Senzo Retro GT2 Euro 4 2018 Injectie GY6 vonkt maar start niet (heel lage compressie)

khaledsabd

New Member
Hallo iedereen, Ik heb al een tijdje een probleem met mijn 50cc Senzo scooter injectie, het gaat allemaal terug naar toen ik hem kocht, hij stond op 2.100 KM en de accu was helemaal leeg dus de scooter startte niet tenzij met een booster, Wat mij echter meteen opviel, is dat de kickstart niet hard maar tegelijkertijd ook niet zacht is, maar dat de motor zelfs niet één keer kan worden gestart. Omdat ik geen ervaring heb met scooters (dit is mijn eerste), heb ik er geen enkel belang aan gedacht. Toen ik de accu verwisselde, was alles in orde, maar er waren een paar keer problemen met stationair draaien (de motor viel soms uit tijdens stationair draaien), maar het probleem is dat ik er maar 2 keer mee kon rijden voordat hij kapot ging tijdens de 3de rit.

Tijdens die rit was alles in orde totdat de motor ineens op bijna 40 km/u reed uitviel, en dus probeerde ik hem opnieuw te starten, wat ongeveer 2 pogingen duurde voordat hij startte. Dit bleef gebeuren tijdens de hele terugreis naar huis, maar wat mij opviel is dat nadat ik de motor kon starten, deze zo langzaam aan snelheid wint en toen ik experimenteerde, zag ik dat wanneer de snelheid de limiet bereikt (45 km/u) , het gas wordt feitelijk beperkt, en onmiddellijk slaat de motor af. Het was dus verwarrend om te vermoeden waar het probleem vandaan kon komen. Toen ik thuiskwam, en nadat ik had gewacht tot de motor was afgekoeld, kon ik hem na vele pogingen niet meer starten en gaf ik het gewoon op. Sindsdien, ruim een jaar geleden, heb ik er nooit meer aan kunnen beginnen, zelfs niet één keer.

Om nu te komen tot wat ik eigenlijk deed, ik begon eerst met het controleren van de brandstof en de filters, ik veranderde het luchtfilter, wat in orde was, ik controleerde de airbox en de inlaat, ik veranderde het brandstoffilter, ik controleerde de brandstofpomp die elke keer brandstof aanvoert als ik de noodstopschakelaar aanzet en pomp brandstof (ik heb in een fles gecontroleerd). Ik heb gecontroleerd of er voldoende olie in de motor zit, en er was duidelijk geen probleem. Ik vermoedde de injector, dus kocht ik een nieuwe en veranderde deze, maar geen succes. Ik heb de stekker van de injectordraad gecontroleerd en deze heeft spanning, evenals de batterij met 13V. Ik heb ook de bougie vervangen en gecontroleerd of deze daadwerkelijk vonkt. Maar niets van dit alles hielp. Een paar dagen geleden probeerde ik de kleppen af te stellen, maar omdat mijn gereedschap minimaal 0,127 mm had, deed ik de inlaat op 0,127 en de uitlaat op 0,152 mm (ze stonden allebei al op deze instelling, dus ik heb eigenlijk niet veel gedaan), maar hij startte nog steeds niet. Ik heb wel een starterspray geprobeerd te gebruiken maar de motor had geen intentie om te starten. Ik heb eindelijk een compressietesttool gekocht en heb het gisteren geprobeerd om erachter te komen dat de compressie extreem laag was (25 psi).
Dit is dus het probleem met al zijn details, dus ik vroeg me af of iemand enig idee heeft wat het probleem kan zijn bij een scooter met weinig kilometers, voordat ik verder ga met het openen van de motor om de zuiger en de ringen te controleren. Kunnen het echt de zuigerveren zijn die alles veroorzaken, of kan er iets anders zijn dat de zeer lage compressie veroorzaakt?
Kan losse kleppen veroorzaken zo een weinige compressie? (de tuimelaars hadden een beetje speel ook)
Was dit een teken dat de kickstart niet werkt en een probleem is in de motor? (elke keer als ik op de kickstart druk, hoor ik de brandstofpomp aanzuigen)

Alvast bedankt
 
Advertisement - register to remove this

hoi welkom op dit forum

om te beginnen een kleine tip: je schijft heel veel, is opzich goed, maar kan er ook voor zorgen dat de lezer door de bomen het bos niet meer ziet.

terug naar het probleem:
- koop voelermaatjes bij bijvoorbeeld de gamma (ca 7 euro) en zet de inlaat op 0.05mm en de uitlaat op 0.10mm
- 25psi (~2 bar) is heeeel weinig!

wat kunnen de problemen zijn:
- zuigerveren kapot;
- cilinder(wand) heeft schade
- koppakking lekt
- een of beide kleppen lekken
- bougie gat lekt

welke compressiemeter heb je trouwens gekocht?
 
hoi welkom op dit forum

om te beginnen een kleine tip: je schijft heel veel, is opzich goed, maar kan er ook voor zorgen dat de lezer door de bomen het bos niet meer ziet.

terug naar het probleem:
- koop voelermaatjes bij bijvoorbeeld de gamma (ca 7 euro) en zet de inlaat op 0.05mm en de uitlaat op 0.10mm
- 25psi (~2 bar) is heeeel weinig!

wat kunnen de problemen zijn:
- zuigerveren kapot;
- cilinder(wand) heeft schade
- koppakking lekt
- een of beide kleppen lekken
- bougie gat lekt

welke compressiemeter heb je trouwens gekocht?
Hey, dank u!

Ik wilde als eerst bericht alles schrijven, zo ben ik zeker dat ik het hele verhaal vertaald heb:)

Ik heb al voelermaatjes die minimum van 0.02mm hebben besteld, wacht ik altijd op de levering en dan zal ik eens met die maten proberen de compressie te meten.

Ik zie geen lek in de bougie gat met de oog, en ik heb de motor nog niet geopend om de zuiger en de veren te kunnen zien. Dat ga ik zowiezo na de laatste klep afstelling doen als er geen succes zal zijn.

Ik heb een gewone compressiemeter (waarschijnelijk chinees), maar blijkbaar is het van goede kwaliteit. Ik kan het ook voelen of horen dat de motor geen hoge compressie heeft, en eventueel dat de kickstart niet werkt, bedoel ik dat het de motor niet of kan niet starten, is denk ik een teken van lage compressie misschien.

Ik laat u iets weten na de volgende klepafstelling wat zal gebeuren. Tot dan als u andere aanbevelingen heeft, ik zou ze graag horen

Bedankt
 
om er zeker van te zijn dat de compressie heel laag is (dus alleen in jouw geval!)
haal je bougie eruit en doe je vinger in of op het bougiegat en start de scooter

normaal doen mensen dit eerst, maar bij ongeveer 3 bar wordt je vinger al weggeblazen... en dan beweren ze dat ze goede compressie hebben...
 
Back
Top