Kisbee onderhoud

StevenA

New Member
Sinds gister in het bezit van een Peugeot kisbee uit 2015 met 7000 km.

Bij het openen van de carter was deze behoorlijk vervuild en denk dat er in het verleden weinig onderhoud gepleegd is, scooter strekt niet lekker op en houd beetje in.

Scooter is voor mijn dochter en wil hem eerst in orde maken voordat zij ermee gaat rijden, zal de carter olie, versnellingsbak olie, rem olie, luchtfilter, rollen, snaar, remmen en wil ook graag de koppeling vervangen.
Tevens kleppen stellen en netjes afstellen na werkzaamheden.

Over de koppeling gaat mijn vraag, deze is er van €30 tot ruim €200 euro. Wil de scooter standaard houden dus geen snelheids verhoging.

Welke koppeling raden jullie aan te gebruiken?
 
Advertisement - register to remove this

Waarom wil je een koppeling vervangen die waarschijnlijk zo ongeveer het tienvoudige aan kilometers kan draaien voordat hij versleten is?
 
Waarom wil je een koppeling vervangen die waarschijnlijk zo ongeveer het tienvoudige aan kilometers kan draaien voordat hij versleten is?
Dit is voor mij eerste x aan dit soort motortjes. Doordat ik ervaar dat hij niet lekker wegrijd en inhoud en de boel toch open heb om de rest te doen dacht ik ik vervang de koppeling dan ook. Maar deze laat ik dan even voor wat het is.
 
Bedankt voor de reactie!

Materiaal komt donderdag binnen.

Heb inderdaad alle kappen verwijdert en alles schoon gemaakt en ontvet. Carter deksel gedemonteerd en gereinigd.
In de carter kap zit een sensor, 1 van de 2 boutjes met schroefkop kwam zeer slecht los en hierdoor is deze bout nu onbruikbaar dus ook besteld.

Zojuist de klep deksel gedemonteerd en dit verklaard ook de klein olie lekkage die ik zag, pakking is na een beurt niet juist geplaatst en daar door niet meer in orde, had ik al besteld.
 

Attachments

  • IMG_8245.jpeg
    IMG_8245.jpeg
    202.1 KB · Views: 26
Last edited:
Ik zie dat je "flakes" in de kop hebt zitten van roet, het zegt mij dat de kleppen dan niet goed staan (ik laat meningen over de flakes aan anderen over waarom dit er zit, maar ik vermoed dus op persoonlijke gedachte dat dit met je kleppen te maken heeft). Je vraagt in PB of ik de kleppen kan stellen zodat je het kunt zien en wil dat voor je doen, ik ben bereid om mijn Kisbee te gebruiken indien je dit wenst, en anders gebruik ik een losse set, toch wil ik de situatie her creëren zodat anderen er ook iets aan hebben en zal mijn Kisbee onderdak halen morgen.
 
Alles zit weer in elkaar en heb het volgende gedaan. Motor olie, transmissie olie, rem olie, olie filter, remmen voor en achter, luchtfilter, variorollen, snaar, pakking uitlaat, pakking klepdeksel, pakkingen sls pijpje, vervangen. Kleppen gesteld op 0.10 inlaat en 0.15 uitlaat, distributie ketting spanning was oké, stationair afgesteld.

Proefritje gemaakt, rijd lekker en komt snel op snelheid, is standaard en teller geeft dan net geen 50 aan. Waar ik mij een beetje aan irriteer is dat wanneer je de “maximale” snelheid hebt behaald je best erg voelt dat de scooter een beetje inhoud en weer gaat en dit zich blijft herhalen. Is hier wat aan te doen?
Kan ik bijvoorbeeld de pickup sensor ontkoppelen?
 
Last edited:
Kan ik bijvoorbeeld de pickup sensor ontkoppelen?
Dat zal ook het inhouden zijn , je kan de draad die van de sensor komt , doorknippen , en daar een schakelaar tussen maken . De draad loopt bij mij ook vanuit het vario carter onder de carb door naar de cdi , dus ruimte zat om dit te doen , zonder dat je er aan de buitenkant wat van ziet.
 
