Mag ik je vragen hoe je de ecu ontgrens?
Dat is toch software matig vast gelegd?
Zo te zien is de luchtinjector flink gesmolten...
Dit komt echter niet door oververhitting van de motor maar door een elektrisch/elektronische fout.
(waarschijnlijk bedrading en/of stekkerverbindingen wat ergens sluiting maakt)
Welke ECU foutcodes zijn er zoal voorbij gekomen?
Is dit 1 of 11 en 12? Misschien nog enkele andere?
Dat blauwe ding is volgens mij de luchtinjector.. De groene is voor benzine.
Ik denk overigens ook: (waarschijnlijk bedrading en/of stekkerverbindingen wat ergens sluiting maakt)
Door teveel weerstand word de draadboom te warm.. En ergens zal er iets gaan smelten..
Dus eerst het draad boom probleem oplossen voordat je er een injector eronder gaat zetten.. (anders zonder van het geld)
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de beide rubberringen en ook de teflonring het begeven heeft.
Motor loopt dan ook niet meer waardoor hitte nogal twijfelachtig is.
Beide injectoren zijn voorzien van een spoel, ECU regelt de benodigde voltage voor deze 2.
Brandstofinjector zit veilig in de mengkamer, maar de luchtinjector zit in de cilinder, secu verbrandingskamer.
Compressie zal dan toch weg vallen mochten de ringen het begeven.
In je startpost lees ik wel wat over, overheating errors....
Maar welke zijn dit dan precies?
Code 1 is belangrijk i.v.m. de thermostaat en waterpomp.
Er word ook wel gerefereerd aan de radiateur en koelvloeistofslang maar dit is meestal niet het geval.
Code 11 is idd logisch maar kan ook duiden op een kapot injectierelais of de ECU is beschadigd.
Bedrading en de injector zelf spreekt voor zich.
Code 18 is het makkelijkst om te controleren, sensor zelf stuk of het ligt aan de stekkerverbinding en/of bekabeling.
Beide draden lopen ook naar de ECU, ik zou deze toch ook even onder de loep houden om er zeker van te zijn dat deze niet stuk is.
Er zitten immers d.i.v. sensors en actuatoren tussen welke afhankelijk van elkaar zijn.
De ECU werkt alleen goed als er juiste signalen binnenkomen.
De ECU kan dan op zijn beurt de aangestuurde actuatoren voorzien van het juiste voltage.
De luchtinjector is naar z'n grootje, dat is wel duidelijk. Dus dient deze vervangen te worden waarvan akte in post #10.
Het hoe en waarom echter dat deze plots smelt blijft dus nog wat onduidelijk voor mezelf.
Heb je trouwens voor de diagnose check ook de ECU gereset om oude fouten uit te kunnen sluiten?
En hoe heb je de ecu gereset?