Piaggo Zip Fastrider 2T knipperlichten branden ipv knipperen

dinino

New Member
Hallo Allemaal,

Mijn zoon heeft in de zomer van 2022 een Piaggo Zip Fastrider 2Takt uit 1996 gekocht.
Wegens motorische problemen, die inmiddels zijn opgelost, heeft hij er nog niet veel op gereden en hebben we het apparaat voor de winter geschorst.

Een probleem dat we nog niet hebben opgelost is, dat de knipperlichten links of rechts wel branden maar niet knipperen, als de schakelaar wordt ingedrukt.
In eerste instantie dachten we dat het relais vervangen zou helpen, echter na het plaatsen van het nieuwe relais blijft het probleem bestaan.
We hebben de connector loskoppeld en geprobed met een paperclip, het resultaat is hetzelfde.

Andere elektronische problemen doen zich niet voor.
Heeft iemand een idee, in welke stappen we e.e.a. verder kunnen uitsluiten?
 
Advertisement - register to remove this

Zitten de juiste lampjes in de knipperlichten qua wattage of heeft de vorige eigenaar misschien LED-lampjes gemonteerd?
 
We hebben net gecontrolleerd, accu is vol.
Lampjes zijn de originele lampjes 12v 10w geen led.

Ik begreep net dat ze eerst wel hebben geknipperd.
Wellicht dat het nieuwe relais van merk Mezoly ook niet OK is?
 
Wat is de spanning op de witte draad, gemeten tov de min-pool , bij het knipperrelais met het contact aan en het knipperlicht ingeschakeld naar eender welke richting?

De spanning die je meet moet ongeveer dezelfde waarde zijn als de spanning die je meet over de polen van de accu.

Verder zou ik mij een testlampje van ongeveer 20Watt knutselen met 2 draadjes eraan en eens meten tussen de blauwe draad bij het knipperrelais en de min-pool van de accu.
Het knipperrelais moet wel aangesloten zijn uiteraard.
Het testlampje zou moeten knipperen, vooropgesteld dat de eerder gemeten spanning op de witte draad in orde was en het relais in orde is.
 
Last edited:
Even een terugkoppeling:
Het nieuwe relais van het merk "Die Maken Prul" (DMP), was blijkbaar ook defect.

Na het plaatsen van een nieuwe relais van een gerenommeerd merk werkt het knipperlicht wel.
Probleem opgelost!
 
Back
Top