Het grote mountainbike/bmx/racefiets/omafiets topic #2

Status
Not open for further replies.
Mooi ding vass! Een recht stuurtje met bar-ends zou 'm nog wat agressiever maken :)

Ik ben al een paar weken aan het klooien met de achterderailleur, krijg 'm gewoon niet fatsoenlijk afgesteld. Misschien toch maar even laten doen.

Probeer eens een nieuwe kabel.

Damn aan de zee fietsen lijkt me echt een keer mooi om te doen ! In de bossen heb je niet zo'n mooie uitzichten iig :P Ik wilde vandaag eigenlijk ook nog gaan fietsen, maar ben vandaag echt té lui om ook maar iets te doen :P

Het lijkt me dat het gewoon mijn onkunde/ongeduld is qua afstelling... Het zaakje stond redelijk goed (af en toe even de quickshifter een stukje meehelpen) maar toen ben ik in een woeste bui overal aan gaan draaien. Kabelspanning en alle stelschroeven staat nu ongeveer fout, ik krijg 'm niet eens in de kleinste versnelling :p

Je moet gewoon even zo'n tutoriual opzoeken, opzich is het niet zoo heel moeilijk. Je moet achteren gewoon op het kleinste tandwieletje zetten, en kijken of het armpje ook recht onder het tandwiel staat. Dan omhoog schakelen en kijken wat er gebeurt. Als die gelijk naar het volgende tandwieletje gaat is het goed, duurt het even moet je aan het H schroefje draaien tot die overspringt, en zo alle versnellingen af gaan. Tenslotte ga je van het grootste tandwiel naar het volgende en doe je precies hetzelfde alleen draai je dan aan het L schroefje.

Ah oke, geen idee wat voor type je hebt maar veelal is het enkel HI, LOW, en voorspanning. Als je hem niet meer op het kleinste tandwiel krijgt dan lijkt je voorspanning te groot. Op de kleinste moet de spanning volgens mij het laagste zijn. Dan kan je met HI en LOW je bereik instellen. Als het verloopt na een tijd zou het aan de kabel kunnen liggen. Er staan goede how-to's op internet trouwens.

Dankje voor de uitleg. Heb al het eea bekeken aan tutorials maar ik trek het nogal slecht qua geduld :) Maar ik zal nog eens een poging gaan wagen. Er zit trouwens een LX derailleur op.

sowieso zijn fietsen echt hoerig om aan te sleutelen :P

Ik ken het gevoel. Ik zit ook vaak te kutten met de versnellingen, maar heb hem nu goed staan, al schiet ie SOMS niet in de 1e versnelling. Maar die kan ik dan snel handmatig weer bijstellen.

Je moet idd ff een goede tutorial zoeken. Welke ik relaxt vond waren diegene op Youtube, bv. YouTube - Bicycle Maintenance: How To Adjust a Rear Derailleur of YouTube - 2 - Adjusting a Rear Derailleur of klik vanuit hier op andere tutorials.

Ik had ook vooral problemen met mn voorste derailleur, mn bereik was niet groot genoeg. Uiteindelijk had dit te maken met mn kabelspanning en heb ik de kabel losgemaakt, vastgepakt met een tang, toen een stukje verder getrokken dan ie eerst zat, en toen de kabel weer vastgemaakt zodat ie dus vrij strak in het derailleur zat... Had ik wel ff een 3e hand bij nodig. Maargoed nu zit de kabel goed strak en kan ik hem bijstellen op het stuur.

Bar ends vind ik echt niks persoonlijk. :)

Achterderri is niet zo moeilijk. Zorg wel even dat je het achterwiel of desnoods de hele fiets in de lucht hebt hangen, dat werkt al een stuk gemakkelijker. LX is een prima derri btw, oude versie van XT naar mijn weten.

Volgens mij zijn de XT en LX gewoon tegelijkertijd geproduceerd en is het XT derailleur gewoon de duurdere en betere versie... :)

Als er een nieuwe serie uitkomt wordt de XT van de serie daarvoor de LX van de nieuwe serie. Een LX is dus een oude XT. Het hele groepensysteem schuift zo door bij Shimano.

Deel 2
 
Advertisement - register to remove this

vette pic van homie van me

pbpic2640583.jpg
 
Ik zit echt hard te twijfelen om een fully frame aan te schaffen, loop iedere keer met flink pijn in de rug rond. Zijn meer mensen die hier last van hebben, of mensen die een fully hebben ?
 
Thanks Johnny en Rickaaa. Hier nog een totaalplaatje, geschoten tijdens een ritje laatst;

[ir]http://i35.tinypic.com/2csdkb5.jpg[/ir]

Bidonhouders zijn matzwart dus. :)
 
Waarom neem je een fietspomp mee?

Misschien om een band op te pompen? 8P

Ik heb ook zo'n mini pompje aan mn frame hangen, uiteraard ook een reservebinnenband in mn zadeltasje. Het heeft me al eens gered, toen ik midden in t bos stond met een lekke achterband.

Even wat anders, ik heb nu zo'n 200/300 km gefietst met mn (nieuwe) mtb. Is het nodig om na zo'n 'inrijperiode' nog wat dingen af te stellen? Moeten de spaken bijvoorbeeld afgesteld worden? Zo ja, hoe doe ik dat?
 
Spaken spannen is wat ik ook te horen kreeg toen ik een nieuwe mtb had gekocht, was na 400km geloof ik. Niet bij een dealer gekocht? Want anders moeten zij dat doen aangezien dat (meestal) bij de aanschaf hoort.
 
Zo, vandaag mezelf in de regen even kapot getrapt. 50km door de stad en duinen in de stromende regen. Fiets heeft zich prima gehouden. Mijn schoenen zijn na het afspoelen en droogdeppen binnen een uur alweer droog. Top.

De omgeving was ook erg kick. De paden lagen vol met bladeren. Ziet er mooi uit en vereist een stuk meer concentratie. Mijn remvermogen gaat bij 50 km/h heuvelafwaards over wortels toch wel snel omlaag, maar dat lijkt me logisch. Dan merk je wel dat een schijf alsnog net even wat meer vermogen behoudt.
 
Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom er uberhaupt nog mensen rondrijden met binnenbanden. Verschillende tochten in de alpen gefietst, zie je ze altijd na 1/2 kilometer al weer staan plakken.

Tubeless ftw, nog nóóit problemen mee gehad.
 
Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom er uberhaupt nog mensen rondrijden met binnenbanden. Verschillende tochten in de alpen gefietst, zie je ze altijd na 1/2 kilometer al weer staan plakken.

Tubeless ftw, nog nóóit problemen mee gehad.

Hoe zit dat nu met tubeless btw ? Als ik het goed begrijp moet je zo'n setje kopen met velglint + sealant + ventielen en dan kun je de velg tubeless maken, en hoef je geen tubeless banden te kopen, of heb ik het nu helemaal mis ?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top