Inrijden nieuwe cilinder

Henkie5678

New Member
Hallo allemaal, ik heb een kymco agility 50cc 12 inch 4 takt en ik heb een nieuwe cilinder gemonteerd en ik heb opgezocht hoe je hem het best in kan rijden maar heel veel mensen zeggen wat anders dus wat is nou de beste manier om hem in te rijden?
 
Advertisement - register to remove this

als je de scooter start, niet gelijk wegrijden, wacht eerst even een minuutje (langer mag altijd)
rij rustig weg
rij de eerste 500km alleen (minder belasting voor het blok)
na 500km olie vervangen en kleppen stellen

het is allemaal natte vinger werk dus na 300km kan je het bijvoorbeeld ook al doen

et voila
 
als je de scooter start, niet gelijk wegrijden, wacht eerst even een minuutje (langer mag altijd)
rij rustig weg
rij de eerste 500km alleen (minder belasting voor het blok)
na 500km olie vervangen en kleppen stellen

het is allemaal natte vinger werk dus na 300km kan je het bijvoorbeeld ook al doen

et voila
Ik had ook gehoord dat je niet over een bepaald aantal toeren mag klopt dat
 
Ik had ook gehoord dat je niet over een bepaald aantal toeren mag klopt dat
Nee klopt niet, inrijden is sowieso onzin. Als je straks je scooter start laat hem ff paar min draaien en dan eerste 10 15km beetje rustig aan. Dan gewoon gas geven, alsof je na 500km ineens iets harder zou gaan ofzo vanwege inrijden
 
Nee klopt niet, inrijden is sowieso onzin. Als je straks je scooter start laat hem ff paar min draaien en dan eerste 10 15km beetje rustig aan. Dan gewoon gas geven, alsof je na 500km ineens iets harder zou gaan ofzo vanwege inrijden
Ja dan krijg ik waarschijnlijk weer een vastloper lijkt mij
 
Bij monteren zou ik extra montage olie spul voor gebruiken..

Best is om de olie eerst tussen de groeven van de veren te smeren en dan pas veren erop zetten. (zorgt ervoor dat je bij rijden al direct goede compressie hebt)

Cilinder wand en zuiger ook insmeren met voor montage olie. (nooit zo droog in elkaar steken)

Heb zelf in het begin gewoon minaraal olie 10w40 voor gebruikt voor het inrijden.

Daarna over gaan op goede olie (zelf zou ik de castrol 10w40 aan raden.

Begin even tijdje rustig laten draaien.. En rustig rijden.. Niet harder dan 35km op de teller en niet zwaar belasten.

Vooral belangrijk is om de olie niveau in de gaten te houden.
 
Bij monteren zou ik extra montage olie spul voor gebruiken..

Best is om de olie eerst tussen de groeven van de veren te smeren en dan pas veren erop zetten. (zorgt ervoor dat je bij rijden al direct goede compressie hebt)

Cilinder wand en zuiger ook insmeren met voor montage olie. (nooit zo droog in elkaar steken)

Heb zelf in het begin gewoon minaraal olie 10w40 voor gebruikt voor het inrijden.

Daarna over gaan op goede olie (zelf zou ik de castrol 10w40 aan raden.

Begin even tijdje rustig laten draaien.. En rustig rijden.. Niet harder dan 35km op de teller en niet zwaar belasten.

Vooral belangrijk is om de olie niveau in de gaten te houden.
kan ik ook gewoon bij insmeren in het begin 10w40 gebruiken wat ik normaal gebruik of moet het echt speciale insmeer olie zijn
 
Gebruikte zelf montage olie. Zodat die bij eerste start niet meteen even droog begint te lopen. Dat helpt ook de zuiger ect in het begin wat beter te beschermen. (en je hebt direct goede compressie omdat er al olie onder je zuigerveren zit)

61fvSDpoexL._SL1500_.jpg


Als de motor eenmaal loopt spoelt dat spul vanzelf weg voor de normale motor olie. Komt dan gewoon in de inrijd olie te zitten of misschien lost dat vanzelf op..

Inrij olie moet toch rond de 250km eruit. (je kan het ook laten zitten tot 500km en daarna die olie vervangen voor nieuwe normale goed merk motor olie.

De motor zelf moet je gewoon rustig op lage belasting laten inlopen.

Je kan beter rustig rijden en goed inrijden (scheelt je hoop olie verbruik)

Als je gaat haasten heb je het spul sneller kapot..

Die 4takt zuigerveren stellen weinig voor.. Belangrijkste is dat die een goed gladde loop vlak krijgen.. Dan pas kunnen ze wat meer stress hebben.
 
Gebruikte zelf montage olie. Zodat die bij eerste start niet meteen even droog begint te lopen. Dat helpt ook de zuiger ect in het begin wat beter te beschermen. (en je hebt direct goede compressie omdat er al olie onder je zuigerveren zit)

61fvSDpoexL._SL1500_.jpg


Als de motor eenmaal loopt spoelt dat spul vanzelf weg voor de normale motor olie. Komt dan gewoon in de inrijd olie te zitten of misschien lost dat vanzelf op..

Inrij olie moet toch rond de 250km eruit. (je kan het ook laten zitten tot 500km en daarna die olie vervangen voor nieuwe normale goed merk motor olie.

