This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

How to Polyesteren

Status
Not open for further replies.
dna_mario said:
kan je ook je koplamp dichtwerken met glasvezel ipv poly , ik hheb het net met zo glazvezeldoeken gdaan
of is dit minder stevig ?

wat bedoel je? Polyester gebruik je meestal icm glasvezel, in mat vorm, of gehakt om bv. als vul- of lijmmiddel te gebruiken.

Hans F. said:
wat bedoel je? Polyester gebruik je meestal icm glasvezel, in mat vorm, of gehakt om bv. als vul- of lijmmiddel te gebruiken.

Je hebt een Glasvezel hars. Te vergelijken met Polyester hars. Dat bedoeld hij. Je hebt gelijk als je zegt dat de matjes zowiezo voor een deel uit glasvezel bestaan. Dat staat niet voor niks op de verpakking .

DG SF2 said:
Je hebt een Glasvezel hars. Te vergelijken met Polyester hars. Dat bedoeld hij. Je hebt gelijk als je zegt dat de matjes zowiezo voor een deel uit glasvezel bestaan. Dat staat niet voor niks op de verpakking .

glasvezelmatten zijn ook gewoon 1 en al glasvezel.
In de gedrukge matten (niet de geweven) zit gewoon een bindmiddel om het bij elkaar te houden, dat word opgelost door de stoffen in je polyesterhars.

Gvd dat die *** plamuur maar eens wat sneller hard word.... ook al zit er veel verharder bij duurt het nog 1 a 2 dage voordat ie echt hard is.

welk merk heb je dan

want alabastine of limofix is bij mij echt binnen 30min goed schuurbaar hard bij mij.

en polyesterhars enzo meestal uurtje

Wout@Phantom said:
Gvd dat die *** plamuur maar eens wat sneller hard word.... ook al zit er veel verharder bij duurt het nog 1 a 2 dage voordat ie echt hard is.

Dan doe je toch echt iets niet goed Onder wat voor een temperatuur laat je het drogen? Het best is dat je het laat drogen onder een temperatuur dat hoger ligt als de kamertemperatuur, hierdoor word de reactie verbeterd en droogt het dus ook eerder. Als je het al op een warme plek laat drogen zou ik toch wat meer verharder erbij doen.

V-Rox said:
kap ligt bij ons in de gang
wordt wel droog ma niet echt hard:S

Dan moet je toch echt meer verharder erbij doen, wanneer het na een uur of langer nog steeds pikkerig aanvoelt zit er te weinig in.

Ik knijp altijd even goed in die tube, en zorg dat ik eerder teveel heb dan te weinig. Beter dat het al hard word wanneer je nog niet klaar bent met opbrengen en je weer een nieuwe lading aan moet maken, dan dat het never hard word

DG SF2 said:

volgens mij snap totaal niet waar je het over hebt
Glasvezel hars bestaat niet, enkel glasvezelplamuur, wat gewoon polyesterhars + gehakte mat + kleurstofje is

glasmatten bestaan uit glas, ja

met teveel harder wordt het week/bros, en niet harder. Met te weinig harder worden er geen polymeren gevormd en houd je dus gewoon hars.

Lekker schuurbaar zal gewoon polyester niet echt worden (schuurpapier zal blijven verstoppen). Het bovenlaagje zal blijven plakken, tenzij je er een paar procent styreen (vloeibare parafine) doorheen mengt en je een schuurhars maakt.

Volgens mij blaat jij weer over dingen die ik niet zeg.

Ik leg zijn vraag aan jou uit, en zeg daarin dat de matten zowiezo glasvezel bevatten, of je deze nou combineert met Polyester hars(wat ook glasvezel bevat ja) of Glasvezel hars.

Ik weet de correcte term misschien niet, maar poylester hars en wat ik 'glasvezel hars' noem is qua dichtheid, smeerbaarheid vrijwel hetzelfde. Hoe weet ik dat? Ik heb met beide gewerkt. Het verschil was: Het glasvezel spul was niet klein te schuren :X

Over teveel verharder, het word pas broos als jij een dusdanige verhouding hebt dat het verharder in de buurt komt van gelijk staan met de hars/plamuur. Deze jongen zegt dat hij het niet hard kan krijgen, ik zeg doe er liever iets teveel in dan te weinig. Dus waarom je nu zit te blaten? Lees de boeken, bekijk de reacties die plaatsvinden. Zelfs over de bovenlaag die altijd pikkerig blijft, ik weet niet waarmee en hoe jij werkt maar met een halfuur tot driekwartier wachten is het bij mij keihard en pikt er niks meer.

Hans F. said:
tja, ik vertel alleen de feiten. Ik werk vrij veel met polyester en epoxy.

Ik werk 4 tot 5 dagen per week met polyester, en heb veel tijd besteed aan het testen van verschillende materialen op verschillende manieren, dus zodoende weet ik ook waar ik het over heb.

nooit bij een speciaalzaak vaten styreen zien staan dan?:?

Je hebt gelijk als je zegt dat de matjes zowiezo voor een deel uit glasvezel bestaan. Dat staat niet voor niks op de verpakking .

dit is overigens ook een vrij bizare opmerking voor iemand die zegt iets van dit spul af te weten.

Last edited:

Ik ga niet naar speciaalzaken, ik bestel alles via Glasurit waarnaar het bezorgd word.

En over de matjes was niet meer dan een grapje, doordat er op de matjes verpakking van Albastine al: GLASmatten staat. En wat je nu nog persoonlijk tegen mij hebt te zeggen.. daar stuur je maar een PM over, dit word vrij nutteloos.

Hoofdbestandeel van polyester is styreen.......... pure styreen word volgens mij gebruikt om "slappe" polyesterhars weer vers leven in te blazen, kan nu ook in de war zijn met kobalt.....

Vloeibare parafine is dus heel wat anders dan styreen

Hoe kan je ervoor zorgen dat als je een groot gat(ca.25cm doorsnee) moet polysteren, dat je matjes mooi recht blijven als je gaat polyesteren ?

Ik dacht zelf aan iets plats, bijvoorbeeld een plaat eronder, maar ik ben bang dat die plaat dan door de hars blijft plakke, dus heeft iemand hier betere ideeen voor ??

Status
Not open for further replies.