Hebo cilinder tunen

Originally posted by jorick
jah, die dingen heten 'rozet' ofzo?? :) is gewoon een doorzichtig rond slap plastic ding met een gradenverdeling erop.. kost 50 cent ofzo :)

Die gevallen worden ook bij wiskunde gebruikt met middelbare school-crap...

Greetz.
 
zeg maar gerust dat dat niet te doen is daarmee. Bovendien is het ook niet zo noodzakelijk in dit geval.

Originally posted by jorick
ik zou de alleen de uitlaatpoort verbreden en iets verhogen en er dan een dikke voetpakking (of beter zo'n ophoog setje = 2 pakkingen en een 1mm dikke alu pakking/plaat) onder doen en dan de bovenkant van de cilinder afdraaien om zo tot een vettere timing te komen.. met een dremel de spoelpoorten verhogen is zeeeeeeeeeer kut te doen..
 
ow nog een vraagje nu we toch over tuning bezig zijn... een wallaroo met 70cc alu W-poort en leo handmade, zou dat een beetje lekker gaan getuned... kwil namlijk niet zo veel onderdelen meer kopen maar tunen lijkt me wel vet (carter+cilinder bij dynojet ofzo...:))
 
Niet altijd. SOms is spoelsnelheid belangrijker...


Originally posted by jorick
eigenlijk moet de zuiger dan ook gelijk staan met de onderkanten van de spoelers maja.. :) je
 
Scheelt absoluut in de prestaties

Originally posted by Heineken
ow nog een vraagje nu we toch over tuning bezig zijn... een wallaroo met 70cc alu W-poort en leo handmade, zou dat een beetje lekker gaan getuned... kwil namlijk niet zo veel onderdelen meer kopen maar tunen lijkt me wel vet (carter+cilinder bij dynojet ofzo...:))
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2


Die gevallen worden ook bij wiskunde gebruikt met middelbare school-crap...

Greetz.

idd in de 2 ook een keer zoon ding gekregen, was ik binnen 2 weken kwijt. maja voor wiskunde 0wnen ge00s gewoon :)
 
oke alvast bedankt voor al de tips enz. ga nog ff wat tunings boeken enzo regelen en dan maar eens aan de slag.... kijken wat het word....
 
Uhm gasten...

Ff wat zeiken....

Onderaan stelde ik wat vragen, het leken mij goede vragen, waar ik ff meezat. Het lijkt mij ook dat veel mensen die vragen kunnen beantwoorden. Waarom doet niemand dat dan? Iedereen geeft antwoord op kutvragen als: 'kan ik geflitst worden?', 'digiteller op voor en achterwiel?' en zo kan ik nog wel ff doorgaan. En dan vragen met een volgens Bart 'potentieel leergehalte' wordne niet beantwoord!! Kom op, er zijn echt wel veel mensen die hierop antwoordne weten, en niet beginnen over geheimen want dat slaat ECHT nergens op. Als ik namelijk antwoorden op die vragen heb, kan ik misschien beginnen met een beetje tunen.

Nog een keer dan...

- Als je dus de cilinder ophoogt met pakking om je spoelers een bep. aantal graden open te laten staan, dan verhoog je dus OOK het onderste deel, dus als je dan de zuiger in de laagste stand zet (term ff vergeten BTC ofz) dan loopt ie dus nooit gelijk met de onderkant van de spoelers. Is dit heel erg verkeerd? Moet je dit aanpassen? Dit kun je gewoon iets naar beneden dremelen? Of gaat dan je spoelpoortsnelheid snel verrot???

- Als je hem dan dus ophoogt, moet je hem ook een paar tiende mm's afdraaien. Hoe kun je het beste afdraaien? Laten doen? Het moet natuurlijk wel recht gebeuren...

- Oke, ik heb het aantal graden bepaald; en nu? Waar kan ik een brutere timing vinden? Wat is een beetje doorsnee? 1mm extra open is hoeveel extra graden????

- Ik ga dremelen, i kwas dan van plan om eerst een originele pportmap te maken (heb ik nog), en dan 1tje hoe ik hem WIL hebben, die de poorten uitknippen en dan in de cilinder plaatsen. Dan met vilstift het gebied markeren in de wand wat weg moet. Dit is wel een goede manier leek me zo, tippie...

- Het dremelen zelf; gewoon lang stukje halen en slijpen maar? Of moet dit met iets speciaals gebeuren? Wat voor opzetstukjes gebruiken jullie???
 
Originally posted by Sjoerdyo

- Oke, ik heb het aantal graden bepaald; en nu? Waar kan ik een brutere timing vinden? Wat is een beetje doorsnee? 1mm extra open is hoeveel extra graden????


