Piaggio Zip 4t - Welke onderdelen relevant voor opvoeren + hoe af te stellen?

Status
Not open for further replies.
Beste mensen,

Na 12 jaar uit de scooterscene te zijn geweest (inmiddels al ouwe bok van 30), heb ik recent via marktplaats (65e hands ofzo) een piaggio zip 4t gekocht uit bouwjaar 2008 (km stand = 13200). Het is een snorscooter maar naar mijn weten zijn brom en snor hetzelfde op de CDI en de vario na. Klopt dit?

Het eerste wat ik heb gedaan na aanschaf is het hele ding uit elkaar gehaald en blok er af gepakt om te cleanen en te kijken wat ik uberhaupt aan onderdelen zou tegenkomen.
Blijkt dus dat er een Ducati CDI en een Naraku vario (uiteraard geen ring en met 6 gr rolletjes) op zitten. Verder lijkt het blok origineel (50cc), maar ik heb de cilinder niet opengehad dus weet niet of er een andere krukas in zit bijv.

Na deze intro heb ik eigenlijk 2 vragen die ik jullie wil stellen:

Vraag 1 (4t opvoeren):

Ik was laatst voor onderdelen (nieuwe bougie, filters, olie, remblokjes, etc, etc) naar een lokale brommerzaak gegaan. De eigenaar van de zaak beweerde met al zijn ervaring dat alleen de CDI, vario, cilinder en krukas relevant waren voor het opvoeren van een 4t scooter, en dat het dus onzin was om bijvoorbeeld een deltaclutch koppeling er in te plaatsen of een andere uitlaat er onder te hangen omdat dat nauwelijks voor prestatieverbetering zou zorgen bij een 4t en hij hier niet harder van gaat rijden.

Mijn vraag is of deze beste man gelijk heeft en het dus zinloos is voor mij om te kijken naar de koppeling, of dat dit wel degelijk een effect heeft op hoe snel hij bijv naar zijn top trekt.

Vraag 2 (afstelling):

Op dit moment loopt mijn zip rond de 60 km/h. Ik heb er gister op een lang stuk met warme motor zelfs 70 mee gehaald.
Echter als ik hem start heeft hij moeite met op gang te komen. Hij houdt in als je na starten de gas vol opendraait en lijkt dus alsof er een te kort aan benzine is op het begin. Dit merk ik ook als ik elektrisch probeer te starten. Moet dan flink aan de gashendel draaien om hem aan te krijgen. Alsof er niet voldoende benzine in de carb zit / komt. Na even gereden te hebben en de motor warm geworden is, lijkt dit probleem zichzelf te fixen totdat hij weer stilstaat en koud wordt. Iemand een idee hoe ik dit verhelp?
Verder trekt hij dus naar 60 km/h, maar dat gaat niet zo mooi geleidelijk als dat ik dat zou willen. Hij trekt voornamelijk op het begin redelijk hard op, maar vanaf 30 km/h begint deze power te verminderen en duurt het dus een tijdje voordat hij zijn top bereikt. Een idee hoe ik hem sneller naar zijn top kan krijgen?
De top hoeft voor mij niet hoger dan nu, maar ik zou wel graag willen dat hij veel sneller die top bereikt.

Alvast dank voor jullie hulp / reacties!
Post automatically merged:

btw, de carburateur is ook totaal niet standaard.. een Keihin CVK 21mm met een sproeier van 80. :D
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Beste is een 80CC Cilinder er op zetten , en zo erg hard gaat die dan ook weer niet , trekkracht zal wel aardig toenemen.
 
Beste is een 80CC Cilinder er op zetten , en zo erg hard gaat die dan ook weer niet , trekkracht zal wel aardig toenemen.
Ok, dan zou sneller naar top dus verholpen zijn, maar hoe zit het dan met koppeling? Lijkt me sterk dat als je alles vervangt en de koppeling origineel laat, dat dat dan geen verschil zou zijn. Als ik logisch nadenk.. als ik er een 80 cc op knal en er een grotere kracht wordt overgebracht op de koppeling, als je die niet aanpast, dan begint die V-snaar toch meteen te slippen? Of waarom werkt een 4t zo anders dan 2t mbt opvoeren.. Begrijp dat niet echt
Post automatically merged:

Probeer een grotere sproeier b.v. 84
En verhelpt dat de startproblemen die ik beschrijf of heb je het over het sneller naar de top toe werken? Is de rest van de afstelling dan nog goed als ik een grotere sproeier pak of moet ik dan ook andere zaken aanpassen?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top