GY6 start niet goed elektrisch

G_H

New Member
hoi,

ik heb een BTC riva 2018 met 10k km, deze is 2dehands gekocht.

mijn probleem is dat de scooter elektrisch zeer slecht start als de motor koud is. dit betekend dat de startmotor 10 a 20sec rond blijft gaan voordat de scooter start.
smorgens is dit natuurlijk niet optimaal ivm het geluid, dus gebruik ik de kickstart. als ik 1x kick loopt de scooter meteen.
als de scooter dan even gelopen heeft werkt de elektrische start ook na behoren.

verder heb ik vervangen: accu, startmotor, glijlagers van de bendix, volledige vario (deze was versleten)

heeft iemand tips??

heb een video toegevoegd waar het probleem te zien is, hier start de scooter nog redelijk goed ten opzichten van andere keren.
 
Advertisement - register to remove this

Wellicht de benzine wat rijker afstellen.. Als die arm staat afgesteld krijg je vaker van dit soort langdurige starts.

Ik had dit ook bij mijn nieuwe new fly destijds. Vanuit de fabriek erg zuinig / arm afgesteld.
Vaker van zulke slechte starts gehad en niet goed lang stationair blijven lopen.
Iets grotere hoofdsproeier erin gedaan en geen problemen meer gehad.

Op een paar druppels benzine en heel veel lucht kan die lastig starten.

Je kan dit ook testen met start pilot. Als je dat in de inlaat spuit zal die direct moeten starten.. Als dat het geval is is je afstelling aan de arme kant.


En anders eens de kleppen speling afstellen. (kan verlopen zijn) gaat die ook moeilijk doen met starten.
 
Wellicht de benzine wat rijker afstellen.. Als die arm staat afgesteld krijg je vaker van dit soort langdurige starts.

Ik had dit ook bij mijn nieuwe new fly destijds. Vanuit de fabriek erg zuinig / arm afgesteld.
Vaker van zulke slechte starts gehad en niet goed lang stationair blijven lopen.
Iets grotere hoofdsproeier erin gedaan en geen problemen meer gehad.

Op een paar druppels benzine en heel veel lucht kan die lastig starten.

Je kan dit ook testen met start pilot. Als je dat in de inlaat spuit zal die direct moeten starten.. Als dat het geval is is je afstelling aan de arme kant.


En anders eens de kleppen speling afstellen. (kan verlopen zijn) gaat die ook moeilijk doen met starten.
bedankt voor je reactie, de kleppen had ik idd ook al opnieuw afgesteld. ik zal eens gaan testen met een grotere sproeier.
 
Heb je de carburateur al eens goed schoongemaakt?

Heb je een goeie en contstante vonk?

Verder lijkt tijdens het e-starten dan de laatste paar slagen sneller gaan dan ervoor.
Dan slaat de motor ineens aan, klopt dit of lijkt dit maar zo?

Indien dit klopt, zou ik toch eens de compressie meten en eventueel opnieuw je kleppen controleren en stellen.
 
Heb je de carburateur al eens goed schoongemaakt?

Heb je een goeie en contstante vonk?

Verder lijkt tijdens het e-starten dan de laatste paar slagen sneller gaan dan ervoor.
Dan slaat de motor ineens aan, klopt dit of lijkt dit maar zo?

Indien dit klopt, zou ik toch eens de compressie meten en eventueel opnieuw je kleppen controleren en stellen.
carburateur is ook al volledig schoon gemaakt.
ik had idd ook het idee dat de motor sneller rond draait en dan pas aanslaat.

ik heb de kleppen gesteld op 0.05mm inlaat en 0.1mm uitlaat.
ik denk dat ik eerst een grotere sproeier probeer en hierna ga kijken naar compressie.

de vonk is prima, deze heb ik gecontroleerd
 
probeer de uitlaat klep eens op 0.08? Inlaat zou ik zelf op 0.06 zetten. Je hebt hiervoor wel een chinese voelmaatje voor nodig.. Die hebben een fijnere schaalverdeling speciaal voor dit soort blokjes.
 
hoi,
ik heb mijn sproeier eruit gedraaid om te kijken hoe groot deze is en welke maat ik heb.
sproeier maat 80 zit erin. nu ben ik aan het kijken voor een setje grotere sproeiers echter vind ik er geen die dezelfde schroefdraad grote hebben. namelijk 7mm. het is een dellorto carburateur die erin zit.

weet iemand waar ik 7mm (6.8mm exact) sproeiers kan vinden of dat ik een adapter kan krijgen voor kleinere sproeiers?

