This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Lagers verneukt??

PsychoDude_666

Speed Member
Nou ik vandaag blij eindelijk mijn spulletjes binnen, ook me lagers nu hadden ze me c4 gegeven terwijl ik voor c3 had betaald nja niet zo erg.

Blok gesplitst, alles eruit. Nieuwe krukas in de vriezer gelegd. Na een flinke tijd er weer uit gehaald en geprobeerd de nieuwe lagers eroverheen te schuiven, maar gingen net niet. Ik had gelezen dat je die dan btje moest verwarmen, dus ff gasbrandertje erbij en voorzichtig verwarmen. Nog steeds niet. Dus ff wat gemaakt met een ringetje enzo, en zo voorzichtig de lager er via de as met een houtenhamer opgeslagen.

Nu zag ik alleen dat het plastic van de lager een klein btje was gesmolten :'( En er was klein btje houtsnippers van de hamer afgekomen..

Nu ik er dus aan draai maakt ie best veel geluid :| En t klinkt absoluut niet goed!

Want kan ik nou t beste doen? zijn ze nog schoon te krijgen? Want de lagertjes zelf zijn nog goed, alleen zit wat vuil....

Ik hoop dat jullie wat weten want anders ligt me scoot nog 3 dagen uit elkaar met die kutkerst enzo :| :|
 
niet gebruiken, mijne had ik ook te warm gemaakt, heb ze ook er weer uit gehaald
bij deze lagers nooit met een brander verwarmen! hooguit in de oven op een veilige temp.
ik had mn lagers niet verwarmd, as in de vriezer, lagers uitpakken, om de as leggen. hoefde nie te slaan, vielen er zo omheen...
 
Mjah as had echt wel een uur in de vriezer gelegen!,

Maar denk als ik nieuwe haal maar gewoon c3, dit waren c4 van skf, toch kut dat die kooi zo makkelijk gaar word,. Er stond ook licht verwarmen en heb alleen de zijkanten met de brander gedaan..
 
je kan ze wel een beetje verwarmen, maar niet met een brander. ik heb die fout zelf ook gemaakt, en toen ging het zelfs om een stalen kooi!
in de oven kan wel...
 
Voortaan je lagers met een pijpsleutel (op de binnenring van je lagers) op de krukas tikken. En alleen het blok verwarmen met een brander. Alleen verwarmen met een gasbrander als je lucht bij de hand hebt om de boel te koelen. En gebruik genoeg olie. Als je lagers een blauwe rand vertonen kun je ze namelijk weggooien.
 
Originally posted by Enrico@nrg
De binnenring slaan??


Ja op de binnenring slaan als je zo op de krukas wilt zetten...

als je ze er met het juiste materiaal optikt kan dit normaal geen probleem zijn, zo word het in sommige bedrijven ook gedaan...

Maar in feite voor als het lagers zijn met metalen kooi kun je ze mooi warmen en dan vallen ze er direct in zonder bruusk geweld...
 
Ik sla altijd op de buiten en binnenring tegelijk.. Met iets dat er precies over heen valt.. Als je op de binnenring slaat is de kans op speling groter lijkt mij..
 
Originally posted by Enrico@nrg
De binnenring slaan??

zo heb ik t ook laten doen . Kan echt geen kwaad hor, k wilde t eerst laten persen, maar dan heb je er niet echt controle meer over. Dus was op de binnenring tikken de beste optie.
 
Dat had ik ook gedaan, ik had een ring/moer evengroot als de binnenring, dan krukas op ze kop en rustig tikken, maar ging niet helemaal oke
 
Eej enrico, ik dacht dat ik ergens gelezen had dat jij ook uit zeeland kwam?? (correct me if im wrong)

Maarre waar denk jij dak c3 kan krijgen op voorraad, dus niet bestellen ofzo? Gewoon motorport of? (wel op walcheren aub)
 
Ik kom uit Zeeland ja, omgeving goes.. Motoport zal ze wel hebben denk ik ja.. Tino2wielers in vlissingen heeft alleen ntn en die zijn zeer duur en zelfde als origineel.. Ik heb ze gehaald bij SKF dealer in Goes (vd Peijl) maar die moesten wel besteld worden maar ze waren er de volgende dag al.. (moesten uit Terneuzen komen..) Maar de kans is groot dat motoport ze heeft..
 
Ja de binnenste ring van je lager, je hebt een binnenring, lagers en dan de buitenring. Nooit op de buitenste slaan anders verneuk je je lagers alsnog.
 
Ik had mn lagers gewoon 3minuten op zilverfolie op een bakplaat gelegd... de lagers vielen er toen ook zo omheen...
 
Op wat voor temperaturen precies?


ook nog ff vragen:

Welke kant van het lager moet nou zeg maar naar binnen toe, dus naar de binnenkant, toch gewoon de kant waar t vet zit?