scooter2001

New Member
Ik heb sinds kort een La Souris Sourini S uit 2020 euro 5, een injectie dus. Ik heb er een 80cc op gemonteerd en opzich rijdt de scooter goed en heeft meer koppel. Op de teller rijdt 'ie nu ongeveer 60 km/u. Er zit al een ontgrensde ECU op. Wel merk ik als ik aan het rijden ben en het gas los laat, en vervolgens weer gas geef dat de scooter moeite heeft met doorkoppelen. Nu kan het aan twee dingen liggen; de rollen en vario zijn niet goed afgesteld op de cilinder, of de cilinder krijgt niet voldoende benzine.

Bij een traditionele carb kan je natuurlijk gewoon een grotere sproeier er in zetten, maar bij een injectie werkt dat anders. Weet een van jullie hoe je dat doet?
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this


kijk hier eens? hopelijk beantwoord dit je vraag
 
Blijkbaar is dit de juiste aanpak!


Hij gaat er 85 km/u mee... en jij met een 80cc 60 km/u!
Misschien even contacten wat hij precies gedaan heeft om dit te kunnen bereiken...

Toch jammer dat de eigenaar het nooit heeft afgemaakt!!

V.w.b. je vraag kan ik me niet voorstellen dat het aan het rollengewicht ligt.
Denk eerder dat er niet voldoende brandstofmengsel voorhanden is om het toerental continu te houden.
Kan zijn dat er wat aangepast dient te worden qua gasklep positie, maar ik ga toch wel uit van een andere mapping qua brandstof inlaat.
 
1644335191022.png
Dus als ik het goed begrijp, na het lezen van het doorgestuurde forum, moet ik dit hebben om meer brandstof naar de cilinder te injecteren. Wel vraag ik me dan af of dit past en of je dan de kleppen moet stellen na het monteren.
 
View attachment 63879
Dus als ik het goed begrijp, na het lezen van het doorgestuurde forum, moet ik dit hebben om meer brandstof naar de cilinder te injecteren. Wel vraag ik me dan af of dit past en of je dan de kleppen moet stellen na het monteren.

Nee, dit was eigenlijk meer sarcastisch bedoeld.
Mijn excuus voor de onduidelijkheid! :oops:
Maar wat deze persoon aangeeft in z'n verhaal kan dus helemaal niet!

Hij beweert dat een 72cc met alleen een andere nokkenas en een ander type injector het beestje ineens naar de 85 km/u doet vliegen zonder verdere aanpassingen. Terwijl jij met een 80cc en ontgrensde ECU maar de 60 km/u behaalt!

Het klinkt mij namelijk nogal slecht in de oren dat deze persoon 25 km/u harder/sneller gaat i.c.m. de originele ECU.
 
Last edited:
Nee, dit was eigenlijk meer sarcastisch bedoeld.
Mijn excuus voor de onduidelijkheid! :oops:
Maar wat deze persoon aangeeft in z'n verhaal kan dus helemaal niet!

Hij beweert dat een 72cc met alleen een andere nokkenas en een ander type injector het beestje ineens naar de 85 km/u doet vliegen zonder verdere aanpassingen. Terwijl jij met een 80cc en ontgrensde ECU maar de 60 km/u behaalt!

Het klinkt mij namelijk nogal slecht in de oren dat deze persoon 25 km/u harder/sneller gaat i.c.m. de originele ECU.
ohw lol Maar raad je wel aan de andere injector te monteren? Want het probleem blijft dat m'n cilinder te weinig benzine krijgt voor de cilinderinhoud.
 
Nee, ook een andere injector gaat niks uitmaken v.w.b. meer brandstof in het inlaat traject.
Door middel van een andere ECU, of ECU tuning kan men hier wat aan (laten) doen en/of zelf het e.e.a. aanpassen.
De ECU gebruikt namelijk het programma dat de fabrikant heeft ingevoerd om alles aan te kunnen sturen.
Het programma bepaalt mede de hoeveelheid brandstof die mag worden ingespoten en op welk tijdstip!
Bij ECU tuning beïnvloedt men juist die betreffende software.

M.a.w. de mapping wordt (of kan worden) aangepast.

