Hoe het best transmissie olie bijvullen

GlennB

Active Member
Goedeavond!

Ik sleutel al een langere tijd aan kymco's, sym scooters piaggio enz, nu is het altijd zon ..... om de transmissie olie bij te vullen (ik gebruik van die kroon scoogear flesjes) je krijgt het flesje niet helemaal leeg of kunt het tuutje net niet lekker op de opening leggen.

Hoe doen jullie dit?
En ik heb wel eens gelezen dat die pas vol genoeg zit als die olie er via de vulplug er weer uit loopt klopt dit? (Gaat dan om scooters zonder peilstok piaggio heeft deze wel en dan kan je natuurlijk gewoon peilen)
 
Advertisement - register to remove this

Ik gebruik gewoon liter flessen. Slangetje aan het schenk tuitje en vullen maar. Overigens vul ik niet bij, maar laat ik eerst de oude olie eruit lopen. Als ik moet bijvullen i.v.m. een lek dan los ik dat eerst op.
 
Ik gebruik gewoon liter flessen. Slangetje aan het schenk tuitje en vullen maar. Overigens vul ik niet bij, maar laat ik eerst de oude olie eruit lopen. Als ik moet bijvullen i.v.m. een lek dan los ik dat eerst op.
Sorry verkeerd geformuleerd bedoelden indd verversen maar dan schenk je de nieuwe olie er natuurlijk weer bij.
 
ik vul vanuit een literfles, heb een dop met 2 gaten, zet perslucht Boven de olie en met tweede slang pers ik olie uit de fles de tandwielkast in. dop past ook op motoroliefles.. die "gasfles" is gevuld met perslucht vanuit de compressor in m'n schuur.. dit is beter regelbaar en "mobiel"

foto is van motorolie, maar werkte net zo goed op vertanding.
IMG_20230205_1712497.jpg
 
Last edited:
ik vul vanuit een literfles, heb een dop met 2 gaten, zet perslucht Boven de olie en met tweede slang pers ik olie uit de fles de tandwielkast in. dop past ook op motoroliefles.. die "gasfles" is gevuld met perslucht vanuit de compressor in m'n schuur.. dit is beter regelbaar en "mobiel"

foto is van motorolie, maar werkte net zo goed op vertanding.
View attachment 69666
Kijk hier heb ik wat aan! Bedankt

Tot hoever vul jij de gy6/sym blokjes?
 
Nee bedoelde.
Transmissie olie geen motorolie.
staat op het carter maar ik vul tot ie begint over te lopen, láát 'm dan lopen tot ie bijna uitgelopen is en dan de dop erin (zo deden we dat ook met trucks, maar dan met 20+ liter)
 
Is dat bij alle gy6 blokjes zo? En zit die dan zo vol dat die 'overloopt'
GY6 China is 120 ml.
Zon flesje kroon is 100 ml .
Daarmee loopt hij over na regulier aftappen via de onderste plug.
Wanneer je de boel een dag laat staan en met een compressor gaat doorspuiten of het deksel demonteert en de boel reinigt met remmenreiniger ga je natuurlijk wel die 120 ml nodig hebben.
Ik vul bij met of een kroon flesje of een doseerspuit van een apotheek (ca 2 euro) . Deze zijn er in 60 ml. Slangetje eraan en twee maal erin spuiten.
 
GY6 China is 120 ml.
Zon flesje kroon is 100 ml .
Daarmee loopt hij over na regulier aftappen via de onderste plug.
Wanneer je de boel een dag laat staan en met een compressor gaat doorspuiten of het deksel demonteert en de boel reinigt met remmenreiniger ga je natuurlijk wel die 120 ml nodig hebben.
Ik vul bij met of een kroon flesje of een doseerspuit van een apotheek (ca 2 euro) . Deze zijn er in 60 ml. Slangetje eraan en twee maal erin spuiten.
Goede tip.
Zag een reclame voorbij komen van auto doc waar ze in een 1 liter fles een gaatje boren en via de dop een slangetje erin.
Bliezen ze met een compressor erin werd de olie er via het slangetje uitgedrukt maar de doseerspuit is een goede!

Momenteel met alleen het kroon flesje krijg je nooit alles eruit.
 
Goede tip.
Zag een reclame voorbij komen van auto doc waar ze in een 1 liter fles een gaatje boren en via de dop een slangetje erin.
Bliezen ze met een compressor erin werd de olie er via het slangetje uitgedrukt maar de doseerspuit is een goede!

Momenteel met alleen het kroon flesje krijg je nooit alles eruit.
Dat filmpje ken ik.
Ckr bij een versnelllingsbak en 3liter plus kan dat handig zijn.
 
Ik heb het inderdaad ook vaker gezien dat men een groter formaat injectiespuit (50 ml of meer) met een slangetje eraan gebruikt.
 
Putoline is 125ml in een zakje met zeer handig tuitje..
in een Kymco Super 8 gaat 0.18L

ik vul dat zakje steeds met een literfles en werk perfect tot de laatste druppel.
 
Ok helder allemaal bedankt voor de super
tips gaat het verwisselen een stuk makkelijker maken.
Rest mij nog 1 vraag
De hoeveelheid olie bij een gy6 blokje
Lees verschillende mensen hier op het forum die hem dus vullen totdat die overloopt uit de vuldop?
Zit die dan niet veels te vol?
 
Back
Top