Honda MB5 pruttelt in hoge toeren

KaboZz

Well-Known Member
Hallo,
Ik heb sinds twee weken geleden de cilinder van mijn MB5 laten uitboren, nieuwe piston dus.
Ik ben hem nog altijd aan het inrijden (+-500 km toch?)
Ik ondervond al dat hij lichtjes pruttelde op redelijk lage toeren(gok op +- 5000 toeren), dus vandaag trok ik hem wat door, en merkte dat hij op hogere toeren enorm erg pruttelt (gok vanaf zo'n 8000 toeren), dus hij geeft gas maar met grote onderbrekingen tussen.

Nu vraag ik me af of dit aan men carbu instellingen misschien ligt, of gewoon teveel olie bij de naft gedaan ?

Ik vraag het hier op het forum omdat ik het niet wil testen met minder olie omdat ik dan meer risico heb op een vastloper nu ik nog aan het inrijden ben.. Wat ik dus al heb voorgehad. (zit nog maar aan de 100 km)

Mvg
 
Advertisement - register to remove this

Ja voordien deed die het perfect, maar hij is toen vastgelopen waardoor ik hem naar de garage heb gedaan ter reparatie.
Toen ik hem terugkreeg had ik al het gevoel dat hij lichtjes pruttelde in lage toeren maar ik dacht dat het enkel op lage toeren zou zijn, en dat hij er zich daarna goed leek door te trekken, ik durfde het nog niet te testen in hoge toeren doordat ik hem juist begon in te rijden.

En nu gisteren trok ik hem eens verder door en hij pruttelde enorm in hoge toeren. En een tweede bezoek aan mijn garage wil ik liever uitstellen..
 
mja , zij hebben dit erop gebouwd , nu loopt het niet goed , dan zul je toch even terug moeten naar hun , zij kunnen jou toch niet met een slechtlopende brommer laten zitten ?
;)

je kunt altijd heen gaan en overleggen natuurlijk.
 
En meer olie heb ik er niet perse bijgedaan. Ik moet mijn olie rechtstreeks bij mijn naft bijdoen omdat men oliepomp kapot was (wat me een vastloper heeft gegeven lang geleden)

Ik hoorde altijd dat ik tijdens het inrijden iets of wat meer olie erbij moest doen dus ik hou men verhouding nu op 3% ipv 2%.

Ik heb men verhouding niet echt goed afgemeten maar ik kan moeilijk geloven dat ik er teveel olie bij gedaan heb.
Ik let ook altijd dat er toch wat witte rook uit men uitlaat komt zeker nu ik hem aan het inrijden ben, dan weet ik dat men verhouding iets of wat goed is.
 
Ja je hebt zeker gelijk, maar hoopte dat ik niet zou moeten teruggaan :p
Dus deze namiddag ga ik zeker terug, en hoop dat het gewoon een kleine afstelling is die verkeerd is.
 
je kunt gewoon 20 ML op 1 liter doen , anders heb je kans dat de boel kapot loopt of er teveel bij komt.

1:50 is meer dan zat , en zeker tijdens het inrijden moet je juist niet meer olie erbij doen , dit geeft juist hoogstens problemen omdat je nu EN rustig aan rijdt EN meer olie erbij doet , dus verbrand ie stukken minder fel , en door de olie nog een keer minder fel..

al met al gaat ie dan wel stotteren...
 
Ah ja ik dacht juist het omgekeerde, omdat men garagist me vroeger zei om meer olie erbij te doen tijdens het inrijden..
Maar soit, ik doe nu ongeveer 250 ml op 10 liter.

En over het stotteren, ga ik even wat duidelijker zijn zodat dit misschien een beter zicht geeft op mijn probleem.

De brommer zen top bedraagt ongeveer 80km/u, 5 versnellingen,
ik geef als voorbeeld wanneer hij stottert in zijn 5de versnelling.
Eerst stottert hij lichtjes van 45km/u tot zen 50km/u, dan komt hij er even goed door, en wanneer ik aan de 60km/u zit stottert hij enorm. Hij geeft letterlijk schokken.

Nu ben ik vandaag bij men garagist geweest en die kon het ook niet onmiddelijk zeggen wat het juist was, hij vond het iets "raar".

Hij denkt dat ik teveel naft krijg en dat ik misschien een kleinere sproeier nodig heb. Ofwel heb ik gewoon problemen met mijn ontsteking.

Maar van die kleinere sproeier vind ik het wel raar, hij heeft jarenlang op dezelfde carbu met zelfde sproeier gereden en nog nooit problemen gehad daarmee. Moest hij zeggen dat ik een grotere sproeier nodig heb ok, maar kleiner ? (na dat de cilinder is uitgeboord lijkt het me toch logischer dat er dan een grotere sproeier op moet komen in geval van problemen)

Maar dat is maar wat ik zat te denken :)

In ieder geval, ik vraag het nogmaals om zelf wat te weten wat het probleem zou kunnen zijn zodat ik niet weer 100en euros kwijtspeel.
 
mits er verder niks aan is veranderd behalve het honen zal de afstelling niet echt veranderen , er gaat maar 0,25mm uit de cilinder normaal gesproken bij het honen , dus het geeft absoluut geen verschil.

kan nog zijn dat de grondplaat van de onsteking niet goed staat oid , mja , als dat niet los is geweest...

kijk nog even de massakabel van de bobine na , of deze goed contact maakt , ook contactslot en/of andere bedrading zou ergens storing kunnen geven.

mja , kan zelfs zo zijn dat de bobine of cdi unit oid minder word ..

meest logische vind ik in de eerste plaats de olie , mischien dat de bougie hier wel onder te lijden heeft gehad oid.
 
