Het grote mountainbike/bmx/racefiets topic

Status
Not open for further replies.
Ah tof, kom niet zo heel vaak meer hier maar zag het topic ineens. Sinds een maand of twee aan het koersen, voorheen reed ik soms MTB. Probeer zo'n 3 keer per week te rijden, meestal zo'n 55 km. Tegenwoordig ook met een clubje vrienden, varieert van 3 tot 8 man ongeveer. Gemiddelde zit rond de 35 KM/H op deze afstand. Af en toe de Heinenoordtunnel meepakken om een beetje te klimmen.

Dit is het rondje wat we ongeveer rijden: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=nvaevplnqmsgxmmv

Ik rijd op een Giant Defy 1 Team uit 2009. Volledig afgemonteerd met Shimano 105 (tripple). Heb er nu ongeveer 700 km op staan denk ik. Hoe doen jullie dat met onderhoud? Bij bepaald aantal kilometers en wat laten jullie dan doen? Wat is verder aan te raden met onderhoud?

[ir]http://www.giant-bicycles.com/_upload_nl/bikes/models/xxl/2009/Defy%201%20team.jpg[/ir]

@Lennox: Waar fiest jij ongeveer, haal regelmatig MTB-ers in.

Heel de Hoeksche Waard eigenlijk. Meestal pak ik Kuipersveer, Heinenoord, Oud-Beijerland en dan terug via Strijen / 's-Gravendeel.
Hele mooie fiets heb je trouwens :)

@ Vas. :( :P

Wel zuur voor de motor overigens, want als het mooi weer is pak ik de fiets. Ding staat nu al weken stil :X

Mijn top met een mountainbike is 56 sprinten
top met een racefiets 66,9 in de sprint en 83,1 van een helling af.
top met een baanfiets is 69,2 in de sprint

Geinig app :) Ik moet nokia sportstracker ook eens testen, nooit aan toegekomen. Gemiddelde van 20km/u is voor mtb'en trouwens prima, totaal niet te vergelijken met iets anders natuurlijk.

Geinig app :) Ik moet nokia sportstracker ook eens testen, nooit aan toegekomen. Gemiddelde van 20km/u is voor mtb'en trouwens prima, totaal niet te vergelijken met iets anders natuurlijk.

Ja wel geinig he, werkt erg cool. Kan ik ook mooi zien wat voor omweggetjes ik allemaal gemaakt heb :p Ik kwam namelijk 2x een leuke MTB route tegen die ik ff een stuk gepakt heb. Maarja dit was dus gewoon op de bonnefooi een stuk fietsen, volgende keer misschien ff een echte MTB route mappen.

Trouwens meteen vanmiddag mn MTB helemaal gestript, alles los gehaald tot aan de traplager toe. Hij was wat aan het knarsen en kraken (zand denk ik) dus ff alles schoongemaakt en meteen de ketting omgeruild.

Ah tof, kom niet zo heel vaak meer hier maar zag het topic ineens. Sinds een maand of twee aan het koersen, voorheen reed ik soms MTB. Probeer zo'n 3 keer per week te rijden, meestal zo'n 55 km. Tegenwoordig ook met een clubje vrienden, varieert van 3 tot 8 man ongeveer. Gemiddelde zit rond de 35 KM/H op deze afstand. Af en toe de Heinenoordtunnel meepakken om een beetje te klimmen.

Dit is het rondje wat we ongeveer rijden: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=nvaevplnqmsgxmmv

Ik rijd op een Giant Defy 1 Team uit 2009. Volledig afgemonteerd met Shimano 105 (tripple). Heb er nu ongeveer 700 km op staan denk ik. Hoe doen jullie dat met onderhoud? Bij bepaald aantal kilometers en wat laten jullie dan doen? Wat is verder aan te raden met onderhoud?

[ir]http://www.giant-bicycles.com/_upload_nl/bikes/models/xxl/2009/Defy%201%20team.jpg[/ir]

Echt een knap fietsje Piels :)

Ik heb de mijnes bij de dealer vandaan, en die geeft hem een beurt na 700 km of 3 maanden. Dit ivm lostrillende onderdelen en nieuwigheid. Kijkt hij of alles nog vast zit en er niets losgetrilt is en afstellen. Rijd nu in mijn 6de week en er staat nu 680 km op. Ga eind deze week hem brengen. Gelijk Continental GP4000s bandjes erop en een 2 de bidon houder.

Daarna ga ik nog veelvuldig gebruik maken van het fietsje zolang het licht blijft. Zit nu op 150/160 km pw. Hoop dit optevoeren naar 200 km pw.

Succes iig.

Zelf doe ik elke 200 km wat olie op de ketting doormiddel het op een tandenborstel te doen en het er in te poetsen. Zo heb je niet zoveel olie misbruik en blijft het aardig netjes. (droge olie) Na de regen spuit ik em af met een zacht straaltje (hele fiets) en droog ik de ketting af. Daarna geef ik hem weer wat olie.

