Koplamp??

Daniël

Active Member
Oi.

Ik vroeg mij iets af he ..

Ik heb geen koplamp meer (weg geplamuurd) alleen mag ik hier overdag wel gewoon mee rijden of kan ik hier voor worden aangehouden en een boete verwachten?

Dit geldt niet zo voor mijn knipperlichten?
 
Advertisement - register to remove this

Jep klopt, een koplamp moet gewoon aanwezig zijn, ook al is het niet donker, ze gaan er vanuit dat jij licht hebt wanneer je in een donkere situatie komt.
Heb je dat niet dan zou daar een boete voor kunnen staan.

Knipperlichten zijn weer heel wat anders, dat zijn signaallichten ipv. hoofdverlichting, en is dus niet verplicht.
 
yep, ik heb dus nieuwe type neos en daar kan je je licht niet eens uitzetten! Omdat het toch in nederland verplicht je lampen aan te hebben.
 
Nou... Het word je aangeraden om met lich aan te rijden ook overdag, verplicht is het nog niet in de Benelux, in Oostenrijk/Zwisterland/Slovenie/.. moet je met elke motorvoertuig je verlichting aanhebben als je rijdt,ook overdag.

In nl is het nog niet verplicht zover ik het weet, dat zal straks komen als de EU wetgeving bijelkaar word getrokken etc..
 
nou waarom zit er dan geen aan/uit knopje op mijn neos en werd me verkondigt toen ik hem kocht dat het wel verplicht is je lampen aan te hebben?
 
Dat zeg ik :)

EU regels zijn lang niet overal het zelfde qua wetgeving, dat proberen ze de komende weken/manden/jaren/.. recht te trekken.

Straks zal je dus verplicht met je koplampen moeten rijden als het zo doorblijft gaan met de nieuwe eu regels, in sommige landen zijn ze er al aan gewend maar hier nog lang niet.

Dat de koplampen nu al niet uit kunnen is voor de verkeersveiligheid + nieuwe toekomstige regels die zullen aantreden.
 
Het is inderdaad nog niet verplicht om verlichting te voeren (kijk maar naar politieauto's/scooters.. hebben t overdag ook niet ;))

Knipperlichten zijn niet verplicht, enkel moet je dan wel je hand uitsteken bij het afslaan.
 
ik dacht laatst erges te lezen (op dit forum) dat als je bv geen voorlicht hebt, maar je voorkap (waar het licht in zit) goed is afgewerkt je zonder licht mag rijden :rolleyes:
Dit is dus BS?!
 
Hmz.. tjah
Betwijfel zowieso of jij leds kan vinden die geneog licht geven. Maar als ze niet verblinden en voldoende verlichten (zijn ook minimale eisen voor) zie ik het probleem niet.
Er zijn iig wel LED-achterlichten en deze zijn gewoon toegestaan. Maar voor je achterlicht gelden weer andere normen als voor.

Enige norm die ik zo weet is dat je koplamp geel of wit licht moet geven, en naar beneden moet schijnen.
 
Artikel 5.6.51
1. Bromfietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
a. een of twee dimlichten;
b. een of twee achterlichten;
c. een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.

Artikel 5.6.53
1. Het dimlicht mag niet anders dan wit of geel stralen.
2. Het achterlicht mag niet anders dan rood stralen.

Artikel 5.6.55
1. De in de artikelen 5.6.51 en 5.6.52 bedoelde lichten moeten goed werken.
2. De verlichtingsarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.
3. De glazen van de verlichtingsarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt, dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.
4. Lichten met dezelfde functie moeten van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke of nagenoeg gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.
5. De in de artikelen 5.6.51 en 5.6.52 bedoelde lichten en retroreflectoren mogen niet zijn afgeschermd.
6. De in de artikelen 5.6.51 en 5.6.52 bedoelde retroreflectoren mogen geen gebreken vertonen die de retroreflectie beïnvloeden.

Artikel 5.6.57
1. Bromfietsen op twee wielen mogen zijn voorzien van:
a. een of twee grote lichten;
b. een of twee stadslichten;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde en waarschuwingsknipperlichten;
d. een of twee remlichten;
e. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig;
f. vier ambergele retroreflectoren aan de trappers voor zover de bromfiets is voorzien van niet-intrekbare trappers;
g. een installatie ter verlichting aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat;
h. een naar voren gerichte witte retroreflector.

3. Bromfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.

Artikel 5.6.59
1. Het grote licht en het stadslicht mogen niet anders dan wit of geel stralen.
2. Het achterlicht en het remlicht mogen niet anders dan rood stralen.
3. Richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen niet anders dan ambergeel stralen.
4. Artikel 5.6.55, tweede, derde en vierde lid, is van toepassing.

Artikel 5.6.64
1. Bromfietsen mogen, met uitzondering van groot licht, niet zijn voorzien van verblindende verlichting.
2. Bromfietsen mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers, niet zijn voorzien van knipperende verlichting.

Artikel 5.6.65
Bromfietsen mogen niet zijn voorzien van meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.6.51, 5.6.52, 5.6.57 en 5.6.58 is voorgeschreven of toegestaan.
------------------------
uit het voertuigreglement, paar artikels weggelaten die hier niet belangrijk zijn.
 
Cipher said:
Hmz.. tjah
Betwijfel zowieso of jij leds kan vinden die geneog licht geven. Maar als ze niet verblinden en voldoende verlichten (zijn ook minimale eisen voor) zie ik het probleem niet.
Er zijn iig wel LED-achterlichten en deze zijn gewoon toegestaan. Maar voor je achterlicht gelden weer andere normen als voor.

Enige norm die ik zo weet is dat je koplamp geel of wit licht moet geven, en naar beneden moet schijnen.

Leds kun je veel mee doen, en mcd9000 leds zijn erg fel. Alleen denk ik dat leds je niet een zicht vooruit geven, maar er wel voor zorgen dat je gezien kunt worden (stadslicht?). Er zijn genoeg leds die goed toepasbaar zijn voor zoiets, maar het zijn geen verstralers natuurlijk.
 
Want dat ziet er mooi uit |(

Maar dat rechthoekige rode feflectortje wat op je spatbord zit is dus verplicht? Plak ik die wel boven mn kentekenplaatje op mn carter :p

En als ik dit goed lees;
Artikel 5.6.57
e. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig;
Mag ik dus (amber-)gele reflectorstrips op mn velgen hebben? :p
katana600%2Cfrontyellow.jpeg

En nog glow-in-the-dark ook ;)
Of wordt dat niet verstaan onder "retroreflectoren"? :(
 
Mayx said:
in Belgie is het al verplicht om altijd me je lichten aan te rijden.

leuk voor me batterij :s

Verlichting krijgt z'n stroom niet uit de accu. Maar het komt rechtstreeks bij de ontstekingsspoelen vandaan ergens.
 
Cipher said:
En als ik dit goed lees;

Mag ik dus (amber-)gele reflectorstrips op mn velgen hebben? :p
En nog glow-in-the-dark ook ;)
Of wordt dat niet verstaan onder "retroreflectoren"? :(

dat verstaat men niet onder retroreflectoren.
 
Back
Top