Peugeot Kisbee 2020 benzine bij olie

Basmans

New Member
Beste mede forumers,

Bij mijn Kisbee 4t uit 2020 komt er benzine in de carter.
Kunnen jullie een opsomming geven aan welke onderdelen dit kan liggen?
Ik ben zelf wel aardig bekend met brommers uit de jaren 90, maar al deze nieuwe techniek is allemaal nieuw voor mij ;)

Alvast hartelijk dank voor jullie input. Als er meer informatie nodig is hoor ik dat graag.
 
Advertisement - register to remove this

Hoe bedoel je , "komt benzine in het carter " ruik je dat , of is de olie extreem dun ?
Kan komen door versleten zuigerveren/ cilinder , als het een carb versie is : vlotternaald lekt door , waardoor als toevallig de inlaatklep open staat , de benzine langs die weg in het carter komt . Maar dan moet je ook de benzinekraan bij de tank testen , als de motor niet loopt zou deze af moeten sluiten. Je kan eens beginnen om de compressie te meten
 
Hoe bedoel je , "komt benzine in het carter " ruik je dat , of is de olie extreem dun ?
Kan komen door versleten zuigerveren/ cilinder , als het een carb versie is : vlotternaald lekt door , waardoor als toevallig de inlaatklep open staat , de benzine langs die weg in het carter komt . Maar dan moet je ook de benzinekraan bij de tank testen , als de motor niet loopt zou deze af moeten sluiten. Je kan eens beginnen om de compressie te meten

De olie is inderdaad zo dun als water en heel licht geel.

Ik heb deze versie foto
Dat is met injectie denk ik?

We hebben de benzine slang los gehad en dan loopt er geen benzine uit, dus mijn inziens moet dit gebeuren tijdens het lopen van de motor.
Deze loopt verder goed, al hoewel ik hem nu natuurlijk zo min mogelijk wil laten lopen nu ik hierachter ben gekomen.
Post automatically merged:

Bijkomende vraag, hebben we het over veel benzine? Is je olie niveau zoveel gestegen en zo ja stijgt het snel?
Toen ik de peilstok uit het blok draaide stroomde de smurrie eruit, dus inderdaad wel aardig wat benzine. Of dit snel is gegaan durf ik niet te zeggen. Ik kan er nieuwe olie in doen en het dan even goed in de gaten houden, of zeggen jullie dit kan schade aan de motor geven?
 
Rijdt je veel korte stukjes?

Hoelang geleden is deze olie er in gekomen? Heb je dat zelf vervangen en is de juiste olie er in gegaan? Als je de olie zo dun is, heb je dat bekeken als de olie warm of koud is?
Post automatically merged:

En nog een vraag, is de scooter recentelijk meer benzine gaan verbruiken?
Post automatically merged:

Zit er smurrie in je olie? Wat voor smurrie? (misschien ff een foto). Wil je zeggen dat de olie er uit loopt uit het gat van de oliepeilstok? Zo ja dan is de oliepeil iig veel te hoog.

Olie verversen kan nooit kwaad. Maar sowieso wel het juiste niveau aanhouden.
 
Last edited:
Rijdt je veel korte stukjes?

Hoelang geleden is deze olie er in gekomen? Heb je dat zelf vervangen en is de juiste olie er in gegaan? Als je de olie zo dun is, heb je dat bekeken als de olie warm of koud is?
Post automatically merged:

En nog een vraag, is de scooter recentelijk meer benzine gaan verbruiken?

Van alles eigenlijk, korte stukjes maar ook wat langere tochtjes. De olie is vorige zomer vervangen, ik heb dus ook geen idee hoe lang dit probleem al speelt. Toen is de juiste olie erin gegaan en ook de juiste hoeveelheid. En nu kwam het er gewoon uit lopen toen ik de peilstok eruit haalde, veel te veel dus. Hij was toen koud. Ik heb er ook voor het laatst in oktober/november mee gereden. Haal hem van de week uit de winterstalling en wou voor de zekerheid de olie even peilen. Hij startte ook gewoon direct, maar of hij meer benzine is gaan verbruiken durf ik niet te zeggen.
 
Ik zou de olie vervangen en het in de gaten houden. Als je olie vervangt dan peilen door de oliepeilstok NIET er in te draaien maar op de schroefdraad te laten rusten.