En me banden lijken wel snel leeg te lopen, hier kan je beter ook elke rit even naar kijken voordat je gaat rijden. Moet zelf nog even zo een pompje kopen alleen zijn die nogal duur (de goede)

Nette fiets Piels :)

Om nog even terug te komen op dat zere voeten verhaal... Ik heb er geen last meer van sinds ik die sokjes bij fietszaak heb gekocht, is echt super nu :W

Heb zaterdag deze fiets gekocht bij Math Salden in Limbricht:

Trek 1.9 2009
[ir]http://www.bicigal.com/gf/components/com_virtuemart/shop_image/product/34c4db8cc54baa0f3d770f6f3c9a82f1.jpg[/ir]
Ultregra afgemonteerd.

Nu ongeveer 120 km erop zitten na 2 dagen fietsen. Is mijn eerste racefiets en vind het echt een prima ding!

Mooie fiets !

Ben daar ook al in die zaak geweest, kun je soms zeer goede fietsen kopen voor geen geld. zowiezo zijn de meeste onderdelen daar stukken goedkoper.

Even een vraagje.. ik heb nu van die crossbanden op mijn mtb. Maar wil er wegbanden/slicks op hebben. Moeten nog wel wat stevig zijn en niet zomaar lek zijn.

Heeft iemand misschien tips/sites waar ik dat kan bestellen?

Ik heb nu 1.75 velgen met 1,95 banden volgens mij. Ik zou wel graag wat brede slicks willen hebben.

En met ontluchten, er moet minerale olie in staat er op. Wat houd dat in? Er kan dus geen dot4 van de motor in neem ik aan :P

Geen dot4 idd. Gewoon minerale olie, naar horen zeggen gebruikt Citroën wel minerale olie in hun remsysteem itt alle andere automerken.

Echt een knap fietsje Piels :)

Ik heb de mijnes bij de dealer vandaan, en die geeft hem een beurt na 700 km of 3 maanden. Dit ivm lostrillende onderdelen en nieuwigheid. Kijkt hij of alles nog vast zit en er niets losgetrilt is en afstellen. Rijd nu in mijn 6de week en er staat nu 680 km op. Ga eind deze week hem brengen. Gelijk Continental GP4000s bandjes erop en een 2 de bidon houder.

Daarna ga ik nog veelvuldig gebruik maken van het fietsje zolang het licht blijft. Zit nu op 150/160 km pw. Hoop dit optevoeren naar 200 km pw.

Succes iig.

Zelf doe ik elke 200 km wat olie op de ketting doormiddel het op een tandenborstel te doen en het er in te poetsen. Zo heb je niet zoveel olie misbruik en blijft het aardig netjes. (droge olie) Na de regen spuit ik em af met een zacht straaltje (hele fiets) en droog ik de ketting af. Daarna geef ik hem weer wat olie.

En me banden lijken wel snel leeg te lopen, hier kan je beter ook elke rit even naar kijken voordat je gaat rijden. Moet zelf nog even zo een pompje kopen alleen zijn die nogal duur (de goede)

Oke thanks. Gebruik je nog speciale kettingolie of maakt dat niet veel uit?
Moet eigenlijk ook nog zo'n pompje / reparatie set voor onderweg maar dat ziet er niet uit op je fiets. Nu is het eigenlijk wachten tot je lek gaat rijden en ergens staat zodat je het wel gaat kopen.

Nette fiets Piels :)

Bedankt!

Heb zaterdag deze fiets gekocht bij Math Salden in Limbricht:

Trek 1.9 2009
Ultregra afgemonteerd.

Nu ongeveer 120 km erop zitten na 2 dagen fietsen. Is mijn eerste racefiets en vind het echt een prima ding!

Super mooi fiets heb je, mijn fiets maat heeft deze ook. Kleurtje is ook echt mooi. Mijn fiets heb ik trouwens ook bij Salden gehaald, wat druk was het daar zeg. Anderhalf uur in de rij in een fietsenwinkel 8P. Maar wel goede prijzen daar..

minerale olie zit soms in hydrolische koppelingen van motoren.. als je dat uitwisseld met dot 4-5 gaan je rubbertjes moeilijk doen

Oke thanks. Gebruik je nog speciale kettingolie of maakt dat niet veel uit?
Moet eigenlijk ook nog zo'n pompje / reparatie set voor onderweg maar dat ziet er niet uit op je fiets. Nu is het eigenlijk wachten tot je lek gaat rijden en ergens staat zodat je het wel gaat kopen.

Dat plaksetje + een binnenband is een must. Alleen een pompje heb ik niet. Dat valt onderweg nog wel te regelen. Zo een tasje onder je zadel is niet heel mooi, maar vrij klein in mijn geval. Laatst met een maatje, hij rijd lek. Band eraf, nieuwe binneband erin en 10 min later reden we weer.

Overigens die ketting olie die ik heb, heb ik bij de fietsenmaker vandaan. Koste iets van 8 eu voor 100 ml. Shimano PTFE LUBE. PTFE smeermiddel speciaal voor de ketting.

Hier foto van me tasje op fiets.

r7ivxg.jpg

En de owner in ze´n pakje met fiets.

f3hulk.jpg

Ultegra Tripple afgemonteerd.

Stikkers van de velgen heb ik er afgehaald. Vond het wat goedkoop staan :)

Status
Not open for further replies.
Back