Vaak wordt een motor door middel van ECU tuning een fractie rijker afgesteld, de huidige motoren draaien immers tegenwoordig erg arm in verband met de huidige milieueisen. Door de rijkere afstelling is het rendement beter.
Beter rendement is betere prestaties en gunstiger voor het verbruik.

Je ontkomt er dus niet aan om dit sowieso aan te (laten) passen wil je dat het geheel goed loopt met een 80cc.
 
Last edited:
Bedankt voor de reactie. Ik heb er zelf een andere begrenzer op gezet, met afstandsbediening. Is dat hetzelfde als de ECU? Of is dat een ander onderdeel? (Ben niet zo ervaren mbt deze onderwerpen. )
 
Heey mannen ik ben Lars en nieuwe op dit forum.

Zelf heb ik een La Souris Sourini RS Euro 5 sinds vorig jaar juli.
Ook ik loop tegen het zelfde probleem aan.
Wat ik tot nu toe gedaan heb zijn:

Euro 4 35km ECU er in.
Euro 5 25km naar onbegrenst converter met afstandsbediening.
Technigas 4scoot onbegrenst uitlaat.
65CC cilinder met hoge kop nokkenas.
Malossi variokit met 5.1 gram rollen.
Naraku koppeling met rode trekveertjes en witte Malossi drukveer.
Naraku torque driver.
Naraku halfpoulie.
Andere secundaire vertanding 17T/49T. standaard is 15T/51T.

Ook die van mij loopt nu met wind mee net in de 60.
Vandaag een Euro 4 onbegrenste ECU besteld en weer de orginele vertanding.
Dit ook omdat hij het vermogen niet heeft voor een zwaardere vertanding.
Ik merkte namelijk verschil tussen de orginele euro 5 25km ecu en de euro 4 35km.
Hij trok namelijk iets beter op, en wat ik om mij heen hoor is dat hij dan ook iets meer benzine krijgt met de euro 4 versies.
@scooter2001 vind knap dat joune met 72cc wil lopen haha.
Ik moet namelijk al met 65cc met half gas weg rijden.

@scooter2001 een ECU is wat anders als een Converter, de converter misleid eigenlijk de ECU zodat je volgas kan rijden bijv.

@Floris van bommelstijn Stel je zet die grotere injector er in kan de benzine pomp dan ook niet die druk geven zodat hij meer benzine krijgt?.
Flinke setup. Ben verbaasd dat 'ie niet sneller loopt. Heb inmiddels ongeveer 1500km met 72cc gereden en rijdt heerlijk nu. Had in het begin wel eens dat het motormanagement lampje ring branden, maar heb dat ook niet meer.
Wel vraag ik me af of het zin heeft om een andere Vario kit te monteren, aangezien het bij @Larsvp15 weinig zin blijkt te hebben.

Iemand die hier meer vanaf weet?
 
@Floris van bommelstijn Stel je zet die grotere injector er in kan de benzine pomp dan ook niet die druk geven zodat hij meer benzine krijgt?.

Nee, de druk blijft wat dat betreft idem...

De programmeerbare ECU regelt de in te spuiten hoeveelheid brandstof en het ontstekingsmoment voor elke cilinder. Deze waardes echter variëren afhankelijk van het motortoerental en de positie van de gasklep en/of de absolute druk in het inlaatspruitstuk (= Manifold Absolute Pressure, kortweg MAP).

De hoeveelheid brandstof kan aangepast worden door een kenveld met cellen weer te geven op het scherm van de laptop. De cellen in het kenveld vormen een kruispunt van de combinatie tussen een specifiek toerental en een specifieke gasklepstand. Het kenveld voor het ontstekingsmoment is op exact dezelfde manier opgebouwd. Door deze waardes te veranderen en tegelijkertijd de uitlaatgassamenstelling nauwkeurig in de gaten te houden (bijvoorbeeld door middel van een breedband lambda sonde) kan men zien of de motor op een rijk of arm mengsel loopt. Op deze manier kan men de optimale hoeveelheid brandstof instellen voor elke combinatie het motortoerental en gasklepstand en/of absolute inlaatspruitstukdruk.

