Hebo cilinder tunen

hebo70

Pluisman
ff een paar vraagjes hoor......

wou dan eerst me hebo cilinder laten tunen maar lijkt me leuker om het eigenlijk gewoon zelf te proberen

vraag 1:

ik welke toeren range werkt een evo 70 race uitlaat het beste?

vraag 2:

heb hier dan een poortmap van een hebo alu 70cc cilinder gemaakt.... en een poortmap van een hebo manston 70cc..... enne ze eens vergeleken.... ik weet dat ze niet goed te vergelijken zijn kop van de manston is heel anders en de zuiger van de masnton is plat en en van de hebo alu is bol en niet gesmeed.....

maar de spoel poorten van de manston liggen zeker 1 mm hoger.... en de uitlaatpoort bijna 4mm en veel breder maar dat zal met hebo alu niet meer als 70% vand e boring kunnnen zijn omdat hier geen spijl in de uitlaat poort zit.....

maar nu wilde ik me hebo alu cilinder de uitlaatpoort ongeveer 1 mm omhoog gooien en de spoel poorten wilde ik dan iets van 0.5mm omhoog brengen... de uitlaat poort dan op 70% vand e boring brengen.... en de misschien cilindere deck ietsjes afvlakken....

hierdoor zal de cilinder een stuk hoogtoeriger worden neem ik aan? en door de verbreding van de uitlaatpoort ook wat meer kracht krijgen.....

en nog een vraagje..... heeft het zin om spoel poorten breder te maken????

iemand tips of opmerkingen???
 
Advertisement - register to remove this

TUSSENIN

Originally posted by hebo70
ff een paar vraagjes hoor......

wou dan eerst me hebo cilinder laten tunen maar lijkt me leuker om het eigenlijk gewoon zelf te proberen

vraag 1:

ik welke toeren range werkt een evo 70 race uitlaat het beste?

ONGEVEER 12000-13000


vraag 2:

heb hier dan een poortmap van een hebo alu 70cc cilinder gemaakt.... en een poortmap van een hebo manston 70cc..... enne ze eens vergeleken.... ik weet dat ze niet goed te vergelijken zijn kop van de manston is heel anders en de zuiger van de masnton is plat en en van de hebo alu is bol en niet gesmeed.....

maar de spoel poorten van de manston liggen zeker 1 mm hoger....

WEET JE ZEKER DAT JE WEL OVERAL REKENING MEE HOUDT MET HET OPMAKEN VAN DEZE GEGEVENS?

en de uitlaatpoort bijna 4mm en veel breder maar dat zal met hebo alu niet meer als 70% vand e boring kunnnen zijn omdat hier geen spijl in de uitlaat poort zit.....

DAT REGELTJE IS DUS NIET VAN TOEPASSING


maar nu wilde ik me hebo alu cilinder de uitlaatpoort ongeveer 1 mm omhoog gooien en de spoel poorten wilde ik dan iets van 0.5mm omhoog brengen... de uitlaat poort dan op 70% vand e boring brengen.... en de misschien cilindere deck ietsjes afvlakken....

WAAR BASEER JE DIT OP?

hierdoor zal de cilinder een stuk hoogtoeriger worden neem ik aan? en door de verbreding van de uitlaatpoort ook wat meer kracht krijgen.....

WIEWEET :)

en nog een vraagje..... heeft het zin om spoel poorten breder te maken????

LIGT ERAAN WAT JE ER MEE WIL BEREIKEN EN HOE JE HET DOET. WAARMEE WILDE JE DAT DOEN?

iemand tips of opmerkingen???
 
Hoe wou je je uitlaatpoort gaan bewerken en verhogen? Met de dremel neem ik aan, maar hoe pak jij dit altijd aan, zo ff tussendoor? Hoe weet jij of je op 1mm zit en neit meer, en of het recht is, etc.
 
Originally posted by Sjoerdyo
Hoe wou je je uitlaatpoort gaan bewerken en verhogen? Met de dremel neem ik aan, maar hoe pak jij dit altijd aan, zo ff tussendoor? Hoe weet jij of je op 1mm zit en neit meer, en of het recht is, etc.

voornamelijk op gevoel en net ff bedacht met een watervaste stift aftekenen in de cilinder? kan toch geen kwaad? dan weet je precies hoe ver je moet gaan toch.....

enne me vorige hebo cilinder heb ik gewoon met een dremel gedaan ja..... gewoon op gevoel..... ongeveer 1mm uitlaat poort omhoog... enne stuk breder gemaakt +-70% v/d boring.... liep als een trein.... spoel poorten wat verbreed en aan de carter zijde de spoelpoorten wat groter gemaakt en dat tussen stukje wat scherper gemaakt..... allemaal eigenlijk gewoon op gevoel maar dit reed vele malen beter en draaide stuk meer toeren en had voelbaar meer vermogen als eerst..... dus ja...
 