WhatsApp Image 2021-09-08 at 15.35.12.jpeg
 
Last edited:
hoi,
ik heb mijn sproeier eruit gedraaid om te kijken hoe groot deze is en welke maat ik heb.
sproeier maat 80 zit erin. nu ben ik aan het kijken voor een setje grotere sproeiers echter vind ik er geen die dezelfde schroefdraad grote hebben. namelijk 7mm. het is een dellorto carburateur die erin zit.

weet iemand waar ik 7mm (6.8mm exact) sproeiers kan vinden of dat ik een adapter kan krijgen voor kleinere sproeiers?

View attachment 61902
ik heb de sproeier gevonden: Dellorto E4 sproeier
 
Ik heb andere sproeiers getest en de carburateur opnieuw afgesteld met de luchtschroef. echter merk ik geen tot weinig resultaat in het starten. ik heb sproeier 86, 90 en 94 geprobeerd. heb verder ook de kleppen opnieuw gesteld maar niks werkt. heeft iemand enig idee wat er verder nog aan de hand kan zijn??
 
Hij bedoelt hiermee niet de hele choke maar alleen het koperen gedeelte met die "naald' op.
Vaak zit er schroefdraad in die koperen plunjer waarmee je de tijd dat de choke zijn werk doet kunt verlengen of verkorten.
Het gedeelte van de choke waar die O-ring op zit moet in zijn geheel in de carburateur gedrukt zitten anders loop je de kans dat er hier valse lucht getrokken wordt.
 
Hij bedoelt hiermee niet de hele choke maar alleen het koperen gedeelte met die "naald' op.
Vaak zit er schroefdraad in die koperen plunjer waarmee je de tijd dat de choke zijn werk doet kunt verlengen of verkorten.
Het gedeelte van de choke waar die O-ring op zit moet in zijn geheel in de carburateur gedrukt zitten anders loop je de kans dat er hier valse lucht getrokken wordt.
ah oke, ik zal eens proberen.
 
Dus plunjer uitdraaien is kortere tijd, plunjer indraaien is langere tijd.
Die naald op de plunjer drukt namelijk een kanaaltje dicht als de plunjer langer wordt, hierdoor wordt het extra rijke mengsel afgesloten.

Daarom is dit ook niet een echte choke in de klassieke zin maar eigenlijk een verrijker in de Engelse taal duidt men dit wat beter aan en noemt men dit principe geen "choke", wat ook een Engels woord is, maar een "enricher".
Bij een choke in klassieke zin, blokkeer je in zeker mate de toestroom van lucht waardoor het mengsel relatief gezien rijker wordt.
 
Hij bedoelt hiermee niet de hele choke maar alleen het koperen gedeelte met die "naald' op.
Vaak zit er schroefdraad in die koperen plunjer waarmee je de tijd dat de choke zijn werk doet kunt verlengen of verkorten.
Het gedeelte van de choke waar die O-ring op zit moet in zijn geheel in de carburateur gedrukt zitten anders loop je de kans dat er hier valse lucht getrokken wordt.
ik heb de choke uit elkaar gehaald om te kijken of ik de naald in of uit kon draaien maar ik er gebeurd niks als ik er aan draai.
 

Attachments

  • choke.jpeg
    choke.jpeg
    445.5 KB · Views: 11
  • choke1.jpeg
    choke1.jpeg
    342.6 KB · Views: 12
Daarom zei ik ook:
Vaak zit er schroefdraad in die koperen plunjer

Zit er bij de gele pijl, op de afbeelding hieronder, dan geen schroefdraad?

Bij the way, die O-ring ziet er wel mottig uit en op de andere foto is die groef waar normaal de O-ring hoort in te liggen zelfs gedeeltelijk afgebroken.

Hier wordt onherroepelijk valse lucht getrokken en krijg je de scooter nooit goed afgesteld!!!

choke.jpeg
 
Daarom zei ik ook:


Zit er bij de gele pijl, op de afbeelding hieronder, dan geen schroefdraad?

Bij the way, die O-ring ziet er wel mottig uit en op de andere foto is die groef waar normaal de O-ring hoort in te liggen zelfs gedeeltelijk afgebroken.

Hier wordt onherroepelijk valse lucht getrokken en krijg je de scooter nooit goed afgesteld!!!

View attachment 62083
bij de gele pijl zit geen schroefdraad, hier zit alleen een veer in de binne kant.
 
Ik heb op internet gevonden dat bij mijn scooter de brandstof/benzine geregeld word door middel van magneetventielen. echter als ik in mijn scooter kijk is 1 van de 2 niet aangesloten. heeft iemand een handleiding hoe een euro 4 dellorto carburateur goed geïnstalleerd moet worden?
 

Attachments

  • BTC riva.jpeg
    BTC riva.jpeg
    216.6 KB · Views: 13
Je zou eens kunnen kijken op google voor de exploded views voor die carb ("BTC Riva carb exploded view/dellorto gy6 carb exploded view" o.i.d). Ik kwam zelf op zandri uit, maar daar zag ik alleen de exploded view voor carbs voor Euro2 modellen (voor 2018).
 
Back
Top