heey,, k heb een vastoper gehad en nou laat ik mijn cilinder uithonen en ik haal een nieuwe zuiger,, weet iemand toevallig ofdat hier ook een how to over is?..??
daar is geen how to voor. haal gewoon alles stuk voor stuk los en leg het op volgorde neer, als je een beetje handig bent, en je gezonde verstand gebruikt, wijst alles voor zich succes
Eerst demonteer je je cilinder zodat je je krukas + zuiger ziet. Aan de zijkant van de zuiger zitten circlipjes (ronde klemmetjes met een onderbreking zodat je ze in ken duwen). Deze haal je er met een klein tangetje (horloge schroevendraaier, iig klein) eruit maar pas op: laat de clipjes niet in je carter schieten dan ken je heel je blok gaan splitsen! dus beter draai je ff aan je vario zodat je krukas + zuiger op z'n verste punt vanaf je carter staan. nu ken je je pistonpenteruit drukken en je zuiger eraf tillen! Oja en let bij het erop zetten dat er een pijl boven op de zuiger staat. Deze pijl moet naar de uitlaatpoort wijzen (de kant waar je je uitlaat vastschroeft) anders heb je binnen notime weer een vastloper! doe ook wat extra olie op de zuiger (veertjes) zodat deze makkelijk weer in je cilinder glijdt. Ook op de cilinderwand wast extra olie. Als je denkt dat alles goed zit dan wacht je even met je cilinderkop erop zetten en draait je ff aan je vario en kijk je of je zuiger goed op en neer gaat en of eht niet te stroef gaat SUC6!
Zorg dat je je nieuwe zuiger alleen met schone handen aanraakt.
Toen ik voor de eerste keer mn zuiger verving had ik viezigheid aan mn handen van het aanraken van m ncarter. Hierdoor was vuil onder de zuigerveren gekomen, waardoor ik deze niet ver genoeg in kon drukken en de zuiger met geen mogelijkheid in de cilinder kreeg.
Vraag anders de dealer om de zuiger alvast in de cilinder te doen. Als je zorgt dat de zuiger aan de onderkant nog een stuk utisteekt, heb je net genoeg ruimte om de pisonpen er door heen te drukken en het circlipje te monteren.