Lodewijk
ok
Mooi ding vass! Een recht stuurtje met bar-ends zou 'm nog wat agressiever maken
Ik ben al een paar weken aan het klooien met de achterderailleur, krijg 'm gewoon niet fatsoenlijk afgesteld. Misschien toch maar even laten doen.
Probeer eens een nieuwe kabel.
Damn aan de zee fietsen lijkt me echt een keer mooi om te doen ! In de bossen heb je niet zo'n mooie uitzichten iig Ik wilde vandaag eigenlijk ook nog gaan fietsen, maar ben vandaag echt té lui om ook maar iets te doen
Het lijkt me dat het gewoon mijn onkunde/ongeduld is qua afstelling... Het zaakje stond redelijk goed (af en toe even de quickshifter een stukje meehelpen) maar toen ben ik in een woeste bui overal aan gaan draaien. Kabelspanning en alle stelschroeven staat nu ongeveer fout, ik krijg 'm niet eens in de kleinste versnelling
Je moet gewoon even zo'n tutoriual opzoeken, opzich is het niet zoo heel moeilijk. Je moet achteren gewoon op het kleinste tandwieletje zetten, en kijken of het armpje ook recht onder het tandwiel staat. Dan omhoog schakelen en kijken wat er gebeurt. Als die gelijk naar het volgende tandwieletje gaat is het goed, duurt het even moet je aan het H schroefje draaien tot die overspringt, en zo alle versnellingen af gaan. Tenslotte ga je van het grootste tandwiel naar het volgende en doe je precies hetzelfde alleen draai je dan aan het L schroefje.
Ah oke, geen idee wat voor type je hebt maar veelal is het enkel HI, LOW, en voorspanning. Als je hem niet meer op het kleinste tandwiel krijgt dan lijkt je voorspanning te groot. Op de kleinste moet de spanning volgens mij het laagste zijn. Dan kan je met HI en LOW je bereik instellen. Als het verloopt na een tijd zou het aan de kabel kunnen liggen. Er staan goede how-to's op internet trouwens.
Dankje voor de uitleg. Heb al het eea bekeken aan tutorials maar ik trek het nogal slecht qua geduld Maar ik zal nog eens een poging gaan wagen. Er zit trouwens een LX derailleur op.
sowieso zijn fietsen echt hoerig om aan te sleutelen
Ik ken het gevoel. Ik zit ook vaak te kutten met de versnellingen, maar heb hem nu goed staan, al schiet ie SOMS niet in de 1e versnelling. Maar die kan ik dan snel handmatig weer bijstellen.
Je moet idd ff een goede tutorial zoeken. Welke ik relaxt vond waren diegene op Youtube, bv. YouTube - Bicycle Maintenance: How To Adjust a Rear Derailleur of YouTube - 2 - Adjusting a Rear Derailleur of klik vanuit hier op andere tutorials.
Ik had ook vooral problemen met mn voorste derailleur, mn bereik was niet groot genoeg. Uiteindelijk had dit te maken met mn kabelspanning en heb ik de kabel losgemaakt, vastgepakt met een tang, toen een stukje verder getrokken dan ie eerst zat, en toen de kabel weer vastgemaakt zodat ie dus vrij strak in het derailleur zat... Had ik wel ff een 3e hand bij nodig. Maargoed nu zit de kabel goed strak en kan ik hem bijstellen op het stuur.
Bar ends vind ik echt niks persoonlijk.
Achterderri is niet zo moeilijk. Zorg wel even dat je het achterwiel of desnoods de hele fiets in de lucht hebt hangen, dat werkt al een stuk gemakkelijker. LX is een prima derri btw, oude versie van XT naar mijn weten.
Volgens mij zijn de XT en LX gewoon tegelijkertijd geproduceerd en is het XT derailleur gewoon de duurdere en betere versie...
Als er een nieuwe serie uitkomt wordt de XT van de serie daarvoor de LX van de nieuwe serie. Een LX is dus een oude XT. Het hele groepensysteem schuift zo door bij Shimano.
Deel 2