Originally posted by hebo70


voornamelijk op gevoel en net ff bedacht met een watervaste stift aftekenen in de cilinder? kan toch geen kwaad? dan weet je precies hoe ver je moet gaan toch.....

enne me vorige hebo cilinder heb ik gewoon met een dremel gedaan ja..... gewoon op gevoel..... ongeveer 1mm uitlaat poort omhoog... enne stuk breder gemaakt +-70% v/d boring.... liep als een trein.... spoel poorten wat verbreed en aan de carter zijde de spoelpoorten wat groter gemaakt en dat tussen stukje wat scherper gemaakt..... allemaal eigenlijk gewoon op gevoel maar dit reed vele malen beter en draaide stuk meer toeren en had voelbaar meer vermogen als eerst..... dus ja...
Je hunt ook telkens ff poortmapjes maken, paar minuten werk.
 
ik zou de alleen de uitlaatpoort verbreden en iets verhogen en er dan een dikke voetpakking (of beter zo'n ophoog setje = 2 pakkingen en een 1mm dikke alu pakking/plaat) onder doen en dan de bovenkant van de cilinder afdraaien om zo tot een vettere timing te komen.. met een dremel de spoelpoorten verhogen is zeeeeeeeeeer kut te doen..
 
Originally posted by jorick
ik zou de alleen de uitlaatpoort verbreden en iets verhogen en er dan een dikke voetpakking (of beter zo'n ophoog setje = 2 pakkingen en een 1mm dikke alu pakking/plaat) onder doen en dan de bovenkant van de cilinder afdraaien om zo tot een vettere timing te komen.. met een dremel de spoelpoorten verhogen is zeeeeeeeeeer kut te doen..

aha.... oke.... maar als je je cilinder dan dmv zo'n aluminium voetpakking bijv 1 mm ophoogt is het dan vanzelf sprekend dat je em dan ook 1mm afdraaid? ja zeker? en in dit geval zal de uitlaat poort dus ook al gelijk 1mm omhoog komen.... dus echt iets anders dan alleen verbreden zal dan ook teveel worden denk ik zo.... maar moet je em dan niet verlagen? want als ie 1mm hoger is dan zal er ook een rand van ongeveer 1mm zijn als de zuiger op z'n onderste dode punt is... ??
 
kijk, je moet eigenlijk weten wat voor timing je wil in je cilinder... zeg ff dat je je spoelers op 116 graden wil hebben :P beetje weinig mja..

je monteerd de cilinder zonder de cilinderkop. je zet het ding op 1 of andere manier vast met moeren op de tapeinden ofzo.. nu neem je een voelermaatje (zo'n electrode afstandmeter waaier met allemaal verschillende diktes plaatjes voor de bougie ofzo) van 0,1mm en die stop je van bovenaf (waar normaal de cilinderkop zou zitten) in een spoelpoort. je draait je zuiger omhoog tot hij tegen het voelermaatje aankomt (de spoelpoorten zijn nu gesloten). dan lees je het aantal graden af op een gradenschijf die je natuurlijk al op je vliegwiel had gemonteerd :)
als het dus te weinig graden zijn hoog je je cilinder net zolang op met voetpakkingen tot je aan je graden voor je spoelers zit.

Je uitlaatpoort bewerk je net zolang met een dremel tot die aan z'n graden komt (bijv 170 graden :P). de uitlaatpoort zet je dus met je dremel op graden ipv met extra voetpakkingen..
je uitlaatpoort moet je ws ook lager maken omdat je anders een beetje rare spoeling krijgt.. als je je zuiger helemaal onderin je cil zit dan moet de bovenkant van de zuiger gelijk staan met de onderkant van de uitlaatpoort. eigenlijk moet de zuiger dan ook gelijk staan met de onderkanten van de spoelers maja.. :) je spoelers en je uitlaatpoort staan dan iig op de timing die jij wil.. pas dan pleur je er een cilinderkop op en kijk je wat je squish is.. als je je cilinder 1mm ophoogd wil dat niet zeggen dat je hem aan de bovenkant ook 1mm moet afdraaien... meten is weten :) squish op 0,6 of 0,7 houden ofzo..