Ja idd, het teveel aan olie leek mij ook het meeste logische. Maar ik heb het gisteren geprobeerd met wat minder olie en hij geeft nog compleet hetzelfde qua stotteren.

De bougie heb ik ook nagekeken en die leek er nog goed uit te zien, en die gaf ook nog vonken. Dus ik gok dat het wel ergens aan men ontsteking ligt.
Ik weet nog niet wanneer ik dit ga nakijken omdat ik het even druk heb maar in ieder geval zeker deze week.
 
Ok, ik heb men brommer binnengedaan en hij heeft er een kleinere sproeier opgezet omdat men vorige namelijk een 110 was.

Maar mijn probleem is nog niet opgelost, hij zegt dat het aan men krukas ligt, omdat er ongeloofelijk veel spelling op men roulementen zit waardoor de brommer zo erg stottert.
Ik vroeg of het de moeite was om dat te vervangen en hij zei nee, het zou me teveel kosten tenzij ik een krukas tweedehands kan vinden..
Het lastige is natuurlijk dat ik nu altijd in lage toeren moet rijden en hem nooit kan doortrekken in zijn hoge toeren...
 
mja , als je krukas niet goed meer is zal ie gewoon kapot lopen binnen niet al te lange tijd..

en een goeie gebruikte krukas bestaat al haast niet meer van een honda blokje , komt bij dat een nieuwe maart 65 a 70 euro kost , lagertjes 30 euro , pakkingset 10 euro , nieuwe olie etc.

die laatste kosten heb je met een gebruikte krukas ook ,daarom dus ALS je het blok goed maakt doe het dan ook echt goed..

mja ,4 a 500 euro ben je bij een dealer gauw kwijt voor een complete revisie incl demontage en montage weer..
 
Ok, dat is erg spijtig om te horen natuurlijk... Ik dacht dat het me duur zou uitkomen maar dat is wel erg duur.. Ietswat te duur voor mij.

Ik heb ondertussen al zitten rondzoeken en rondbellen voor een krukas en ik heb eentje tweedehands gevonden voor 25 euro, origineel van een mb5 en ongeveer 5000 km mee gereden, ze zeggen ook dat er geen spelling op zit.
Ik weet niet of ik het zou vertrouwen maar ik ga wel eens kijken en eens proberen te zien of deze nog wat in orde is. En dan zou ik de krukas er zelf proberen op monteren met een vriend van me die er wat meer verstand van heeft.

Maar als ik ga kijken voor die tweedehands krukas, wat is zowat het belangrijkste waar ik op moet letten ?
 
een 2e hands krukas kun je controleren op speling , maar dat is geen garantie dat ie ook echt goed is , en 5000 km geloof ik niks van..

daarom zeg ik , doe het dan meteen goed en koop een nieuwe , want goedkoop is vaak gewoon duurkoop , 2e hands spullen zijn gewoon niet te vertrouwen , en JUIST krukassen al helemaal niet..

en aangezien een nieuwe niet duur is zou ik dat zeker doen , want denk er maar eens aan wat het gaat kosten als die 2e hands krukas alsnog kapot loopt , want dan loopt vaak de cilinder ook kapot , en wat dacht je van WEER nieuwe lagers , keerringen , pakkingen e.d.??
 
Hmm ja dat is wel een feit. Dan wacht ik nog een maandje voor ik die krukas bestel. Want ik heb er deze maand al genoeg aan uitgegeven..

Maar ik ga hem in ieder geval zelf proberen vervangen. Dit bespaart me al veel werkuren, dus veel geld. En zo leer ik weer wat bij :)
 
Ok, ik post nog een laatste reply gewoon voor zeker te weten dat het aan men krukas ligt (al hoop ik nog altijd van niet)

Want wanneer de brommer koud staat kan ik hem veel verder doortrekken dan wanneer hij warm staat. Wanneer hij warm staat pruttelt hij enorm snel.

En nu men garagist er een kleinere sproeier op gemonteerd heeft moet ik vaak eens men choke gebruiken tijdens het rijden om hoger in toeren te geraken want anders valt hij gewoon terug in snelheid, en met de choke blijft hij sneller rijden, maar wanneer ik op het aantal toeren zit waarin hij begint te pruttelen moet ik men choke lossen of hij pruttelt dubbel zo erg.

Zijn dit zowat de kenmerken van een kapotte krukas ?
 
hij heeft m te klein gemaakt nu , als je op de choke moet rijden is het wachten tot ie kapot loopt..

een krukas vervangen doe je niet even zomaar , er zijn veel dingen waar je op moet letten , ook ben je bepaalde gereedschappen nodig die niet iedereen heeft liggen.

dus , of je goedkoper( en/of beter) uit bent kom je pas achter als het weer in elkaar zit.

en er zijn genoeg dingen die je verkeerd kan doen , waardoor wellicht de hele motor alsnog weer los moet , en zelfs nog meer schade aan kan richten!!
 
Ja ik ga straks terug achter men grotere sproeier gaan, wat een werk allemaal. En gisteren heb ik hem volledig kunnen doortrekken toen hij wat kouder stond, waardoor men lichten ook nog eens allebei sprongen!

Ik ga het me toch riskeren om de krukas er zelf op te monteren binnekort. Want 4 a 500 euro neer leggen voor men brommer zie ik allesbehalve zitten momenteel...
 
Back
Top