Knipperlicht achter werkt maar voor niet

Piz

Member
Hallo,

Ik heb alpha ledjes aangesloten voor en achter dagrijverlichting doet het, maar alleen de knipperlichten van achter doen het. Ook blijft de richting indicator op mijn dashboard groen (zie foto). Als ik richting aan zet en mijn koplamp van groot naar dimlicht zet of andersom begint voor wel te knipperen (maar alleen voor 1 keer dus dan moet ik telkens van groot naar dim als ik wil dat beide voor en achter knipperen). De knipperlicht indicator blijft alsnog constant groen

Wat zou dit kunnen zijn?

Moet de spanningregelaar vervangen worden?

Scooter: Zip 4t 2018 (geen iget)
 

Attachments

  • 32BD6E68-9B5D-4C1A-9734-C67BCC16CD89.jpeg
    32BD6E68-9B5D-4C1A-9734-C67BCC16CD89.jpeg
    134.2 KB · Views: 27
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Zat er eerst normale gloeilampen in je knipperlichten?
Zo ja. Dan is het probleem ontstaan doordat je die vervangt door LED.
Een knipperrelais werkt op het vermogen van de lampjes. (normaal 2 keer 15 watt, o.i.d.)
Gebruik je nu LED, dan is het vermogen een heel stuk lager. Dan knippert het relais niet meer en of gaat heel snel knipperen.
 
Zat er eerst normale gloeilampen in je knipperlichten?
Zo ja. Dan is het probleem ontstaan doordat je die vervangt door LED.
Een knipperrelais werkt op het vermogen van de lampjes. (normaal 2 keer 15 watt, o.i.d.)
Gebruik je nu LED, dan is het vermogen een heel stuk lager. Dan knippert het relais niet meer en of gaat heel snel knipperen.
Ja er zaten eerst de standaard gloeilampen in mijn knipperlichten. Hoe los ik het op?
 
Tja, dat is lastig
Had eerst maar hier op forum gekeken, er is al veel over geschreven.
Een simpele oplossing is er niet. Het word aanklooien eigenlijk.
Om je knipperrelais "tevreden" te maken, moet je met voldoende vermogen belasten. Het simpelst doe je dat door ergens een gloeilamp mee te laten knipperen. (kan een lamp zijn die buiten beeld is)
 
Waar zit je relais nu ? Of zit dat in de spanningsregelaar gebouwd?
Als hij in de regelaar zit , zul je èèn en ander om moeten leggen. Daarvoor heb je het schema nodig.
Relais moet op geschakelde plus komen , dan moet de andere aansluiting , naar de schakelaar van de knipperlichten , die verdeelt de spanning naar links of rechts . Als je een relais hebt met 3 aansluitingen zal er èèn voor je lampje in het dashbord zijn . En het huis ( of een aparte aansluiting ) van het relais is massa , moet dus ergens op het frame komen , zit bij mij gezamenlijk met de claxon vast. Heb je twee lampjes in het dashbord zijn daar andere mogelijkheden voor , als het na het aansluiten niet werkt , maar zoals gezegd moet je het schema hebben , ook makkelijk voor de draad kleuren.
Post automatically merged:

Heb nog even naar dat relais gekeken , maar deze die je aangeeft zou in de toevoer naar je richting schakelaar moeten komen .
Het oude relais moet je buiten spel zetten , of de draad als hij in de regelaar zit onderbreken , en een aparte geschakelde plus aansluiten inderdaad.
Neem er wel een zekering in op , als deze er niet inzit.
 
Ja er zaten eerst de standaard gloeilampen in mijn knipperlichten. Hoe los ik het op?
Door parallel aan de led-knipperlichten een weerstand te schakelen, hiermee bewerkstellig je dat het knipperrelais in je spanningsregelaar de goeie belasting "ziet"
Zaten die er trouwens niet bij?

Wat ik niet begrijp is dat de knipperlichten achter het wel doen maar voor niet.
In principe staan die gewoon parallel aan mekaar en krijgen zowel voor als achter dezelfde spanning van het knipperrelais wat in de spanningsregelaar zit.

Misschien kun je eens duidelijk uitleggen wat je bedoelt met achter doen ze het wel, knipperen die wel zoals het hoort of branden die continue?

Ook even uitleggen met wat je bedoelt met voor doen ze het niet, branden ze helemaal niet of branden ze continue?
 
Juist, wat Sparky zegt, over de weerstand. Ik opperde daarvoor een lamp te gebruiken, maar een weerstand heeft hetzelfde effect.
Je belast het knipper-relais en daardoor gaat die normaal knipperen.
 
