Ik had ook gehoord dat je niet over een bepaald aantal toeren mag klopt datals je de scooter start, niet gelijk wegrijden, wacht eerst even een minuutje (langer mag altijd)
rij rustig weg
rij de eerste 500km alleen (minder belasting voor het blok)
na 500km olie vervangen en kleppen stellen
het is allemaal natte vinger werk dus na 300km kan je het bijvoorbeeld ook al doen
et voila
Nee klopt niet, inrijden is sowieso onzin. Als je straks je scooter start laat hem ff paar min draaien en dan eerste 10 15km beetje rustig aan. Dan gewoon gas geven, alsof je na 500km ineens iets harder zou gaan ofzo vanwege inrijdenIk had ook gehoord dat je niet over een bepaald aantal toeren mag klopt dat
Ja dan krijg ik waarschijnlijk weer een vastloper lijkt mijNee klopt niet, inrijden is sowieso onzin. Als je straks je scooter start laat hem ff paar min draaien en dan eerste 10 15km beetje rustig aan. Dan gewoon gas geven, alsof je na 500km ineens iets harder zou gaan ofzo vanwege inrijden
kan ik ook gewoon bij insmeren in het begin 10w40 gebruiken wat ik normaal gebruik of moet het echt speciale insmeer olie zijnBij monteren zou ik extra montage olie spul voor gebruiken..
Best is om de olie eerst tussen de groeven van de veren te smeren en dan pas veren erop zetten. (zorgt ervoor dat je bij rijden al direct goede compressie hebt)
Cilinder wand en zuiger ook insmeren met voor montage olie. (nooit zo droog in elkaar steken)
Heb zelf in het begin gewoon minaraal olie 10w40 voor gebruikt voor het inrijden.
Daarna over gaan op goede olie (zelf zou ik de castrol 10w40 aan raden.
Begin even tijdje rustig laten draaien.. En rustig rijden.. Niet harder dan 35km op de teller en niet zwaar belasten.
Vooral belangrijk is om de olie niveau in de gaten te houden.
Top dankje voor de info ik ga hem vanmiddag inrijdenGebruikte zelf montage olie. Zodat die bij eerste start niet meteen even droog begint te lopen. Dat helpt ook de zuiger ect in het begin wat beter te beschermen. (en je hebt direct goede compressie omdat er al olie onder je zuigerveren zit)
Als de motor eenmaal loopt spoelt dat spul vanzelf weg voor de normale motor olie. Komt dan gewoon in de inrijd olie te zitten of misschien lost dat vanzelf op..
Inrij olie moet toch rond de 250km eruit. (je kan het ook laten zitten tot 500km en daarna die olie vervangen voor nieuwe normale goed merk motor olie.
De motor zelf moet je gewoon rustig op lage belasting laten inlopen.
Je kan beter rustig rijden en goed inrijden (scheelt je hoop olie verbruik)
Als je gaat haasten heb je het spul sneller kapot..
Die 4takt zuigerveren stellen weinig voor.. Belangrijkste is dat die een goed gladde loop vlak krijgen.. Dan pas kunnen ze wat meer stress hebben.
Bij 4 takjes maakt het volgensmij niet echt uit heb al veel cilinders vervangen voor mensen. Met het advies gewoon rustig even laten warmlopen en dan gewoon rustig wegrijden en de eerste 100 a 200 km geen volgas die 50cc's maken toch amper toeren.Je keuze is vrij simpel:
1. Gaan met die banaan en het zal wel goed zijn.
2. Rustig inrijden en minder risico, en na je 500km je olie vervangen met een goed merk wat een paar euro meer kost, zodat vijzel er weer uit is van het inslijpen. Als het goed is, dan is je ruitpatroon in de cilinder goed gebleven en blijft alles mooi smeren.
Bij 4 takjes maakt het volgensmij niet echt uit heb al veel cilinders vervangen voor mensen. Met het advies gewoon rustig even laten warmlopen en dan gewoon rustig wegrijden en de eerste 100 a 200 km geen volgas die 50cc's maken toch amper toeren.
Hoe bedoel je in negatieve zin?Hoop toch niet in negatieve zin? Want dan zijn er best veel cilinders gesneuveld.
Mijn advies:
4takt: rustig aan doen.
Eigenlijk heeft een 2takt minder weerstand in de cilinder.. Omdat er poorten in zitten en daar gewoon overheen gaan.
4takt is een dichte bus waar je eigenlijk meer wrijving in hebt omdat die poorten niet aanwezig zijn..
De zuigerveren zijn echt de gevoeligste delen van zo`n hele cilinderkit. En die kan je best omzeep helpen als je er teveel van vraagt.
Begin even tijdje rustig laten draaien.. En rustig rijden.. Niet harder dan 35km op de teller en niet zwaar belasten.
Die hebben gewoon even pechKrijg je dan geen gedoe met automobilisten achter je? Een 50cc 4takt kan eigenlijk alleen zachtjes rijden.