelaar meten. (nr18)
Druk de claxonschakelaar in.
Tussen de draden 5 en 6 moet je nu nagenoeg 0 Ohm meten.
Tussen de draad 5 en de draden 1,2,3,7,8 en 9 mag je geen weerstand meten.
Tussen de draad 6 en de draden 1,2,3,7,8 en 9 mag je geen weerstand meten.

Nu ga je de dimlicht/grootlichtschakelaar meten. (nr12)
Zet de dimlicht/grootlichtschakelaar in de grootlicht stand.
Tussen de draden 1 en 2 moet je nu nagenoeg 0 Ohm meten.
Tussen draad 1 en de draden 3,5,6,7,8 en 9 mag je geen weerstand meten.
Tussen draad 2 en de draden 3,5,6,7,8 en 9 mag je geen weerstand meten.
Zet de dimlicht/grootlichtschakelaar in de dimlicht stand.
Tussen de draden 2 en 3 moet je nu nagenoeg 0 Ohm meten.
Tussen draad 2 en de draden 1,5,6,7,8 en 9 mag je geen weerstand meten.
Tussen draad 3 en de draden 1,5,6,7,8 en 9 mag je geen weerstand meten.
 
De scooter is zeker niet de jongste meer.
Het probleem heeft zich bij de verkoop al voor gedaan en ik gok dat de vorige eigenaar de kabelboom veranderd heeft in verband met de chip key.
Alle lampen beginnen dus met knipperen op het tempo van de knipperlichten
En gaan standaard aan als het contact omgedraaid wordt.
Alle lampen gaan dan knipperen.
Er zit veder alles standaard aan.
We hebben nog weinig doorgemeten maar wel al andere cdi geprobeerd maar dit veranderde weinig.
Veder hebben we ook geprobeerd de stekker uit het relais te trekken, maar dan stoppen alle lampen er gewoon direct mee.
Ook de kap van de knipperlicht knopjes opgemaakt om te kijken voor erosie maar daar is niks te bekennen.
Als ik thuis ben zal ik gelijk al de checkpunten even na gaan.
Heeft iemand veder ook een idee waar de massa punten kunnen zitten?
Post automatically merged:

Veder hebben we weinig info over de scooter en zijn er nog weinig punten waar ik kan denken waar het in kan liggen


Ik denk dat die niet chipkey kabelboom gewoon niet goed aangesloten is.

Misschien zit er een van de draden van het knipperlicht aan de koplamp vast.. En is het nou een soort van knipperende kerstboom geworden.
 
Back
Top