ps. de timingen die hierboven staan zijn een beetje matig hoor :)
 
Ah thnx naar deze info was ik pas ook al opzoek. Nu is het allemaal goed duidelijk. Nog ff een paar vraagjes:

- Als je dus de cilinder ophoogt met pakking om je spoelers een bep. aantal graden open te laten staan, dan verhoog je dus OOK het onderste deel, dus als je dan de zuiger in de laagste stand zet (term ff vergeten BTC ofz) dan loopt ie dus nooit gelijk met de onderkant van de spoelers. Is dit heel erg verkeerd? Moet je dit aanpassen? Dit kun je gewoon iets naar beneden dremelen? Of gaat dan je spoelpoortsnelheid snel verrot???

- Als je hem dan dus ophoogt, moet je hem ook een paar tiende mm's afdraaien. Hoe kun je het beste afdraaien? Laten doen? Het moet natuurlijk wel recht gebeuren...

- Ik wil het antal graden bekijken dat me spoelpoorten en uitlaatpoort open staat, kan ik zelf een gradenshcijf maken? Dus gewoon van karton een rondje maken, en dan het aantal graden erop tekenen? Ik denk van wel heh?

- Oke, ik heb het aantal graden bepaald; en nu? Waar kan ik een brutere timing vinden? Wat is een beetje doorsnee? 1mm extra open is hoeveel extra graden????

- Ik ga dremelen, i kwas dan van plan om eerst een originele pportmap te maken (heb ik nog), en dan 1tje hoe ik hem WIL hebben, die de poorten uitknippen en dan in de cilinder plaatsen. Dan met vilstift het gebied markeren in de wand wat weg moet. Dit is wel een goede manier leek me zo, tippie...

- Het dremelen zelf; gewoon lang stukje halen en slijpen maar? Of moet dit met iets speciaals gebeuren? Wat voor opzetstukjes gebruiken jullie???

JAH het zijn veel vragen, maar het zijn duidelijke vragen en van een aardig niveau, dus graag antwoorden allemaal ;) THNX
8)
 
Originally posted by Sjoerdyo
- Ik wil het antal graden bekijken dat me spoelpoorten en uitlaatpoort open staat, kan ik zelf een gradenshcijf maken? Dus gewoon van karton een rondje maken, en dan het aantal graden erop tekenen? Ik denk van wel heh?
8)

gewone gradenschijf lijkt me iets nauwkeuriger,ik zou er dus gewoon een kopen.
 
Originally posted by Gijshouwen


gewone gradenschijf lijkt me iets nauwkeuriger,ik zou er dus gewoon een kopen.

Ik zou niet weten waar ik in de buurt zo'n ding kan halen, en ik ben te lui om te zoeken, dus zelf maken kan ook wel dacht ik zo, misschien met de computer... Heeft niet iemand toevallig zoiets?
 
Originally posted by Sjoerdyo


Ik zou niet weten waar ik in de buurt zo'n ding kan halen, en ik ben te lui om te zoeken, dus zelf maken kan ook wel dacht ik zo, misschien met de computer... Heeft niet iemand toevallig zoiets?

Je kan ze gewoon halen bij de boekhandel hoor.... In een simper CAD proggie kan je er zo 1 zelf maken...:)
 
Originally posted by Hugo


Je kan ze gewoon halen bij de boekhandel hoor.... In een simper CAD proggie kan je er zo 1 zelf maken...:)

Dus ik loop een boekhandel in, vraag aan de plaatselijke oma of ze een gradenschijf heeft, en ze weet waar ik het over heb?? Wordt zon ding veel gebruikt in de "boek-business" dan?

Oke dan heb ik antwoord op 1 vraag... Nu die andere 934 nog...
 
Last edited:
Originally posted by Sjoerdyo


Dus ik loop een boekhandel in, vraag aan de plaatselijke oma of ze een gradenschijf heeft, en ze weet waar ik het over heb?? Wordt zon ding veel gebruikt in de "boek-business" dan?

Oke dan heb ik antwoord op 1 vraag... Nu die andere 934 nog...

probeer maar is .... 10 tegen 1 dat ze er 1 heeft :)

Heb de mijne bij boek/kantoor handel gehaald... :W
 
Originally posted by jorick
jah, die dingen heten 'rozet' ofzo?? :) is gewoon een doorzichtig rond slap plastic ding met een gradenverdeling erop.. kost 50 cent ofzo :)

Oke... Die ga ik dan maares halen, maar, die andere vragen iemand id-en?
 
Back
Top