Romke

New Member
Hallo, een tijdje terug is mijn spanningsregelaar kapot gegaan waardoor al het elektronica kapot is gegaan. Ondertussen nieuwe spanningsregelaar en voor de rest ook allemaal nieuw spul. Behalve de knipperlichten, deze zijn ook kapot gegaan. Als ik de brommer op contact zet gebeurt er niks als de knipperlichten zijn aangesloten en de laatste keer dat ik probeerde branden ze door en ging de scooter ook niet meer aan als er een knipperlicht in zat. Nu heb ik nieuwe lichten maar gebeurt er al helemaal niks meer als hij op contact staat. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ben best handig maar ben het draad nu even kwijt.
 
Advertisement - register to remove this

Even met een spanning zoeker , van af de accu plus meten of de stroom bij je contactslot aankomt , en als je hem op aan zet , de stroom verder geleid wordt
 
Dan zit de knippermaker in de regelaar.
Hieronder uitleg bij de draden, zodat je weer grip krijgt. Succes!

Kabelboom oude ZIP

Het contact slot heeft twee dunne en twee dikke draden:

Zwart en groen die uit de bobine stekker komen. Wanneer het contact aan staat is er geen verbinding tussen groen en zwart. Zwart is een aarde, die ook met de gelijkrichter verbonden is. Door groen te aarden, doet de bobine het niet meer. Groen heeft verbinding met de bobine stekker.

Verder is er een dikke rode kabel die naar de accu gaat, en de dikke witte, die de gelijkgerichte stroom aan de accu levert.
Wanneer contact aan staat, is er een verbinding tussen de witte en rode. Dat is logisch. Wanneer de motor niet draait is de witte draad een geschakelde plus bij contact aan, en geeft de accu over deze witte draad stroom.

Is de motor aan, dan zal de witte draad de accu van stroom voorzien, opladen.

Uit de ontsteking achter het vliegwiel en uit de pickup komen twee draden:

Een bruine vanaf de pickup, en een zwarte vanaf de stator die een wisselstroom doorgeeft voor de werking van de bobine, het licht en via de gelijkrichter voor het opladen van de accu. De bruine draad geeft steeds een ‘seintje’, een puls aan de cdi die dan de bougie laat vonken.

Via een stekker vlak bij het vliegwiel gaat de bruine draad verder als bruin, naar de CDI. De zwarte draad van de stator gaat verder als grijs/blauw. Hij splitst zich in 2-en gaat met de bruine draad naar de CDI. Maar ook gaat ie verder , onder de treeplank door en dan omhoog naar de gelijkrichter op het balhoofd.

Uit de gelijkrichter/spanningsregelaar komt:

  • dun blauw/zwart: die levert de stroom voor de knipperlichten, ook al loopt de motor niet. De clignoteur blijkt in de gelijkrichter verwerkt te zitten! Deze draad levert een aan uit signaal welke wordt verbonden met links of rechts via de schakelaar aan het stuur.
  • En een iets dikkere zwarte: staat in verbinding met dunnere zwarte van contactslot. Aarde
  • Een dikke witte, die loopt naar het contactslot. Een geschakelde plus die stroom levert ook al draait de motor niet. Alleen bij geladen accu.
  • Een dikke grijs/blauwe die de wisselstroom uit de ontsteking aanlevert om gelijkgericht te worden. Deze draad gaat eerder ook naar de bobine die dan werkt, ook al is de accu leeg.
  • Een geel zwarte: levert alleen stroom wanneer de motor draait. Voor de koplamp (groot en dimlicht), lichtjes achter de wijzerplaat van de snelheidsmeter, het verklikkerlicht voor grootlicht, het achterlicht, en de choke.
Startknop: groen/zwart loopt naar start relais, en krijgt voeding van zwart/wit, in de start schakelaar. Dezelfde zwart wit als in de remschakelaars.

In startrelais maakt zwart aarde
 
Last edited:
Heb je een multimeter of een 12V testlampje?
De laatste kun je ook zelf maken door aan een 12V lampje twee draadjes te knutselen.
 
Zijn het alleen de knipper lichten , die het niet doen , of doet de rest wat via het contact loopt het ook niet ? Claxon/elektr start/ remlicht.
 
Zijn het alleen de knipper lichten , die het niet doen , of doet de rest wat via het contact loopt het ook niet ? Claxon/elektr start/ remlicht.
ja alleen knipperlichten voor de rest doet alles het als hij op contact staat
Post automatically merged:

Heb je een multimeter of een 12V testlampje?
De laatste kun je ook zelf maken door aan een 12V lampje twee draadjes te knutselen.
Ik ga alles even proberen en doormeten ik laat weten hoe ver ik ben gekomen en als ik het heb opgelost
 
ik heb hetzelfde met mij zip nieuwe spammingsregelaar alles werkt gewoon zoals het hoort alleen de knipperlichten werken niet. Is het al gelukt en zo ja waar lag het aan?
Post automatically merged:

Ik heb hetzelfde. Knipperlichten doen het niet. De rest wel, contact, claxon, contact etc. Heb ook een nieuwe spanningsregelaar. Ook knipperlicht lampje bij stuur brand niet. Enig idee wat het is?
 
Kan je schakelaar zijn , even meten of daar spanning op komt , en dan ook als je de schakelaar naar l & R doet , er op die draden spanning komt
 
ik heb hetzelfde met mij zip nieuwe spammingsregelaar alles werkt gewoon zoals het hoort alleen de knipperlichten werken niet. Is het al gelukt en zo ja waar lag het aan?
Post automatically merged:

Ik heb hetzelfde. Knipperlichten doen het niet. De rest wel, contact, claxon, contact etc. Heb ook een nieuwe spanningsregelaar. Ook knipperlicht lampje bij stuur brand niet. Enig idee wat het is?
Nog steeds geen idee wilde het klaar hebben voor keuring maar knipperlichten zijn niet verplicht. Ik heb alles doorgemeten en veel dingen geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Ze doen het nog steeds niet ook geen zin meer om mee bezig te gaan.
 
Wij hadden dat laatst bij een Vespa LX, ook een andere spanningsregelaar deed het eventjes goed, ander wattage lampen, toen de stuurschakelaar, ging ook weer even goed.
Uiteindelijk een los knipperlichtrelais gemonteerd.
 

Attachments

  • Knipperlichtrelais.jpg
    Knipperlichtrelais.jpg
    164.5 KB · Views: 3
Back
Top