Alles zit weer in elkaar en heb het volgende gedaan. Motor olie, transmissie olie, rem olie, olie filter, remmen voor en achter, luchtfilter, variorollen, snaar, pakking uitlaat, pakking klepdeksel, pakkingen sls pijpje, vervangen. Kleppen gesteld op 0.10 inlaat en 0.15 uitlaat, distributie ketting spanning was oké, stationair afgesteld.

Proefritje gemaakt, rijd lekker en komt snel op snelheid, is standaard en teller geeft dan net geen 50 aan. Waar ik mij een beetje aan irriteer is dat wanneer je de “maximale” snelheid hebt behaald je best erg voelt dat de scooter een beetje inhoud en weer gaat en dit zich blijft herhalen. Is hier wat aan te doen?
Kan ik bijvoorbeeld de puckup sensor ontkoppelen
Dat zal ook het inhouden zijn , je kan de draad die van de sensor komt , doorknippen , en daar een schakelaar tussen maken . De draad loopt bij mij ook vanuit het vario carter onder de carb door naar de cdi , dus ruimte zat om dit te doen , zonder dat je er aan de buitenkant wat van ziet.
En waarom een schakelaar?
Uitlaat moet ook op 0.10 staan.. 0.15 is alleen bij piaggio zo. Anders gaat die straks minder goed starten en kans bij warme motor dat die continu uit valt.

Overigens is voor de uitlaat 0.10 - 0.12 echt de max en moet je daar niet overheen gaan.
oke, ga ik doen vraag me wel af waarom het technisch handboek anders zegt. Maar je antwoordt klopt wel met de klachten. Ik ga er van de week even naar kijken
 
Het weekend ff tijd gehad. Inlaat en uitlaat afgesteld op 0.10.

Bij koude start gaat hij moeizaam aan elektrische start lukt eigenlijk niet na 1 of 2x kickstart slaat hij aan en bij uitzetten en elektrische start gaat hij dan wel aan. Accu is vervangen, wat denken jullie?

Pickup sensor ontkoppeld trekt wel op maar begrensd bij 15/20km per uur dus weer vast gezet.

Op gps 44/47 km per uur, wat zou de beste manier zijn om er 5km per uur bij te krijgen en moet ik dan met de cdi rommelen?
 
Je hebt cdi's die op toeren begrenzen , waarschijnlijk heb jij zo'n cdi , staat er bij het type nr ook geen snelheid bij , op de cdi ?
 
Bij koude start gaat hij moeizaam aan elektrische start lukt eigenlijk niet na 1 of 2x kickstart slaat hij aan en bij uitzetten en elektrische start gaat hij dan wel aan. Accu is vervangen, wat denken jullie?
dat je je bendix nog eens kunt schoonmaken/smeren, je massa en plus aansluiting voor je startmotor nog eens na kunt kijken. (de + op mijn startmotor begon ineens te roken toen mijn Kymco langzaam begon te starten, met hulpaccu erbij dus aan de accu lag het niet!) stekker opgeknapt, nu start ie ook koud binnen drie slagen, na 2 weken stilstand. (na 3 is de accu wel zwak, ik pak de auto met dit weer..)
 
dat je je bendix nog eens kunt schoonmaken/smeren, je massa en plus aansluiting voor je startmotor nog eens na kunt kijken. (de + op mijn startmotor begon ineens te roken toen mijn Kymco langzaam begon te starten, met hulpaccu erbij dus aan de accu lag het niet!) stekker opgeknapt, nu start ie ook koud binnen drie slagen, na 2 weken stilstand. (na 3 is de accu wel zwak, ik pak de auto met dit weer..)
Bendix is in orde, massa is in orde, aansluitingen in orde. Start motor gaat gewoon rond maar start niet of ik moet het maar lang genoeg proberen dan pakt ie uiteindelijk wel
Post automatically merged:

Je hebt cdi's die op toeren begrenzen , waarschijnlijk heb jij zo'n cdi , staat er bij het type nr ook geen snelheid bij , op de cdi ?
Vanavond ff kijken
 
Back
Top