Zorg dat de motor regelmatig goed warm wordt en peil dan regelmatig.

Houdt ook je benzineverbruik in de gaten. Als benzine verbruik hoog is dan je temperatuur sensor controleren.

Ik ben toch wel benieuwd wat jij voor smurrie hebt gezien want dat zou een aanwijzing kunnen zijn dat je motor te vaak niet op temp komt
 
Waarschijnlijk sluit de vlotter/vlotternaald het toegangskanaaltje van de vlotterkamer niet goed af wanneer het niveau in de vlotterkamer op zijn max komt.
Als de brommer dan stil staat, loopt de benzine die nog in het slangetje tussen je vacuumkraantje en de carburateur zit nog leeg, daardoor loopt de carburateur over.
De benzine die bovenop je zuiger poelt, loopt langzaam langs de zuigerveren je carter binnen.

Een eventueel defect vacuumkraantje waarbij deze open blijft staan, kan dit effect nog verergeren.
 
Waarschijnlijk sluit de vlotter/vlotternaald het toegangskanaaltje van de vlotterkamer niet goed af.
Als de brommer dan stil staat, loopt de benzine die nog in het slangetje tussen je vacuumkraantje en de carburateur zit nog leeg, daardoor loopt de carburateur over.
De benzine die bovenop je zuiger poelt, loopt langzaam langs de zuigerveren je carter binnen.

Een eventueel defect vacuumkraantje waarbij deze open blijft staan, kan dit effect nog verergeren.
Heeft een injectie ook een vlotter ?
 
Ik zou de olie vervangen en het in de gaten houden. Als je olie vervangt dan peilen door de oliepeilstok NIET er in te draaien maar op de schroefdraad te laten rusten.

Zorg dat de motor regelmatig goed warm wordt en peil dan regelmatig.

Houdt ook je benzineverbruik in de gaten. Als benzine verbruik hoog is dan je temperatuur sensor controleren.

Ik ben toch wel benieuwd wat jij voor smurrie hebt gezien want dat zou een aanwijzing kunnen zijn dat je motor te vaak niet op temp komt
Ik ga het verversen en dan inderdaad even alleen lange stukken rijden en het in de gaten houden.
Post automatically merged:

Oei, dat het een injectie was, heb ik gemist. :blush:
Injectie inderdaad, kan het dan eigenlijk alleen via de cilinder in het carter komen of heb je dan ook nog ergens te maken met een overloop ergens?
 
Ik zou toch eens kijken of de injector niet druppelt als de scooter pas gelopen heeft en er nog druk staat op de aanvoerslang.
Want volgens mij kan vloeibare benzine alleen maar bij de olie komen door langs de zuigerveren te lekken.

Waarschijnlijk heeft deze brommer nog maar heel weinig kilometers op de teller want de trottle body ziet er nog als nieuw uit.
 
Voor dat soort "testen" gebruik ik een goedkope (synthetische) olie. Van de Action bijvoorbeeld.
die gebruik ik ook gewoon voor het rijden ;)
nogmaals: als een van ca 240 naar 400 pk getunede Volvo 850 daar tegen kan, zie ik niet in waarom een 2? pk scootertje daar niet op overleeft. en dan ververs je voor weinig een keer extra: de grootste vijand voor dat kleine beetje olie ìs verdunning door benzine.
 
die gebruik ik ook gewoon voor het rijden ;)
nogmaals: als een van ca 240 naar 400 pk getunede Volvo 850 daar tegen kan, zie ik niet in waarom een 2? pk scootertje daar niet op overleeft. en dan ververs je voor weinig een keer extra: de grootste vijand voor dat kleine beetje olie ìs verdunning door benzine.
Die Volvo is een Chinees, maakt niet uit wat je daar in pleurt.
Maar voor mijn scooters gebruik ik een goede olie.
 
Dit is een discussie , waar geen eind aan komt , ook op het trabant forum komt dit voor en blijft heeeeel lang aan de gang . Ik denk dat het ook een persoonlijke voorkeur is , olie van action die ik koop is van Valvoline , wat gewoon een merk olie is , en ik persoonlijk denk ook dat de olie van action's eigen merk is aan de specs die erop staat voldoet .
 
Back
Top