het oliepompje...

j-p

Well-Known Member
op het moment ben ik bezig om het oliereservoirtje eruit te 'breken' en wil ik het oliepompje afsluiten.

ik heb even gesearched, maar het is me nog niet helemaal duidelijk geworden.

* wat zijn de consequenties als je pompje droog/ kapot loopt? wat ik me voor kan stellen is dat ie het niet meer doet, maar dat boeit toch niet aangezien je zelf aan het mengen bent???

* ik heb heel veel over de piaggio gelezen, maar niet over de minarelli horizontaal. in hoeverre verschillen deze versies? want bij piaggio moet je een tandwiel vastzetten, als je het pompje eruit haalt. is dat ook zo bij minarelli?

*als ik het pompje eruit wil halen, neem ik aan dat het vliegwiel er ook af moet??? (ik kan het niet zo goed bekijken, omdat deze gedeelte van het blok (nog) onbekend terrein is).

*of is dit alles zwaar overbodig en kan ik beter de boel simpelweg gaan afsluiten en zorgen voor een gesloten circuitje bij het pompje? want ik neem aan, als het vliegwiel eraf moet, je die ook weer helemaal weer in moet stellen enz???

bij voorbaat alvast weer bedankt :)

jasper
 
Advertisement - register to remove this

het beste kan je je oliepomp eruit halen, dit kan zonder je vliegwiel eraf te halen.
er zitten aan de voorkant 2 inbus 4 boutjes (als het origineel is)
als je hem erop laat zitten en droog laat draaien is er een kans dat ie vastloopt(voorzover dit kan), beetje zonde dus.
het kost je zoiezo wat weerstand...
 
euhm de 2 inbus boutjes bedoel je van de grondplaat? kan ik iemand even een foto sturen? dan zal het misschien wat duidelijker uit te leggen zijn? aangezien ik op het pompje zelf maar 3 boutjes zie en die mij te klein lijken om mee vastgezet te kunnen zijn.
 
Je haalt je slakkenhuis los, waar dat plaatje aanzit waar je olieslangetjes doorlopen. Hierna zie je links van de cilinder de bovenkant van de oliepomp die vastzit met 2 inbusjes. Haal inbusjes los, trek oliepomp eruit, klaar. Wil je gelijk alles weghalen, haal dan ontsteking eraf. Hierachter zit een pakking met daarachter een klodder vet en een wit wormwiel. Haal vet weg en wormwiel weg (vergeet pinnetje in krukas niet) en klaar!
 
Die 2 inbussen zijn enkel montage van de oliepomp!!

Ontsteking haal je eraf door vliegwiel los te halen (vliegwieltrekker, poullietrekker of beunhaaswerk vereist). Daarna grondplaat los maken (3 inbussen achter vliegwiel). Klaar.
Ontstekingstijdstip heeft er niks mee te maken, omdat er zo'n handig spietje in je krukas zit die je precies verteld hoe je je vliegwiel erover moet schuiven.
 
in ieder geval bedankt jongens..

zoals ik al zei, op dit gebied ben ik nog een leek.. dan zal ik de ontsteking er even af halen.. hij moet er hoe dan ook af, krijg het pompje er niet achter weg...

nogmaals bedankt, ik hoop dat ik er zo uitkom
 
misschien nog een domme vraag, toch voor bevestiging: de 2 'stekkers' die aan het oliepeil-sensortje zaten, is het niet zeer verstandig om die 2 uiteinden te isoleren? in verband met kortsluiting??
 
Originally posted by j-p
misschien nog een domme vraag, toch voor bevestiging: de 2 'stekkers' die aan het oliepeil-sensortje zaten, is het niet zeer verstandig om die 2 uiteinden te isoleren? in verband met kortsluiting??

Mja die dingen zijn orgineel al geisoleerd, dus contact maken met het frame kan sowiso al niet, maar doe dr gewoon ff een tapeje om voor de zekerheid...
 
ok. heb nu pompje eruit, wormwiel en het pinnetje. dat pinnetje voor het wormwiel moet ik er ook uit laten? en dat pinnetje wat achter het wormwiel zit dan?

moet ik nu ook weer de pakking terugstoppen, of hoeft dat nu niet meer, aangezien ik het vet daar toch al heb weggehaald?
moet ik nog op iets meer dingen letten?
 
Originally posted by j-p
ok. heb nu pompje eruit, wormwiel en het pinnetje. dat pinnetje voor het wormwiel moet ik er ook uit laten? en dat pinnetje wat achter het wormwiel zit dan?

moet ik nu ook weer de pakking terugstoppen, of hoeft dat nu niet meer, aangezien ik het vet daar toch al heb weggehaald?
moet ik nog op iets meer dingen letten?
 
nu ja, zit weer in elkaar... zonder pakking en zonder pinnetje... (zit immers geen vet of iets dergelijks meer achter).

in ieder geval bedankt allemaal :)...
dit scheelt echt wel wat ruimte!! geen reservoirtje en geen extra slangetjes meer... heerlijk gevoel :)...
deze mag dicht hoor
 
Back
Top