Honda MB5 start en "rijdt" enkel met choke na half jaar stilstaan

KaboZz

Well-Known Member
Hallo,

Doordat ik een half jaar in het buitenland gezeten heb heeft mijn MB5 ook minstens een half jaar niet gereden. Soit, ik rij er niet veel meer mee, af en toe.

Een tijdje voor ik vertrok was het motorblok vastgelopen, dit laten uitboren, en blijkbaar had ik spelling op mijn krukas dus kon die geen hoge toeren meer halen. Ik ben er toch mee blijven rijden. Hij werkte nog steeds goed, haperde enkel wat op hoge toeren.

Nu probeerde ik hem te starten en dat ging met veel moeite. Uiteindelijk wel gelukt, maar hij draaide enkel met de choke.
Ik heb de benzine ververst en eens gemengd op 1/35 en op 1/40. Allebei hetzelfde resultaat. Nadien mijn bougie vervangen en nog altijd hetzelfde.

Het rijden lukt enkel met de choke volledig open en dan nog hapert hij enorm rond de 6000 toeren eer hij hoger begint te gaan. Ik moet de gas heeeel lichtjes opentrekken om hem over die drempel te krijgen. Eens hij daarover is werkt hij super, maar wanneer ik de choke loslaat valt hij gewoon stil.

Aan de sproeier kan het ook niet liggen volgens mij, want voordien werkte hij wel. Iemand een gedacht?
 
Advertisement - register to remove this

Het ligt juist wel aan je sproeier/carb enzo. Met de choke verander je de verhouding lucht brandstof. Ik denk dat er toch nog ergens valse lucht wordt gezogen.
 
voila gefixt. met nog een extra bij. Na mijn motor te laten uitboren had mijn garagist gezegd dat de krukas kapot was, waardoor hij pruttelt op het einde van zijn toeren. Hierjuist wat afgeregeld en op één of andere manier lijkt dat zelfs opgelost te zijn. hij pruttelt niet eens meer op het einde van zijn toeren dus geen kapotte krukas!
Het enige probleem dat ik nog heb is dat hij stationair niet blijft draaien.. ik heb hem nochtans afgeregeld voor zo goed ik kon, maar hij valt uit na pakweg een halve minuut.

Daarnaast nog een bijvraagje. Mijn koppeling is ook kapot. Welja de hendel pakt niet meer. Nochtans gaat de draad of hoe je het ook noemt naar boven, maar doet het gewoon niets uit. kan dat zijn dat dat 'draadje' ofzo van binnen in is losgekomen? Iemand een idee of dit gemakkelijk op te lossen is? morgen haal ik dat sowieso eens open. ik heb ook nog tal van reserve stukken. alvast bedankt.
 
breng gewoon de brommer eens naar een GOEIE maker die er verstand van heeft en laat dat ding in 1 keer goed maken! krukasje kost overigens ook niet veel ,maar loopt deze die je nu hebt kapot kost het je er een cilinder en zuiger bij en moet je beide minimaal vervangen...

of wil je liever zo door prutsen?
 
Mij lijkt het dat hij het sowieso goed doet, buiten de koppeling die nog vervangen moet worden. Het probleem met het pruttelen kon ook aan een slechte afstelling gelegen hebben, en dat had ik gewoon nog niet nagekeken omdat mijn garagist zei dat die krukas kapot was. Plus dat ik er ook niet zoveel verstand van heb. Maar,... het lijkt mij dan wel heel raar dat het "probleem" met mijn krukas verholpen is door alles uit te kuisen en mijn afstelling aan te passen.. of niet? Dan lijkt mij dit gewoon te liggen aan een teveel aan benzine.

Een nieuwe krukas op zich kost niet veel geld, maar het vervangen wel.. dan kost dit mij minstens een 3 a 400 euro als ik hem binnendoe. Dat is mij toch wat teveel. En liefst zou ik het zelf willen doen, maar dat is niet zo simpel als gewoon je motor eens openhalen. En nu ondervind ik geen enkel probleem meer met die krukas.

Dus ja misschien wil ik wel liever doorprutsen. Anders kost het mij gewoon te veel.
 
tja , het is afwegen , als je nu de boel kapot loopt kost het naast die 200 a 300 euro (een Honda blok is erg gemakkelijk en snel te doen) nog eens een cilinder en krukas , als dat het enigste is!

je moet gewoon alles nagaan , maar dan moet je wel weten waar je naar moet kijken , de koppeling is meer dan alleen een kabeltje ,er kunnen veel dingen mee zijn! ik denk dat er op internet wel een werkplaatshandboek te downloaden is voor zo'n ding overigens! dit werkt stukken makkelijker , daar kun je rustig zien hoe het moet en stap voor stap de boel repareren en er staan waardes in die je kunt meten , wat ook erg belangrijk is!
 
Ja het is idd afwegen. Maar dat geld heb ik er momenteel niet meer voor over. Ik rijd er nauwelijks nog mee, maar het zou fijn zijn moest hij toch degelijk werken.

Soit, ik heb nog een werkhandboek in Engels liggen. Dat eens bovenhalen en zien.. Alleszins bedankt.
 
voila eens geprobeerd, maar nog niet opgelost. mijn drukstiftje dat aan de carter hangt duwt wel nog, maar het kan gewoon niets verder duwen. dus het zit gewoon vast. kan dit dat de koppelingsplaten gewoon versleten zijn? zoniet haal ik het gewoon volledig open.
 
Mij lijkt het dat hij het sowieso goed doet, buiten de koppeling die nog vervangen moet worden.
Heb je het hier over die "monteur" ?

Het probleem met het pruttelen kon ook aan een slechte afstelling gelegen hebben, en dat had ik gewoon nog niet nagekeken omdat mijn garagist zei dat die krukas kapot was. Plus dat ik er ook niet zoveel verstand van heb.

Zou je denken.. en ja dat laatste zinnetje heeft hij ook in de gaten gehad ;)

Voor wat betreft je koppeling: zit het vast, haal het dan los (open) en sla je handboek er op na als je er niet uitkomt waar het mis zit.
 
ja welja veel verstand heb ik er niet van idd :) maar ik probeer wel. Ik vind het dan leuker om zelf de oplossing te vinden dan honderden euro's kwijt te zijn voor hetzelfde werk..

Maar soit, hij ligt open en ben alles aan het uitkuisen. eens zien of het iets uitgedaan heeft, maar ik betwijfel het. Niemand geen idee aan wat dit kan liggen? Het drukstiftje kan gewoon niet meer drukken. Ik heb ook geen idee of dat koppelingshuis moet kunnen bewegen of niet.
 
Ok ondertussen die brommer al enkele malen opengelegd. Vandaag heb ik mijn hele koppeling vervangen door stukken die ik nog had liggen. Koppelingshuis, koppelingsplaten etc.. Maar het werkt nog altijd niet.

Dat drukstiftje kan gewoon niets induwen? Mijn koppeling is dus geblokkeerd, welja, omdat het het drukstiftje niet verder kan induwen. Iemand die kan uitleggen hoe dat juist werkt met dat drukstiftje en wat ik kan proberen?
 
Back
Top