This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

How to Polyesteren

Status
Not open for further replies.

Wat ik altijd doe is de matjes op de werkbank op een alu plaat leggen, en 1 kant insmeren met hars en ze dan over het gat heenleggen. Dan plakt het al, kan je het goed strijken, vervolgens aan de achterkant nog een laagje hars, en je hebt hetzelfde effect maar het maakt het een stuk makkelijker

chezzmo said:
Wel wakker blijven

ik moet idd niet meer polyesteren zonder koolstofmasker (tegenwoordig werk ik vooral met epoxy, veel relaxter )

"pleisters" maken werkt idd, wat je ook kan doen als je wel gebruik wilt maken van een plaat is deze insmeren met lossingsmiddel, (gewoon teflonspray werkt volgens mij ook wel).

Hans F. said:
tegenwoordig werk ik vooral met epoxy, veel relaxter

Ik gebruik sinds kort ook een 2componenten Epoxy voor kapwerk. Verschillende dingen vastzetten, om het daarna makkelijk af te kunnen werken .
Voordeel vind ik dat het niet Elastisch is, schuurbaar is en scheurt een stuk minder snel.

Epoxy stinkt idd minder, maar met epoxy moet je wel voorzichtiger zijn met contact met huiddelen. Je lichaam KAN namelijk verzadigt raken door epoxy(polyester is dat risico volgens mij stuk kleiner), en als dat eenmaal is gebeurt kom je de rest van je leven niet meer in de buurt van dat spul

Epoxy werkt idd wel relaxed, vind het voor veel toepassingen alleen te duur.

[QUOTE= Leuk gedaan. Heb zelf ook gedaan ( Bleu sr stealth) kost meer als 200 uur om het echt mooi te krijgen. Hou daar wel rekening mee.

en dan meerdere matjes tog ?

Stel nou je bent een polyester n00b..
en je heb te weinig verharder gebruikt en het geen wat je gepolyesterd heb word niet droog. Wat doe je dan?

Ik heb het uiteindelijk maar allemaal weggebeund en opnieuw gepolyesterd!

Langer wachten helpt meestal wel . Het kan een paar dagen duren met te weinig verharder en niet genoeg warmte.

Ik heb 1,5 week gewacht..en toen was het nog niet droog en was ik het zat!
1,5 week leek me wel lang genoeg.. aangezien een ander deel wat ik al eerder gepolyesterd had binnen 2 uurtjes keihard was!

Tezzaahh said:
Ik heb 1,5 week gewacht..en toen was het nog niet droog en was ik het zat!
1,5 week leek me wel lang genoeg.. aangezien een ander deel wat ik al eerder gepolyesterd had binnen 2 uurtjes keihard was!

Te weinig verharder kan je net zo goed meteen weghalen . De reactie zal nooit voltooid zijn en dan ben je veel meer kwetsbaar voor scheuren, omdat het gewoon niet op volle sterkte is. Dus wat Erwin. al zegt, een verstandige keus om het wegtehalen. later krijg je hier alleen problemen mee.

Dennis MHaRea said:
en dan meerdere matjes tog ?

Ligt aan de oppervlakte van de plek die je wilt opvullen, en aan het gebruik van die plek. Zelf gebruik ik zo min mogelijk matjes.

Oke nog een vraag..
Ik heb dat stuk dus opnieuw gepolyesterd.. het is nu goed hard! maar nu past het licht niet meer goed dus wil ik een stuk weg schuren.. verminderd dat de stevig heid en heb ik nu kans dat ik alle polyester weg haal als ik veel schuur? Of kan ik het gewoon schuren en plamuren enzo?

Als je zorgt dat je zoveel weg schuurt dat er geen spanning meer op je kap staat, dus dat hij zonder moeite past, dan heb je die extra stevigheid niet echt nodig. Je kunt dus gewoon gaan schuren en plamuren, en dan op het laatst eventueel ergens nog aan de binnenkant ofzo een matje leggen..

Ik doe het niet voor de stevigheid, ik heb een stukje er aan geplakt omdat er teveel speling was tussen de kap en de lichtunit!
Ik heb eerst een mal gemaakt met purschuim en daarna de polyester er over heen geplakt. Ik ben bang dat als ik nu ga schuren dat het purschuim te voorschuin komt en het niet meer stevig is!

Heb je over de pur gewoon poly gesmeerd? dat is niet slim, hier had je dus een matje moeten gebruiken, het purschuim dient als basis, als je eenmaal de matjes en poly droog en in vorm hebt haal je de pur er zelfs weer achter/onder weg.

Ook proberen te zorgen dat je niet in je matje komt te schuren, dan vallen er meteen gaten in.

Natuurlijk heb ik een matje gebruikt!
Dat purschuim breek je zo er af!
Maar dat kan ik toch ook gewoon laten zitten?

Tezzaahh said:
Natuurlijk heb ik een matje gebruikt!
Dat purschuim breek je zo er af!
Maar dat kan ik toch ook gewoon laten zitten?

dan heb je dus niet poly meteen over je purschuim 'geplakt' zoals in je vraag staat.

Je kan het ook gewoon laten zitten, maar waarom zou je dat doen. het heeft geen enkel nut meer als je je poly hard hebt.
Gewoon zorgen dat je het grofjes rondom redelijk glad schuurt in je poly, en het dan echt glad maken met plamuur, dan hou je je stevigheid en krijg je een net resultaat. niet te lang door schuren in je poly.

Tezzaahh said:
Maar vind de vorm niet perfect. Is niet helemaal symetrisch.
Wat kan ik daar nog aan doen?

Aangezien je al met poly bezig bent, je vorm mooi maken met polyester. anders had je dit nog met pur zelf kunnen doen. Verder is het handiger als je even een paar foto's met uitleg maakt, want op deze manier is het lastig inschatten wat je precies bedoeld.

Algemeen antwoord is iig polyester gebruiken om je vorm goed te krijgen

Status
Not open for further replies.