This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Het grote mountainbike/bmx/racefiets/omafietstopic #4

Status
Not open for further replies.
Compact crankstel zijn, naar mijn weten, gewoon 2 kleinere tandwielen aan de voorkant zodat je wat makkelijker omhoog komt. Als het goed is ben je dan direct klaar en hoef je niets meer aan te passen, althans dat is mij verteld.
 
Compact crankstel zijn, naar mijn weten, gewoon 2 kleinere tandwielen aan de voorkant zodat je wat makkelijker omhoog komt. Als het goed is ben je dan direct klaar en hoef je niets meer aan te passen, althans dat is mij verteld.

Nee, dat klopt niet. Hoeveel tanden heeft je kleine en grote blad vooraan? Standaard wordt een compact meestal geleverd met 38/39 en een 50/53. Vanvoor klein is rond de 30-34.
 
Nee, dat klopt niet. Hoeveel tanden heeft je kleine en grote blad vooraan? Standaard wordt een compact meestal geleverd met 38/39 en een 50/53. Van voor klein is rond de 30-34.

correctie

en compact is: een crank arm waarbij de steek cirkel van de tandwiel bladen 110mm is waardoor je met een klein binnen blad kan rijden. Standaard word een compact geleverd als 50/34.

Een dubbel (race, ...): is een crank arm met staakcirkel 130mm (Bij campa 135mm)waardoor het kleinst mogelijke binnen blad 38 tanden is (bij Campa 39t). Deze worden dan ook standaard voorzien van 52/39 en in sommige gevallen 53 i.p.v. 52.

Als je echter je van een dubbel wil overstappen naar een compact moet je dus een ander crankstel kopen en je voor derailleur wat laten zakken (hierdoor zal je hem ook opnieuw moeten afstellen).

Voor een compact zijn wel tandwiel bladen te bestellen van 50/39 handig voor in de polder, En als je dan naar de bergen gaat vervang je de 39 door een 34.
 
[ir]http://lp1.pinkbike.org/p4pb7397365/p4pb7397365.jpg[/ir]

[ir]http://lp1.pinkbike.org/p4pb7397366/p4pb7397366.jpg[/ir]
 

Ik heb voor 48 en 36, wel die 110mm dat zag ik toevallig erop staan.
Achter heb ik 10 tandwielen, de grootte weet ik ff niet.

Gaat mij er vooral om dat ik enigzins in Limburg de berg op kom, en in Juni ook de Alpe du6. Hoe maakt me opzich niet zoveel uit, maar vind het wel zonde om een compleet nieuwe groep te kopen.
 
Thanks Björn.

Heb je toevallig interesse in de andere remhevel? Ik ga hem niet gebruiken, heb nog een nieuwe binnenkabel erbij voor je. 15 e incl. verzenden.
 
Hmm, misschien wel, al heb ik er nog geen nut voor.
Ben even cashless, dus wellicht dan volgende week.

Ik zag net dat je op die CXPs had gereageerd.
Voor jezelf? Je weet dat 't tubulars zijn toch?
Niet heel optimaal. Duur geintje wanneer je lek rijdt bijv.
Wel mooie velgen!

Ik ben voor de Look ook opzoek naar CXP14's (of Open Pro's).
 
CXP's zijn voor mezelf ja. Banden kan ik goed aankomen, echter ben ik ook nog in de race voor een set Zonda's. :W

Zal zo een paar pics online knallen als ze een beetje gelukt zijn.

M.b.t. die Tektro, laat maar weten wanneer je nog interesse hebt, dan hoor je wel of hij er nog is of niet.
 
Netjes! Maar I'm confused.. Zijn dit dan tubulars of juist niet?
En ik neem aan dat je dus met zo'n converter setje gaat rijden (en dus ss ipv fixed)?
Of ga je opzoek naar 20h baannaven?
 
Haha, ik ging sowieso niet fixed rijden maar ss, hence the frontbrake.

Dit zijn geen tubulars maar gewoon clinchers. Ik ga inderdaad met een conversie setje rijden. Wellicht niet de mooiste oplossing maar wel praktisch met oog op latere verkoop indien nodig. Eerst maar eens de lagers servicen.
 
iemand interesse in een planet x carbon fixie? gebruik hem eigenlijk nooit en dat is zonde

zal eens kijken of ik foto's kan maken binnenkort
 
Naja, fixed is normaal juist 1 rem erbij en ss 2, vandaar!

En Michiel, ik heb er afgelopen jaar eens voor gekeken, maar voor dagelijks gebruik een beetje too much, zei men hier ook..
 
het is idd niet echt een fiets voor dagelijks gebruik maar dat zijn maar bijzonder weinig fixies, het blijft toch vaak form over function omdat het er "cool" uit moet zien

er zijn uitzonderingen natuurlijk
 
Mwah, je moet alleen wel zorgen dat 'ie je past.
Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Lage stuurpennen en baansturen waar alleen 't onderste deel van getaped is, terwijl je met je handen bovenop rijdt etc.

M'n vorige fiets was idd wel meer zoals je zegt, maar daar heb ik toch ook behoorlijk wat op gefietst. De fiets die ik nu aan 't bouwen ben wordt er wel gewoon echt 1 die voor comfort en kloppend is gebouwd, hopelijk.

Hij staat er nu zo bij:





Nieuw Rolls Due zadel gemonteerd, Dura Ace zadelpen en Fizik Microtex soft touch stuurlint incl gelpads zijn onderweg.
Dan nog Dura Ace remhendels en een mooi wielset vinden. 't Liefst lage velgen op lage baannaaf.
Nu ik eraan denk: misschien houd ik de velgen die erbij zaten en koop ik weer een Surly Fixxer.

Ben nog een beetje aan 't klooien met de afstelling, want heb 't idee dat m'n bovenbuis net iets te lang is, dus gisteren ook eens navraag gedaan naar een goeie fietsmeting.
Mooi kerstcadeautje.
 
Status
Not open for further replies.