De motor zelf moet je gewoon rustig op lage belasting laten inlopen.

Je kan beter rustig rijden en goed inrijden (scheelt je hoop olie verbruik)

Als je gaat haasten heb je het spul sneller kapot..

Die 4takt zuigerveren stellen weinig voor.. Belangrijkste is dat die een goed gladde loop vlak krijgen.. Dan pas kunnen ze wat meer stress hebben.
Top dankje voor de info ik ga hem vanmiddag inrijden
 
Je keuze is vrij simpel:

1. Gaan met die banaan en het zal wel goed zijn.

2. Rustig inrijden en minder risico, en na je 500km je olie vervangen met een goed merk wat een paar euro meer kost, zodat vijzel er weer uit is van het inslijpen. Als het goed is, dan is je ruitpatroon in de cilinder goed gebleven en blijft alles mooi smeren.
 
Last edited:
Je keuze is vrij simpel:

1. Gaan met die banaan en het zal wel goed zijn.

2. Rustig inrijden en minder risico, en na je 500km je olie vervangen met een goed merk wat een paar euro meer kost, zodat vijzel er weer uit is van het inslijpen. Als het goed is, dan is je ruitpatroon in de cilinder goed gebleven en blijft alles mooi smeren.
Bij 4 takjes maakt het volgensmij niet echt uit heb al veel cilinders vervangen voor mensen. Met het advies gewoon rustig even laten warmlopen en dan gewoon rustig wegrijden en de eerste 100 a 200 km geen volgas die 50cc's maken toch amper toeren.
 
Bij 4 takjes maakt het volgensmij niet echt uit heb al veel cilinders vervangen voor mensen. Met het advies gewoon rustig even laten warmlopen en dan gewoon rustig wegrijden en de eerste 100 a 200 km geen volgas die 50cc's maken toch amper toeren.


Hoop toch niet in negatieve zin? Want dan zijn er best veel cilinders gesneuveld.

Mijn advies:

4takt: rustig aan doen.

Eigenlijk heeft een 2takt minder weerstand in de cilinder.. Omdat er poorten in zitten en daar gewoon overheen gaan.

4takt is een dichte bus waar je eigenlijk meer wrijving in hebt omdat die poorten niet aanwezig zijn..

De zuigerveren zijn echt de gevoeligste delen van zo`n hele cilinderkit. En die kan je best omzeep helpen als je er teveel van vraagt.
 
Hoop toch niet in negatieve zin? Want dan zijn er best veel cilinders gesneuveld.

Mijn advies:

4takt: rustig aan doen.

Eigenlijk heeft een 2takt minder weerstand in de cilinder.. Omdat er poorten in zitten en daar gewoon overheen gaan.

4takt is een dichte bus waar je eigenlijk meer wrijving in hebt omdat die poorten niet aanwezig zijn..

De zuigerveren zijn echt de gevoeligste delen van zo`n hele cilinderkit. En die kan je best omzeep helpen als je er teveel van vraagt.
Hoe bedoel je in negatieve zin?
Ik heb ooit 1 iemand gehad die 2 dagen later belde met dat de scooter niet meer starten. Kwam omdat iemand eigenwijs was en gelijk volgas wegreed.
Inrijden is wel nodig maar echt niet zoveel km
 
Volgens mij loopt men langs elkaar op wat “inrijden” is.

Inrijden is bij een nieuwe motor even een poosje warm draaien en dan rustig rijden (langzaam is anders). Dus niet direct bij elk stoplicht een wheelie proberen te trekken en de crossbaan opgaan. Eenmaal een goed warm blokje, dan mag er ook rustig richting de top gereden worden, zolang je geen caravan meesleurt en 3 kinderen meeneemt op de scooter. Dus met originele delen zou inrijden niet extreem voorzichtig zijn, het is alsof je de liefde bedrijft tot een hoogte punt; je ramt er dus niet direct op los en klaar is klaar. Dus nadat je ene poosje op de top hebt gezeten neem je even rust, een blikje redbull en ga je voor het tweede rondje ;)

Maar nu verandert men het blokje en etc, wat is dan inrijden? Simpelweg bestaat echt inrijden dan niet, het is allemaal testen en hopen dat je het goed hebt gedaan als “non-expert”, dus voorzichtig zijn en goed luisteren en vaker olie controleren is dan domweg verstandig.

Inrijden is dus niet met 20km/h rijden op een brom wat 45 kan. Het is even warmdraaien en dan lekker rondrijden en na een paar 100km gaat men er maar wat ruiger mee om. En verder je olie controleren na een 300-500km.
 
Last edited:
Volgens mij kun je prima iets harder, zolang je maar niet op volle toeren gaat langdurig, een keertje even vol gas zou niet direct kwaad kunnen. Maar ik ga er dan wel vanuit dat mensen originele of goede kwaliteitsonderdelen hebben en geen aftermarket troep (en niet te vergeten dat het ook goed gemonteerd is met de juiste middelen zoals de smering die in een eerder bericht is geplaatst). Zie bericht van Eurokit.

Kleine disclaimer; ik spreek uit ervaring vanuit motorswaps van auto's, dat kan dus wellicht iets anders zijn...
 
Back
Top