injectie 2 takt

Jumper

Well-Known Member
klinkt miss op eerst zicht on te realiseren, maar miss zijn er mensen die meer kennen over de nieuwe type van wagens, dus met injectie.

zou het niet mogelijk zijn om ipv van carb en membraan, gewoon u mengsel in spuiten onder zeer hogedruk en zo meer mengsel in de carter te krijgen? of rechtstreeks in cilinder?
 
Advertisement - register to remove this

injectiescooters bestaan al drie jaar ofzo ondertussen ?

12-1075193301.jpg


12-1075193325.jpg
 
Afgezien van het feit dat er al jaren 2-takt injectieblokken bestaan, toch een antwoord op de vraag van de TS:

Het gaat erom hoeveel lucht je binnenhaalt.

Dat staat los van het feit of je de brandstoftoevoer realiseert met een carb of een injector...
De winst die je met een injectiesysteem t.o.v. een carburatie kan halen zit hem dan ook niet zozeer in topvermogen/koppel, maar in het "mooier" lopen van de motor in het hele toerenbereik / alle belastingsituaties.
 
het is sowieso niet te doen op hoogtoerige tweetakten, als je ziet dat de gasten bij HRC het al niet fatsoenlijk lopend kregen :rolleyes:

Wel had KTM geexperimenteerd een of ander injectie systeem gecombineerd met een carb ofzo op hun 125 (die eurosport commentatoren lullen altijd zo vaag :p ), maar daar heb ik nooit wat van gezien of verder wat van gehoord, lijkt me dat dat een soort van computergestuurde powerjet is oid. Misschien dat iemand anders daar nog wat meer over kan vertellen
 
bij sprinten gaat het toch ook om net dat beetje meer vermogen wat het verschil kan maken? het mooier lopen van een motor, bij elk toerental het perfecte mengsel kan denk ik een redelijke vermogenswinst opleveren. plus dat de singel-point injectie bij een auto al tot 10% vermogenswint opleverde, omdat de motor simpelweg de benzine niet hoefde aan te zuigen, en daarvoor meer ruimte had voor lucht, gaat dit dan ook niet op in het 2-takt systeem?
 
speedwous said:
bij sprinten gaat het toch ook om net dat beetje meer vermogen wat het verschil kan maken? het mooier lopen van een motor, bij elk toerental het perfecte mengsel kan denk ik een redelijke vermogenswinst opleveren. plus dat de singel-point injectie bij een auto al tot 10% vermogenswint opleverde, omdat de motor simpelweg de benzine niet hoefde aan te zuigen, en daarvoor meer ruimte had voor lucht, gaat dit dan ook niet op in het 2-takt systeem?

"Meer ruimte voor lucht"

Heb je enig idee hoe klein het volume is van de brandstof in verhouding tot de lucht?

Bovendien moet de brandstof bij een single point injectie ook nog via het inlaatspruitstuk bij de cilinders komen, dus gaat die theorie sowieso mank.

Wat wel een denkbare winstfactor is, is het koelen van de lucht doordat de geinjecteerde brandstof overgaat van vloeistof naar damp en hiermee warmte onttrekt. Doordat de lucht koelt neemt de dichtheid af en kan er meer massa lucht (per volume eenheid) worden aangezogen. Logischerwijs is dit effect groter naarmate je dichter bij de cilinder zit (-> directe injectie).
 
Back
Top