Kapotte toerenteller op Zenith, hoe te fixen

Wout

Streng & rechtvaardig
Hey,

Ik heb net van iemand een Zenith overgekocht en hij werkt perfekt (beetje langzaam maarja) op 1 ding na, de snelheidsmeter. Deze blijft gewoon op 0 hangen en slaat niet uit. De totaal KM teller loopt gewoon wel.

Weten jullie wat dit kan zijn? En is dit makkelijk en goedkoop zelf op te lossen of moet ik hem ergens laten repareren
 
Advertisement - register to remove this

Kan vanalles zijn...

Denk een kapotte KM kabel... en verander aub je nickname!
biggrin.gif
 
sorry, zo heet ik nou eenmaal
smile.gif

Maar me KM teller loopt nog gewoon ja, ik weet er niet veel van maar daar had ik al aan gedacht hoor, vandaar dat ik het zo maf vind.

Heb me voorkant al opengemaakt maar bij me stuur zit alles goed (denk ik) geen losse of open kabels ofzo, is er nog een andere plek waar de fout kan zitten?
 
Misschien rijdt die zenith gewoon niet hard genoeg om een significante verandering op de snelheidsmeter te zien
smile.gif

Nee gekheid, het probleem moet echt in dat kastje van de metertjes zitten, misschien moet je wel gewoon een nieuwe hebben, is best wel duur geloof ik.
 
Daan: Leukheid
smile.gif


Het kan een aantal oorzaken hebben:

-teller dashboard kapot (niet waarschijnlijk)
-aandrijving kilometerteller voorvelg kapot (niet waarschijnlijk)
-binnenkabel kapot (gebeurt vaak door beschadiging van de buitenmantel, waardoor roestvorming op de binnenkabel ontstaat)...

Een nieuwe binnenkabel zal fl. 25,= ofzo kosten...

Greetz.
 
Teller kabeltje kost maar 15 piek, en het is best een kut werkje bart zoals je al op icq zei. Ik heb me voorkap laten zitten en de de kap die achter je voorkap zit er afgehaald, werkt iets prettiger.
 
Hmm, ik ben dat ding wel ff kwijt als ik hem laat maken dus denk ik er eigenlijk over ene digi teller erop te gooien, ik hoor dat dit nogal goedkoop is en makkelijk zelf te installen is


Iemand hier ervaring mee? En wijken die minder af dan andere tellers?
 
Zitten er bij die dingen ook een handleidingkje over hoe je ze moet installeren? Want ik heb pas een scooter en hebt geen ervaring met sleutelen eraan, en aan wat voor prijs moet ik denken? Onder de F100,- of boven?

Ik zou dit btw allemaal graag zelf uitzoeken maar fietsenzaken zijn dicht op maandag, vandaar
smile.gif
 
60 of 70 piek voor sigma bc1200, bij halffords tekrijgen. er zit offcourse een handleidng bij, het enige moeilijke is zorgen dat je magneetje goed op je velg blijft zitten en niet losgaat.
 
Thx voor alle info
smile.gif

Ik cross morgen wel ff langs om er eentje te halen, en daarna dat ding een beetje tunen enzo want nu gaat hij maar 60
frown.gif
(ben ff naast vriend gaan rijden)
 
Die kabel is niet stuk man!!!! Anders liepen z'n km echt niet door.....Ik denk dat het wijzertje achter een pinnetje van de teller blijft hangen (normaal rust ie op een pinnetje als je stil staat, maar als je hem open maakt zakt ie naar een negatieve snelheid
biggrin.gif
en moet je dus goed opletten dat je hem om hoog duwt voordat je hem dicht maakt.)

Dus ff open schroeven.....Wijzer omhoog houden en dan weer opnieuw dichtmaken...
 
Nope, heb hem opengemaakt maar wijzertje zit helemaal vrij en nergens klem. Ik breng hem deze week gewoon maar weg denk ik, moet toch nog meer aan gebeuren
 
Nog ff voor de geinsteresseerden, ik heb hem net terug van de reparatie, en op de factuur staat dat de

Telleraandrijving

vervangen is, hij gaat btw wel 70 op de teller terwijl ik dacht dat hij maar 60 ging, relaxt
cool.gif
 
Back
Top