Choke kapot Senzo Riva ??

hexxion

New Member
Beste mensen.

Ik heb mijn Senzo Riva afgelopen week naar de garage gebracht omdat deze na een half jaar weer beroerd start in de ochtend.
Garaga gaf aan dat het bougiekapje gescheurd was en dat ze een grote beurt hebben uitgevoerd.

Na het starten kon ik gelijk wegrijden maar na een 50tal meters viel de scooter weer uit, teruggeduwd en besproken wat er aan de hand kon zijn. Scooter starte na een minuut of 5 weer en daarna geen problemen gehad.

De volgende ochtend hetzelfde probleem. Starten,beetje warmdraaien en wegrijden. Na 50 meter weer uitvallen en na minutenlang doorstarten kon ik weer zonder problemen rijden. Dit is elke keer hetzelfde verhaal sochtends. Ik ben terug gegaan naar de garage en die hebben een week lang alles bekeken en diverse onderdelen omgeruild om het probleem uit te sluiten (oa carburateur/CDI/bobine) maar gaven aan dat het probleem blijft bestaan. Ik ben weer terug bij af dus.

Nou verdenk ik toch eigenlijk de automatische choke. Die heb ik zojuist los gehad en de scooter reageert gelijk heel anders. Zelfs na een kwartier rijden blijft het stationair toerental erg hoog. Ik vermoed dat de choke blijft hangen en daardoor de scooter totaal verkeerd is afgesteld, kan dit ?

De choke is misschien een jaar oud, toen is preventief vervangen.

Wie denkt mee ?

Senzo Riva
Snor
EURO 2
km stand 12.000

Groetjes Martijn
 
Advertisement - register to remove this

Even controleren of dat de naald van de choke omhoog staat bij een koude start.
Zodra de motor loopt zal deze naald langzaam het extra brandstofkanaal moeten afsluiten.
Meestal 1,5/2 min voor dat de naald gaat dalen.

Als de naald blijft hangen (in afgesloten setting) zal het toerental hoger zijn als je de motor gestart krijgt.
Pas als de motor goed warm is maakt deze geen gebruik meer van het extra kanaal.

Of de naald überhaupt iets doet kun je controleren door middel van een 12V bron (accu) op de choke zelf aan te sluiten.
Dus even visueel checken als deze losgekoppeld is...

Maar ik mag toch aannemen dat ze dit ook gecontroleerd hebben bij de betreffende garage?
Lijkt er sterk op dat men vergeten is om de (hoofd) sproeier aan te passen na dat de begrenzers verwijdert zijn.
 
Werking en testen van de e-choke, zie het YT fimpje hier beneden.
IPV de voeding die deze meneer gebruikt, kun je gewoon de accu van de scooter gebruiken.
Test wel of er spanning staat op de stekker van de choke als je de motor gestart hebt nadat je de choke hebt teruggebouwd.

 
Heren,

Bedankt voor reacties. De choke is nog in orde,gaat netjes na een minuutjes 'uit'. Blijft een raar probleem. Nu het weer wat warmer word lijkt de scooter veel beter de presteren. Ook met starten. Ik heb de garagehouder is gevraagd of het geen vochtprobleem kan zijn.
Zijn de carburateurs van deze scootertjes zo gevoelig voor koude/vocht ?
 
Nee, dit type carburateurs (mits goed geïnstalleerd e.d.) zijn in principe goed bestand tegen koude en vocht.
Wat wel vaak zo is, is dat de standaard stationair-sproeier wat aan de kleine kant is voor ons klimaat.
In de warmere periode van het jaar zal het niet heel veel uitmaken, maar in de koudere maanden kan het dit soort problemen veroorzaken.

Dit was vroeger bij de oude type Kymco's en Sym motorblokken ook al het geval....
I.v.m. de emissie-eisen stellen fabrikanten het zo zuinig als mogelijk af om door de test heen te komen.