Door parallel aan de led-knipperlichten een weerstand te schakelen, hiermee bewerkstellig je dat het knipperrelais in je spanningsregelaar de goeie belasting "ziet"
Zaten die er trouwens niet bij?

Wat ik niet begrijp is dat de knipperlichten achter het wel doen maar voor niet.
In principe staan die gewoon parallel aan mekaar en krijgen zowel voor als achter dezelfde spanning van het knipperrelais wat in de spanningsregelaar zit.

Misschien kun je eens duidelijk uitleggen wat je bedoelt met achter doen ze het wel, knipperen die wel zoals het hoort of branden die continue?

Ook even uitleggen met wat je bedoelt met voor doen ze het niet, branden ze helemaal niet of branden ze continue?
- Dagrijverlichting werkt zowel voor als achter
- Achterknipperlichten werken ook
- Voorknipperlichten werken niet

Voorknipperlichten geven alleen richting als ik bijv de schakelaar naar rechts klik en dan mijn koplamp schakelaar indruk. Dus als ik links wil laten knipperen moet ik weer de koplamp schakelaar indrukken en dat elke keer.

Normaal doen ze het niet alleen op de bovenstaande manier.

Ook heb ik geen weerstanden erbij gekregen, alleen 3 extra verleng kabels. Er zitten wel weerstanden aan de knipperlicht kabels als ik het goed heb. Zie foto, Heb de draden ontkoppeld voor de foto.
 

Attachments

  • A90E6C9C-12BC-4D76-A6C1-B261A19AAD1C.jpeg
    A90E6C9C-12BC-4D76-A6C1-B261A19AAD1C.jpeg
    96 KB · Views: 21
Last edited:
Door parallel aan de led-knipperlichten een weerstand te schakelen, hiermee bewerkstellig je dat het knipperrelais in je spanningsregelaar de goeie belasting "ziet"
Zaten die er trouwens niet bij?

Wat ik niet begrijp is dat de knipperlichten achter het wel doen maar voor niet.
In principe staan die gewoon parallel aan mekaar en krijgen zowel voor als achter dezelfde spanning van het knipperrelais wat in de spanningsregelaar zit.

Misschien kun je eens duidelijk uitleggen wat je bedoelt met achter doen ze het wel, knipperen die wel zoals het hoort of branden die continue?

Ook even uitleggen met wat je bedoelt met voor doen ze het niet, branden ze helemaal niet of branden ze continue?



Ik heb video’s geüpload dan heb je een beeld bij wat ik bedoel. Nu wilt de linker achterknipperlicht het ook niet doen tenzij ik de koplampschakelaar indruk zoals ik in video 2 laat zien
 
Voorknipperlichten geven alleen richting als ik bijv de schakelaar naar rechts klik en dan mijn koplamp schakelaar indruk.
Dit lijkt op een massaprobleem.
Piaggio gebruikt de kleur zwart als massa bedrading.
Dus ik zou een multimeter erbij nemen en de weerstand van alle zwarte draden tussen de connectoren van de knipperlichten, de koplamp-connector ten opzichte van de min-pool van de accu meten.
Dit met de multimeter op het laagste Ohm-bereik.
De gemeten weerstand mag niet meer zijn dan, laat zeggen, 0,3 Ohm.

Ik heb onderaan deze bijdrage een schema bijgevoegd.
Indien jouw probleem een massa-probleem is, bevindt dit zich binnen het paarse vierkant.

Er zitten wel weerstanden aan de knipperlicht kabels als ik het goed heb.
Ik weet natuurlijk niet wat er onder die krimpkous zit maar het ziet er wel naar uit dat dit de weerstanden zijn om de belasting goed te houden, waarom zouden je knipperlichten achter anders wel goed knipperen.


1669012435371.png
 
Last edited:
Op oudere modelen dus zonder iGet zitten de knipperlicht relais ingebouwd in de spannings regelaar vandaar!

@Piz Heb je de draadjes naar je spannings regelaar wel goed geregeld nadat je de verlichting heb gemonteerd (zie foto).
Op alle scooters waar ik de Alpha ledjes monteer blijft het knipperlicht lampje op je dashboard constant branden i.p.v. te knipperen na deze stappen.

