Italjet F-50 AC: Doetie ut of nie

Cipher

Well-Known Member
Misschien zijn jullie mijn n00b topics in het beginnersforum al tegen gekomen, maar toch zal ik het verhaal even kort toelichten:

In 1999 werd ik 16, en heb ik een 2de hands scooter gekocht; een gele Italjet Formula-50 Air Cooled uit 1995. Vijf dagen later is deze mij echter ontnomen bij een geweldadige straatroo.

Nu heb ik ongeveer een maand geleden (dus bijna 5 jaar later) een brief van de politie gekregen met de melding dat ik mijn scooter kon komen ophalen in Haarlem. Na wat informeren bleek dat hij daar al sinds september 1999 stond, en in beslag is genomen uit een winkel in Beverwijk (er zit ongeveer een half jaartje tussen diefstal en inbeslagname).

Toen had ik dus mijn scooter terug; de helft van de kappen en onderdelen in een plastic zak, de andere helft nog half vastgeschroeft. Eenmaal thuisgekomen blijkt dat hij volledig compleet is, op het kleine bougiedeurtje na.
Ik ben op dit forum een beetje gaan rondvragen wat ik nou het best kan doen om hem weer aan de praat te krijgen, en daar zal dit topic dan ook over gaan; mijn Italjet F-50 aan de praat krijgen.
Alle vragen die ik hier nog over heb zal ik gewoon in de daarvoor bestemde fora posten, en alle behaalde resultaten hier achterlaten.

De dag waarop ik mijn scooter kocht zag hij er zo uit;
scoot_toen.jpg


Toen ik hem terug kreeg zag het er iets anders uit;
scoot_nu1.jpg

Als eerste meteen die afschuwelijke stikker eraf gerukt, die kon ik echt niet uitstaan
scoot_nu2.jpg


Ik ga dus proberen hier een beetje bij te houden wat ik allemaal heb gedaan om hem weer aan de praat te krijgen, ondersteund met foto's (zoals de bedoeling is in dit forum ;)).

Eerste probleem is om te beginnen al tijd;
Overdag werk ik, 'savonds train ik, en in het weekend zit ik bij mn meisje in Breda (ik woon in amsterdam). Ik heb elke week minstens 1 avondje om een beetje te klussen. Updates kunnen jullie dus wekelijks verwachten, op woensdag of donderdag avond.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Alle info die ik momenteel over scooters weet heb ik of van dit forum, of met een beetje logisch nadenken kunnen bemachtigen. Ik wil van tevoren alvast $aint in het bijzonder bedanken voor de tijd en moeite die hij neemt om me met mijn vragen te helpen.

Het eerste wat ik wou weten was of mijn cilinder nog bruikbaar was. De heren agenten, of de BS BROMFIETS-shop in Beverwijk (waar ik de naam niet van zal noemen :+ ), had het kapje over mn ontsteking en de koelvinnen al verwijderd (welke dus los in de zak werden meegeleverd)
onsteking1.jpg

Ik heb geprobeerd deze zachtjes rond te draaien om te voelen hoe stroef mijn cilinder liep. Dit ging dus, naar verwachting, behoorlijk zwaar. Al die tijd heeft er geen bougie in gezeten dus vocht en vuil hadden vrij baan. Ik heb toen maar wat olie (Castrol Scoot-R) en een spuitbus WD-40 gaan halen. Ik heb een beetje WD-40 in mijn cilinder gespoten, en heb er een beetje olie bijgegoten (waarvoor ik als barbaar ben verklaard :D). Vervolgens een oude bougie met vaseline ingesmeerd en in gedraaid. En het zaakje tegen de muur gezet onder een zijltje.
De week erna nog eens geprobeerd aan de ontsteking te draaien (1st bougie eruit gehaald), en dat ging een heel stuk lekkerder.

Omdat ik dus niet weet wat er precies met dit ding is uitgevreten, en in welke staat hij is, wil ik elk onderdeeltje nalopen en schoonmaken. Ik heb als eerste het in mijn ogen makkelijkst los en schoon te krijgen onderdeel gepakt, het luchtfilter.
Deze heb ik mee naar binnen genomen, en open gemaakt.
luchtfilter1.jpg

Hier lag inderdaad een aardig laagje stof en zand in, maar heb ik goed wegkunnen krijgen met... een harde waterstraal. Vervolgens een uurtje laten weken in een warm badje met Jif. Daarna goed afgedroogd, en nog een paar uur laten drogen. Toen weer goed in elkaar geschroefd en in het hoekje "wél schoon" gelegd.

Gisteravond besloot ik mijn carburateur er af te halen om hem te bekijken, na te lopen, en schoon te maken (wat hard nodig was)
carb1.jpg

Deze heb ik helemaal uit elkaar gehaald. Gasnaald eruit, vlotterbakje los, stationair- en luchtschroef eruit. Het was voor het eerst dat ik zo een ding in mn handen had en was dus best interressant. Na wat poetsen met een katoenen doek, en het insmeren met olie van de rubberen (uitgedroogde) ringetjes, het zaakie weer in elkaar gezet, en terug gehangen. Ziet er nu een stuk schoner uit, al zeg ik het zelf;
carb2.jpg


Dan zijn we bij het punt "nu" aangekomen. Aangezien ik gister zag dat mijn bougie niet vonkt ga ik volgende week 1st proberen dat op te lossen. Van het weekend probeer ik even ergens een nieuwe bougie te kopen. Mocht dat het niet oplossen weet ik van $aint een manier om mn ontsteking te testen. Mocht deze ook goed werken dan komt er een "CDI-unit" op mn verlanglijstje voor kerst te staan...
 
