Toekomst...
--------------------------------------------------------------------------------
Ik ben net terug van een vergadering van de Bovag over de toekomst van de 'bromfiets'...
Wat betreft de kentekening...
* Bijna alles is zeker dat de kentekens er komen (september 2005)
* Het is de bedoeling dat je naar de dealer gaat dan, je scooter laat 'schouwen' waarna alle gegevens worden opgeschreven en doorgegeven aan de RDW (oa framenummer, bloknummer (geloof ik), type, merk enzo.
* Het is voornamelijk een administratieve registratie (de keuring op geluid, emissie en snelheid hebben ze maar in de vergeethoek gedrukt gelukkig)
* De kentekens worden plaatjes van +/- 7x14 cm of iets van 10x12cm ofzo. Snor blauw met wit en brommer geel met zwart. De kosten zullen ongeveer een 50 euro bedragen (staat absoluut nog niet vast)
Aan de andere zijde zijn er nog tientallen discussies voor alles van start kan gaan: oa wat moet er gebeuren na bijv. een total loss etc...
Wat betreft het opvoeren...
Alle Bovag dealers zullen het verbod op opvoeren krijgen. Niet enkel kits en uitlaten, maar ook onbegrenzen enzo..
Dit zal denk ik in een korte periode van start gaan...
Wat betreft het praktisch examen...
De lopende projecten worden binnenkort geëvalueerd en de resultaten bekeken, waarna ook dit punt zal voorgelegd worden aan de minister...
Wat betreft de leeftijdsverhogen..
Dit is wellicht het grootste punt van discussie... De overheid is nog steeds overtuigd dat juist 16 jarigen dé probleemgroep zijn. Het standpunt om de leeftijd op te trekken naar 17 zijn ze dus heel strikt in, maar vooral ook erg gedreven... Voor de zomer worden opnieuw een aantal voorstellen ingediend bij de 2e Kamer om alles te bespreken en (waarschijnlijk) eind deze zomer een uitspraak hierover. Bovag probeert dit besluit te verplaatsen naar begin 2007 en voor die tijd te bewijzen dat ze het ongevallenaantal kunnen terugdringen door anti-opvoer preventie (onder andere).
Indien 'Europa' beslist dat er vanaf 16 jaar met een bromfiets gereden mag worden moet Nederland zich hier aan houden. Tot hiertoe omvatten de besprekingen wel dat de leeftijd verlaagd mag worden naar 14 of 15 naar wens van elk Europees land. Indien Nederland tot deze Europese raad kan doordringen om ook een afwijking naar 17 jaar toe te laten kunnen de plannen van de minister dus gewoon ook doorgaan...
Paar vraagjes aan jullie:
* Kennen jullie Bovag en weten jullie ook wat ze doen?
* Weten jullie of je dealer Bovag lid is of niet?
* Houden jullie rekening mee of je bij een Bovag dealer gaat of niet?