Voor de rest nooit problemen gehad met als je aan de koplamp verlichting zit. Ook hoef je geen extra dingen te kopen!
Kijk rustig de stappenplan na en controleer of je dit goed heb gedaan. :)
 

Attachments

  • 1C367FF2-05A2-4F44-8D4B-52D75C428FA2.jpeg
    1C367FF2-05A2-4F44-8D4B-52D75C428FA2.jpeg
    135.8 KB · Views: 27
Last edited:
Als ik de bijdrage van @zipofmaikel zo bekijk en ik kijk bij de Euro3 carburateur versie onder punt 2, moet je het de blauw/zwarte draad bij de spanningsregelaar loskoppelen en aansluiten op de geschakelde plus bij het contactslot.
Dit betekent dus dat in elk knipperlicht een eigen knipperrelais heeft, wat ik niet wist.
Dus je brengt geen knipperend signaal naar de knipperlichten maar een gelijkspanning en is het dus inderdaad normaal dat het lampje in het dashboard continue blijft branden als je de knipperlichen gebruikt.
Die weerstand bij elk knipperlicht is dan ook niet om de belasting aan te passen, want het knippersignaal van de spanningsregelaar is immers afgekoppeld, maar is noodzakelijk om het lampje in je dashboard uberhaupt te laten functioneren.

Zaak is dus om te achterhalen of deze knipperlichten ook knipperen op een pure gelijkspanning en zo ja, klopt de beschrijving van @zipofmaikel en dien je deze stappen met betrekking tot het afkoppelen van de spanningsregelaar te volgen.

Doe je dit niet, krijgen de knipperlichten een knipperspanning die de elektronica voor het audi-look knipperlichten door de war brengt. en dit kan resulteren in een onvoorspelbaar gedrag.
 
Klopt helemaal wat @Sparky zegt!
Zorg dat je die Alpha ledjes op constante spannings aansluit en niet op wisselspanning.
(Meeste verkopers zeggen dat er ook bij als je het product koopt)

Doe je dit niet? Dan kan de ledjes na een tijdje kapot gaan.

@Sparky Een vraagje aan jou.
Ik heb mijn halogeen lampjes in mijn dashboard veranderd naar led lampjes.
Geen problemen gehad maar na een maandje ofzo begonnen de ledjes te flikkeren soms hoe kan dit?
Soms deden ze het en soms niet, en later zijn ze echt dood.

De winkel benaderd met dit probleem en ze zeiden dat het nooit bekend was. Ze hebben mij weer oringelen terug gestuurd.
Een andere scooter waarbij ik dit ook monteerde had dit ook.
Nu heb ik ze weer terug naar orgineel gedaan (halogeen) en doet alles het weer.
Hoe kan dit? Alles zit op constante spanning bij mij? Kan dat door de spanningsregelaar zijn die ik heb veranderd aan de hand van het schema?

De meeste zeggen dat ook dat je alleen de blauw-zwarte moet doorverbinden ect ect. In dat schema van mij zeiden ze ook de geel/zwarte. Is dit wel noodzakelijk geweest?
 
Last edited:
Hi Maikel,

het afkoppelen van de zwart/blauwe draad bij je spanningsregelaar heeft daar niks mee te maken dus dat is niet de oorzaak van het snel defect raken van je led-lampjes in je dashboard.

Maar als je goed kijkt naar het schema in mijn post#14 zie je dat de zwart/gele draad wordt gebruikt voor de verlichting.
Deze spannng is geen pure gelijkspanning maar deze spanning wordt afgekapt door de spanningsregelaar als deze hoger gaat dan ongeveer 12~15 Volt.
Deze spanning is bij stationair draaien van de motor vaak niet eens 12V.
Dus je zit met een pulserende gelijkspanning die bovendien ook nog in functie van het motortoerental in spanning varieert en wellicht ook nog een negatieve overshoot heeft.
Led heeft graag een stabiele spanning en daarmee een stabiele stroom, dit is niet gegeven in deze situatie en de lampjes hebben daardoor een veel kortere levensduur.

Verder ik weet niet of je erop gelet hebt en ik ook niet weet of jouw Zip een vroeger model is die gebruik maakt van 2 lampjes controle lampjes voor de knipperlichten (links en rechts) of een later model die maar 1 controle lampje heeft voor beide richtingen, zoals in het schema.
Maar mocht je maar 1 controle lampje hebben en je zet er een led-lampje in zal het lampje alleen werken bij links of rechts richting aangeven dit als gevolg van de polariteitsgevoeigheid van een Led-lamp van 12V=.

Edit: ik las nu pas dat je geel/zwart ook had doorgekoppeld met de geschakelde plus, maw via de accu.
Dan geldt het verhaal hierboven dus in mindere mate tenminste als de conditie van je accu in orde is.
 