Dat dit ten koste gaat van een goed lopende motor wordt gemakshalve buiten beschouwing gelaten!
Inmiddels weten veel dealers en garagisten dat dit bij verkoop van het voortuig aangepast moet en/of dient te worden.
 
Beste Floris , heb je een advies voor een Stationair Sproeiermaat? of hoeveel stappen Hoger .
Ik merk het zelf ook , dat ik bij wat kouder weer 5 x gas moet geven voordat de Scooter aanslaat. ( dus acceleratie pomp word 5 x bediend).
 
Hallo scootervrienden,

Het is intussen weer even geleden. In een ander draadje had ik ook al is een vraag gesteld wbt het uitvallen van de scooter. Ik heb daarna mijn Senzo in de schuur gezet en de verzekering opgezegd.

2 weken geleden bleef het toch kriebelen om mn trouwe Senzo weer aan de praat krijgen. Ik heb de moed (en gereeschap) verzameld en naar aanleiding van de geboden adviezen in een ander topic mijn vacuüm kraantje vervangen. Leuk werkje,alleen een beetje veel brandstof gemorst. Na het installeren leken alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen te zijn. In al die jaren heeft de scooter nog nooit zo snel gestart, prima ! Rijden ging helaas niet,ik had al een vermoeden dat de kleppen gesteld moesten worden. Deze netjes op ongeveer 10/10 gezet en daarna ging het rijden prima.

Echter merk ik na een paar dagen weer het probleem waar ik deze thread mee begon. Als ik wegrijd smoort de motor gelijk naar bijna 'dood'. Dit herhaalt zich zo een paar keer todat de scooter uitvalt. Nadat de scooter weer gestart is....geen probleem meer. Gewoon heerlijk rijden.

Ik vermoed dus nog steeds een choke probleem, maar ik heb dit toch redelijk uitgesloten. De naald komt netjes omhoog.

Iemand nog tips ? Het lijkt trouwens alsof de kleptiming al binnen een paar dagen is verlopen (de scooter reageerde op soortgelijke wijze voordat de kleppen gesteld zijn) kan dit ??

Groetjes Martijn

Senzo Riva euro 2 uit 2016
12.000 km snor versie.
 
Bijna een jaar later nog steeds hetzelfde probleem dus?

Inruilen voor een echte Senseo is dan de enige optie... :tongueout:
Dit apparaat brengt je niet waar je moet zijn, maar de prut wat eruit komt is echter heerlijk!
Echter merk ik na een paar dagen weer het probleem waar ik deze thread mee begon. Als ik wegrijd smoort de motor gelijk naar bijna 'dood'. Dit herhaalt zich zo een paar keer todat de scooter uitvalt. Nadat de scooter weer gestart is....geen probleem meer. Gewoon heerlijk rijden.
Als de motor smoort en/of stottert is er wat mis met het aangevoerde brandstof en lucht mengsel tijdens, of na de koude startfase van de motor!
Blijkbaar is dit opgelost als de motor al reeds wat warmer is.

Ik gok daarom nog steeds op de sproeiers, en dan met name de stationair en/of hoofdsproeier!
De klepspeling lijkt me nou niet echt het probleem in deze.

Tenzij de timing verloopt!
 
Hai Floris

Bedankt voor je antwoord . Ja als de motor warm is geen probleem met rijden. Heb tot zover geen kennis van de carburateur maar ga deze is loshalen. Heb ook geen idee wat voor maar sproeiers erin zitten. Wat zou ik er eventueel in kunnen doen? Want heb al langer het idee dat de scooter te rijk loopt.

Bedankt!

Martijn
 
Dag scootervrienden,

Wil zelf nog even reageren op mijn eerder gestelde vraag. Ik heb de carburateur losgehaald en zag dat er een klein scheurtje in de gasschuif zat. Tevens zat het acceleratiepompje muurvast. Heb een revisiesetje besteld en gemonteerd. Scooter rijdt weer zonder problemen !

Bedankt allen voor de raad !
 
Back
Top