This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

GY6 Injectie 72cc --> 90cc

cas06

Member
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden heb ik mijn 50cc GY6 injectie naar 72cc omgebouwd. Ik heb een grotere cilinder, grotere injector en een racenokkenas gemonteerd.
Als je hier meer over wil lezen kan je naar deze thread gaan: https://scooterforum.net/threads/la-souris-city-2021-euro-5-bromscooter-injectie-opgevoerd.229135/

De 72cc loopt stukken beter dan die slome 50cc, maar het mag eigenlijk wel wat harder

Ik zit te denken aan het monteren van:
- Een Glixal 90cc cilinder (52mm zuiger)
- Een grotere cilinderkop die geschikt is voor 52mm cilinders
- Een mev1-060 injector i.v.m toename in het aantal cc's
- Een andere eindvertanding voor meer top. Mijn standaard 50cc vertanding zit nu al een beetje op zijn limiet namelijk.

Dit soort dingen zijn al eerder gedaan op injectiescooters, dus over de montage maak ik me niet zo'n zorgen. Ik heb echter een vraag over het EGR systeem.
Bij de meeste grotere cilinderkoppen zit er geen EGR/SLS op. Op de EURO 2 en 3 scooters verwijderen ze het systeem soms, dit heet EGR delete. Op de oudere scooters is het EGR systeem niet aangesloten op de CDI, dus de scooter weet niet of je het weghaalt. Mijn injectiescooter heeft uiteraard zo'n EGR sensor i.v.m berekeningen van de ECU, dus ik heb altijd verondersteld dat de EGR per sé nodig was en niet weggehaald kon worden.

Zou ik het EGR systeem aangesloten kunnen laten maar niet gebruiken? Mensen laten temperatuursensors van injectiescooters vaak los tussen de kappen hangen wanneer ze het blok opvoeren, maar ik vermoed dat het bij het EGR systeem een ander verhaaltje is.
Ik wil niet met de verassing komen te staan dat de ECU in de noodloop gaat, zonder EGR.

Kan ik het EGR systeem, aangesloten, tussen de kappen laten hangen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Cas
 
Last edited:
Ben benieuwd of:
- die 105cc past op een 139qmb
- je standaard krukas het leuk zal vinden dat extra vermogen
 
Update:

Nieuwe vertanding zit erin, haalt nu ongeveer 72 km/h op de teller.
EGR/SLS is er helemaal uit. Gat is afgedekt met een plaatje. Motorstoringslampje brandt nu continu maar dit heeft geen invloed op rijgedrag tot dusverre. Rij er nu een tijdje mee en gaat prima.

Scooter trekt netjes, maar ik ga binnenkort voor een 52mm (88cc) cilinderkit in combinatie met een grote 52mm cilinderkop. Dit ga ik afstellen met een mev1-060 injector. Onderdelen zijn besteld dus ik kom er binnen een maand op terug of alles goed loopt.
 
Update:
Inmiddels rij ik 88cc (52mm zuiger) met 60g injector.
Daarbij heb ik:
- Geen lambdasonde meer, helemaal van de scooter af
- Geen EGR, helemaal van de scooter af
- Een loshangende temperatuursensor tussen de kappen, zit dus niet in de cilinder geschroefd.

De kabels van de Rongmao EGR en de kabel van de lambdasonde hangen los en zijn ook niet ingestoken.

Hij koopt lekker. Top is 75 teller zoiets. Start alleen moeilijk als ie warm is, maar ik gebruik hem alleen voor naar het werk te gaan dus hij heeft altijd tijd om af te koelen.

Achteraf gezien was die 88cc het niet helemaal waard. 72cc met standaard kop was goed genoeg.
 
Zou een naraku v2 90cc halen als ik jou was, is 52.4mm en blaast als een gek, of een 52mm cilinder met 72cc kop voor betere compressie verhouding
 
Meer compressie is niet per se altijd beter. Bij die 90cc set zit een grotere cilinderkop met grotere kleppen. Dan kan er makkelijk meer mengsel de cilinder in en dat zorgt zeker voor meer pk’s.
Dus ik zou gewoon 90cc naraku halen. Dat is tenminste een kit die helemaal afgesteld is op zichelf. Als je onderdelen gaat mengen is het altijd een gokje.
 
Inderdaad, je kan wel compressie hebben, als je geen extra brandstof in de cilinder krijgt, schiet je daar ook niets mee op.
Met hele hoge compressie heb je ook alleen maar meer kans dat het gaat pingelen.

En sorry voor 4t volk wat zich aangesproken voelt.. Maar wat er ook gebeurt, een 90cc 4 takt, zal nooit... "Blazen als een gek"
 
Hahah ja precies. Verwacht geen 2 takt power van die 4 takt China blokjes.
 
90cc met 90cc kop heeft alleen effect als je een dome zuiger hebt, zoals bij de 90cc naraku v2, en lambdasonde afkoppelen? Die zorgt er wel voor dat je brandstofmengsel constant word bijgesteld zodat deze goed is en blijft, dit zal de reden zijn dat je motorstoringslamp brand