Originally posted by Marco.vd.Z
Uhm oke, is wel leuk maar of het helemaal de bedoeling is hier..
als het niet de bedoeling is dan maggie dicht.
Maar tis wel de bedoeling dat dit een projectje wordt. Ik wil iig elk onderdeeltje in mijn handen hebben gehad, schoon hebben gemaakt, en zeker weten dat het functioneerd zoals het hoort voor ik het terug stop.
Als het geval er eenmaal weer netjes uitziet en rijdt, ga ik misschien verder op het afstellen gedeelte.


Let overigens niet op de rode circels in sommige foto's. Die waren om mijn vragen kracht bij te zetten in de andere fora.
 
Waarschijnlijk volgende week het blok er onder uit omdat ik nu niet goed bij de rest kan. Deze wil ik open hebben om schoon te maken, en na te lopen, en hem er dan hopelijk weer onder krijgen.

Dit wordt dus inderdaad geen opvoer-projectje, of optisch-tune projectje. Dit is een "het-is-stuk-en-ik-wil-dat-het-weer-goed-werkt"-projectje.
Ik zag in de sticky niets staan over bepaalde onderwerpen, dus heb hem maar op goed geluk geopend.
Als hij dicht gaat omdat dit niet de bedoeling is, of gewoon omdat niemand het interessant vind.. dan kan ik daar volkomen vredig mee leven...
 
ik vind het een super idee,
kben echt benieuwd wat je er van gaat maken.

vind het echt wel zwaaar klote van die flikkers dat je nu pas je scooter terug hebt :s dat is gewoon weg klote, je had al die jaren al je scoot terug kunne hebben, grrrr en die flikkers zijn er dan om het volk te "helpen en te beschermen" :s
 
Blij dat toch nog iemand het interessant vind :) Doe het namelijk niet voor mezelf.

Zie het als een manier om te laten zien wat een n00b met behulp van dit forum allemaal kan bereiken ;) :D

Kben nu weg.. de volgende update komt dus waarschijnlijk volgende week donderdag avond..
 
olé de eerste F50 in het project-gedeelte, tijd voor een feestje:)

Verder is het idd een iets ander project als alle anderen, maar een complete werderopbouw is toch ook wel een pagina'tje waardig lijkt me:)
En niemand weet natuurlijk wat de toekomst kan brengen...
 
yep het interesseerd me zeker wel, dit ga ik op de voet volgen, en het geeft me zelf ook goesting om me brommer nog eens volledig open te gooien :p kzou het eigenlijk echt is moeten doen.
 
Ik heb meer respect voor een project waarbij iemand een scooter opbouwt die gewoon ramgaar is :D. Ipv iemand die er gewoon wat snel spul op schroeft, en weinig verdere problemen tegen komt.

Veel succes trouwens ;)
 
mensen die zeuren dattie geclosed moet worden, opzouten!
dit lijkt me bestwel interessant..

waarvan akte,
Boeie, Schilpedinges en Arne
 
mijn eerste brommert was ook een F50 (lc dan) en ik vind het nog steeds 1 van de mooiste die er zijn! Veel suc6 met het ding weer opbouwen. Uit ervaring weet ik dat het nog een hele klus is met die dingen...
 
Hehe, de eerste F50 ja :) Suc6 ermee.

Wat ik een beetje raar vind; waarom heeft die scooter 4 jaar bij de politie gestaan? Wisten ze niet dat ie van jou af kwam ofzo :?
 
Originally posted by Go0s
Hehe, de eerste F50 ja :) Suc6 ermee.

Wat ik een beetje raar vind; waarom heeft die scooter 4 jaar bij de politie gestaan? Wisten ze niet dat ie van jou af kwam ofzo :?

T framenummer is er volledig uitgeveild, maar het bloknummer is nog volledig intakt. Waarschijnlijk hebben ze me via het bloknummer gevonden.
Hij is inbeslag genomen bij een inval in een winkel in Beverwijk. Ik vermoed dat ze hebben vastgehouden als bewijs, en dat die zaak gewoon zolang heeft voorgesleept in dit jurridisch-incorrecte land...

Originally posted by Enrico@nrg
Ik heb ook zo een F50 gehad.. heeel veel suc6 ermee en 1 tip, verwijder de oliepomp direct en smeer heel veel extra bij.. Die krengen beuken altijd vast..

Ik weet niet pcies wat je hiermee wilt zeggen. Zou je me hierover willen PM-en om het topic schoon te houden?


Woendag avond ga ik proberen het blok er onder vandaan te krijgen. Er zijn teveel dingen waar ik nu niet goed bij kan en super-ranzig zijn. Dan kan ik misschien ook mn cilinderkop even loshalen om te kijken of de zuiger er nog netjes uitziet...
 
Back
Top