Last edited:
Hi Maikel,

het afkoppelen van de zwart/blauwe draad bij je spanningsregelaar heeft daar niks mee te maken dus dat is niet de oorzaak van het snel defect raken van je led-lampjes in je dashboard.

Maar als je goed kijkt naar het schema in mijn post#14 zie je dat de zwart/gele draad wordt gebruikt voor de verlichting.
Deze spannng is geen pure gelijkspanning maar deze spanning wordt afgekapt door de spanningsregelaar als deze hoger gaat dan ongeveer 12~15 Volt.
Deze spanning is bij stationair draaien van de motor vaak niet eens 12V.
Dus je zit met een pulserende gelijkspanning die bovendien ook nog in functie van het motortoerental in spanning varieert en wellicht ook nog een negatieve overshoot heeft.
Led heeft graag een stabiele spanning en daarmee een stabiele stroom, dit is niet gegeven in deze situatie en de lampjes hebben daardoor een veel kortere levensduur.

Verder ik weet niet of je erop gelet hebt en ik ook niet weet of jouw Zip een vroeger model is die gebruik maakt van 2 lampjes controle lampjes voor de knipperlichten (links en rechts) of een later model die maar 1 controle lampje heeft voor beide richtingen, zoals in het schema.
Maar mocht je maar 1 controle lampje hebben en je zet er een led-lampje in zal het lampje alleen werken bij links of rechts richting aangeven dit als gevolg van de polariteitsgevoeigheid van een Led-lamp van 12V=.

Edit: ik las nu pas dat je geel/zwart ook had doorgekoppeld met de geschakelde plus, maw via de accu.
Dan geldt het verhaal hierboven dus in mindere mate tenminste als de conditie van je accu in orde is.
Hm oke duidelijk.
Moet ik de geel/zwarte draad weer terug koppelen als eerst of zo laten.
Ik heb het gedaan zoals op het schema dus de geel/zwarte afgekoppeld en verbonden op constant.
Verder merk ik geen verschil inderdaad.

Op alle verkopers die Alpha led verkopen zeggen in de beschrijving alleen de blauw/zwarte aftekoppelen.
Vreemd dat ze tegen mij zeggen dat ik de geel/zwarte ook moest doen met dat schema.
Ik zie via dat schema bij post #14 dat de achterlamp daar ook op verbonden zit op de geel/zwarte draad.
Het achterlicht van mij is LED maar nooit problemen mee gehad.

Hoe denk jij er over? Terug monteren zodat de geel/zwart weer terug in de spanningsregelaar zit of zo laten dat het afgekopped blijf?
Ik rij al 6 maanden met dit maar nooit problemen met verlichting gehad behalve dashboard lampjes. Nu met de orginelen lampjes is het hopelijk gefix. Het is een beetje afwachten of het niet meer flikkerd.
Mijn accu is prima in orde ik heb alleen een accu van 12v 6ah terwijl bij een zip meestal 12v 8ah accu word geleverd.
 
Last edited:
Dus je hebt nu de zwart/gele draad afgekoppeld bij de spanningsregelaar en deze bij de geschakelde accuspanning van je contactslot geknoopt.
Dit betekent dus dat je koplamp, je achterlicht, je cockpitverlichting en je choke nu via de accu werkt.
Het verbaasd me dat je cockpitverlichting dan toch snel defect raakt ondanks dat deze nu via de accu werkt.
Deze spanning is met een goed geladen en aangesloten accu toch redelijk stabiel.
Het lijkt me niet dat dit iets te maken heeft met de lichtere accu die je geplaatst hebt.
Anders misschien toch even de spanning over de accu meten, bij stilgelegde motor, bij stationair lopende motor en bij lopende motor met wat gas erop.
Dit om uit te sluiten dat de spanningsregelaar niet te veel spanning afgeeft maar wel genoeg om de accu op spanning te houden en de laadspanning niet te diep zakt bij stationair lopende motor.
Je moet niet vergeten je hebt toch heel wat vermogen verplaatst van de begrensde wisselspanning kant van de spanningsregelaar naar de gestabiliseerde kant van de spanningsregelaar/accu.
Als het geen probleem oplevert met het laden van je accu kun je het zo laten zitten al ben ik er altijd voor om alles voor wat betreft elektrisch zo origineel mogelijk te houden.
Vooral als je weer gloeilampjes hebt gemonteerd in de probleem gevende cockpit en de aanpassing nu eigenlijk niet meer nodig is zou ik persoonlijk, de boel weer origineel maken.
 
Back
Top