Ja er zaten eerst de standaard gloeilampen in mijn knipperlichten. Hoe los ik het op?Zat er eerst normale gloeilampen in je knipperlichten?
Zo ja. Dan is het probleem ontstaan doordat je die vervangt door LED.
Een knipperrelais werkt op het vermogen van de lampjes. (normaal 2 keer 15 watt, o.i.d.)
Gebruik je nu LED, dan is het vermogen een heel stuk lager. Dan knippert het relais niet meer en of gaat heel snel knipperen.
Tja, een hobby kost geld...kan inderdaad, maar extra kosten.
Moet ik die dan gewoon ergens op m’n frame monteren en dan de zwart/blauwe draad van de spanningsregelaar hieraan verbinden?Als het relais een apart relais is , kun je ook een relais kopen voor gebruik met led knipperlichten.
Hier een voorbeeld maar zijn bij bijna elke zaak te krijgen : https://www.bol.com/nl/nl/p/led-rel...ADVNLYAH002036-OOFHP4VFVXBOC-9300000074408844
Door parallel aan de led-knipperlichten een weerstand te schakelen, hiermee bewerkstellig je dat het knipperrelais in je spanningsregelaar de goeie belasting "ziet"Ja er zaten eerst de standaard gloeilampen in mijn knipperlichten. Hoe los ik het op?
- Dagrijverlichting werkt zowel voor als achterDoor parallel aan de led-knipperlichten een weerstand te schakelen, hiermee bewerkstellig je dat het knipperrelais in je spanningsregelaar de goeie belasting "ziet"
Zaten die er trouwens niet bij?
Wat ik niet begrijp is dat de knipperlichten achter het wel doen maar voor niet.
In principe staan die gewoon parallel aan mekaar en krijgen zowel voor als achter dezelfde spanning van het knipperrelais wat in de spanningsregelaar zit.
Misschien kun je eens duidelijk uitleggen wat je bedoelt met achter doen ze het wel, knipperen die wel zoals het hoort of branden die continue?
Ook even uitleggen met wat je bedoelt met voor doen ze het niet, branden ze helemaal niet of branden ze continue?
Door parallel aan de led-knipperlichten een weerstand te schakelen, hiermee bewerkstellig je dat het knipperrelais in je spanningsregelaar de goeie belasting "ziet"
Zaten die er trouwens niet bij?
Wat ik niet begrijp is dat de knipperlichten achter het wel doen maar voor niet.
In principe staan die gewoon parallel aan mekaar en krijgen zowel voor als achter dezelfde spanning van het knipperrelais wat in de spanningsregelaar zit.
Misschien kun je eens duidelijk uitleggen wat je bedoelt met achter doen ze het wel, knipperen die wel zoals het hoort of branden die continue?
Ook even uitleggen met wat je bedoelt met voor doen ze het niet, branden ze helemaal niet of branden ze continue?
Dit lijkt op een massaprobleem.Voorknipperlichten geven alleen richting als ik bijv de schakelaar naar rechts klik en dan mijn koplamp schakelaar indruk.
Ik weet natuurlijk niet wat er onder die krimpkous zit maar het ziet er wel naar uit dat dit de weerstanden zijn om de belasting goed te houden, waarom zouden je knipperlichten achter anders wel goed knipperen.Er zitten wel weerstanden aan de knipperlicht kabels als ik het goed heb.
Hm oke duidelijk.Hi Maikel,
het afkoppelen van de zwart/blauwe draad bij je spanningsregelaar heeft daar niks mee te maken dus dat is niet de oorzaak van het snel defect raken van je led-lampjes in je dashboard.
Maar als je goed kijkt naar het schema in mijn post#14 zie je dat de zwart/gele draad wordt gebruikt voor de verlichting.
Deze spannng is geen pure gelijkspanning maar deze spanning wordt afgekapt door de spanningsregelaar als deze hoger gaat dan ongeveer 12~15 Volt.
Deze spanning is bij stationair draaien van de motor vaak niet eens 12V.
Dus je zit met een pulserende gelijkspanning die bovendien ook nog in functie van het motortoerental in spanning varieert en wellicht ook nog een negatieve overshoot heeft.
Led heeft graag een stabiele spanning en daarmee een stabiele stroom, dit is niet gegeven in deze situatie en de lampjes hebben daardoor een veel kortere levensduur.
Verder ik weet niet of je erop gelet hebt en ik ook niet weet of jouw Zip een vroeger model is die gebruik maakt van 2 lampjes controle lampjes voor de knipperlichten (links en rechts) of een later model die maar 1 controle lampje heeft voor beide richtingen, zoals in het schema.
Maar mocht je maar 1 controle lampje hebben en je zet er een led-lampje in zal het lampje alleen werken bij links of rechts richting aangeven dit als gevolg van de polariteitsgevoeigheid van een Led-lamp van 12V=.
Edit: ik las nu pas dat je geel/zwart ook had doorgekoppeld met de geschakelde plus, maw via de accu.
Dan geldt het verhaal hierboven dus in mindere mate tenminste als de conditie van je accu in orde is.