1mm extra open.... dat ligt eraan waar het is natuurlijk... hoe hoger (of lager) het ligt, hoe meer graden het zijn he... in het midden van de slag is 1mm verschil het grootste verschil.... vage uitleg, maar waarschijnlijk snapt men het wel....:rolleyes:

greetz
 
Originally posted by bert!


1mm extra open.... dat ligt eraan waar het is natuurlijk... hoe hoger (of lager) het ligt, hoe meer graden het zijn he... in het midden van de slag is 1mm verschil het grootste verschil.... vage uitleg, maar waarschijnlijk snapt men het wel....:rolleyes:

greetz

Ja ik snap je... Ik bedoel natuurlijk in het midden van de slag, daar gaat men toch ook vanuit met het bepalen van een timing. Ik vraag dit meer uit luiheid eigenlijk, want zoiets is ook op te meten natuurlijk. Maar ik vroeg me dat dus af... Oke...
 
Originally posted by Sjoerdyo


Ja ik snap je... Ik bedoel natuurlijk in het midden van de slag, daar gaat men toch ook vanuit met het bepalen van een timing. Ik vraag dit meer uit luiheid eigenlijk, want zoiets is ook op te meten natuurlijk. Maar ik vroeg me dat dus af... Oke...

Je zuiger beweegt met een sinus beweging, dus ook in het midden is daar niks over te zeggen...
 
Originally posted by VDM


Je zuiger beweegt met een sinus beweging, dus ook in het midden is daar niks over te zeggen...

Hmm snap ik het dan wel. Ik dacht dattie het midden van de boring bedoelde dus je uitlaatpoort loopt bovenaan met een "bolling" dus daar het hoogste punt...? Maja mensen schroom niet er staan meer vragen
 
Je timing is in graden, maar als je zuiger onderaan staat is 1 graad die je krukas draait natuurlijk minimaal, zelfde geldt voor bovenaan. In het midden is 1 graad een grotere afstand die je zuiger aflegt dan boven of onderin. Dat is dus de sinus, de snelheid van je zuiger loopt steeds op, wordt afgeremt, en stijgt dan weer. Dan krijg je gewoon een golfbeweging, dat snap je wel toch?
 
Originally posted by VDM
Je timing is in graden, maar als je zuiger onderaan staat is 1 graad die je krukas draait natuurlijk minimaal, zelfde geldt voor bovenaan. In het midden is 1 graad een grotere afstand die je zuiger aflegt dan boven of onderin. Dat is dus de sinus, de snelheid van je zuiger loopt steeds op, wordt afgeremt, en stijgt dan weer. Dan krijg je gewoon een golfbeweging, dat snap je wel toch?

Als er op dit forum mensen zijn die dat niet begrijpen moesten ze zich diep schamen :)
 
Originally posted by VDM
Je timing is in graden, maar als je zuiger onderaan staat is 1 graad die je krukas draait natuurlijk minimaal, zelfde geldt voor bovenaan. In het midden is 1 graad een grotere afstand die je zuiger aflegt dan boven of onderin. Dat is dus de sinus, de snelheid van je zuiger loopt steeds op, wordt afgeremt, en stijgt dan weer. Dan krijg je gewoon een golfbeweging, dat snap je wel toch?

Juist, dat was dus het andere idee waarmee ik liep.. Thnx. Dan ga ik dat wel nalopen ipv omrekenen. Niks aan het handje...

Iemand anders nog id-en voor mijn andere vragen (jaja ik vraag het weer :) )

NSR dwd, jij hebt toch ook ietsje getuned? Vertel er is wta over, brand los....
 
Originally posted by Sjoerdyo


Juist, dat was dus het andere idee waarmee ik liep.. Thnx. Dan ga ik dat wel nalopen ipv omrekenen. Niks aan het handje...

Iemand anders nog id-en voor mijn andere vragen (jaja ik vraag het weer :) )

NSR dwd, jij hebt toch ook ietsje getuned? Vertel er is wta over, brand los....

idd alle raad is welkom.... ik heb zelf ook al heel wat in cilinders zitten klooien 9 van de 10 keer met een best wel goed resultaat (lees: reed beter al voordat ik er aan gepruts had) maar wil nu ook een keer iets met voor bedachte rade gaan doen... dus misschien iemand goede tips voor boeken.... of wat anders ofzo?
 
Originally posted by hebo70


idd alle raad is welkom.... ik heb zelf ook al heel wat in cilinders zitten klooien 9 van de 10 keer met een best wel goed resultaat (lees: reed beter al voordat ik er aan gepruts had) maar wil nu ook een keer iets met voor bedachte rade gaan doen... dus misschien iemand goede tips voor boeken.... of wat anders ofzo?

Precies, uitlaatpoortje breder en/of hoger maken kan iedereen wel, maar serieus tunen niet...
 
Back
Top