Een motor management systeem (Engine Control Unit, kortweg ECU) is een regelunit dat de hoeveelheid brandstof, het ontstekingsmoment en de bijbehorende parameters die nodig zijn om een verbrandingsmotor te laten draaien bepaalt. Dit gebeurt door middel van het lezen van multi-dimensionele mappen die waardes bevatten die berekend worden door de gegevens van verschillende sensoren en actuatoren te monitoren.

Een injector is maar een simpel ding die aangestuurd wordt door de ECU.
Een bepaalde tijd open en een bepaalde tijd dicht! Ook al is de spuitmond een fractie groter, wil dit niet zeggen dat er ook automatisch meer brandstof(mengsel) doorheen geperst wordt.
 
Last edited:
@scooter2001

Klopt ik merkte weinig verschil met een Malossi vario set.
Zelf ga ik morgen er een 72 cilinder en kop op monteren.
De grotere injector werkt perfect bij mij.
Niet nu met mijn 60cc setup maar hopelijk morgen wel als hij klaar is.

Zit nu met het probleem heb de scooter gewassen en hij slaat nu bij het starten meteen in de noodloop.
Ik weet niet hoe je de ECU thuis kan resetten of wat evt het probleem anders is.
Want het is echt raar met vol gas geeft hij ong 1000 toeren en lijkt het net alsof hij in de begrenzer zit.
Jullie hier toevallig ervaring mee?.
 
@scooter2001

Klopt ik merkte weinig verschil met een Malossi vario set.
Zelf ga ik morgen er een 72 cilinder en kop op monteren.
De grotere injector werkt perfect bij mij.
Niet nu met mijn 60cc setup maar hopelijk morgen wel als hij klaar is.

Zit nu met het probleem heb de scooter gewassen en hij slaat nu bij het starten meteen in de noodloop.
Ik weet niet hoe je de ECU thuis kan resetten of wat evt het probleem anders is.
Want het is echt raar met vol gas geeft hij ong 1000 toeren en lijkt het net alsof hij in de begrenzer zit.
Jullie hier toevallig ervaring mee?.
Heb je je cilinder inmiddels gemonteerd? Hoe loopt dat nu? Heb een vario setje besteld op Ali, kijken of dat de top wat kan verhogen (zit nu ong op 60km/u met 72cc) Dit werkt namelijk wel op een traditionele euro4 scooter. Hoe zijn jou ervaringen hiermee?
 
@scooter2001

Heey man ja net ong 100km mee gereden.
Heb nu dus grotere injector, 72cc 47mm cilinder en 72cc 47mm kop en A9 nokkenas.
Rijd lekker en aardig wat kracht erbij gekregen en hij heeft geen dip met optrekken.
Nu 1 keer opengetrokken want ja moet hem nog wel inrijden en won er ong nu 5km mee, maar moet wel zeggen dit was een kort stukje.
Dus niet heel schokkend maar qua trekkracht wel echt een stap voorruit.
Ja die vario van Ali heb ik ook geprobeerd en meteen weggegooid haha, werkte bij mij voor geen meter.
Heb nu de Malossi er weer in met 5,6G rollen, witte drukveer met torsing controller en naraku koppeling met rode trekveren.
Wat ik nu voor de lol wil proberen heb net een 100cc 50mm cilinder besteld bij Ali.
Deze wil ik monteren met de 72cc 47mm kop en kijken wat hij dan doet.
Wil dit niet lekker lopen dan doe ik de 72cc cilinder en de standaard 50cc kop omdat je dan meer compressie pakt.
 
@scooter2001

Heey man ja net ong 100km mee gereden.
Heb nu dus grotere injector, 72cc 47mm cilinder en 72cc 47mm kop en A9 nokkenas.
Rijd lekker en aardig wat kracht erbij gekregen en hij heeft geen dip met optrekken.
Nu 1 keer opengetrokken want ja moet hem nog wel inrijden en won er ong nu 5km mee, maar moet wel zeggen dit was een kort stukje.
Dus niet heel schokkend maar qua trekkracht wel echt een stap voorruit.
Ja die vario van Ali heb ik ook geprobeerd en meteen weggegooid haha, werkte bij mij voor geen meter.
Heb nu de Malossi er weer in met 5,6G rollen, witte drukveer met torsing controller en naraku koppeling met rode trekveren.
Wat ik nu voor de lol wil proberen heb net een 100cc 50mm cilinder besteld bij Ali.
Deze wil ik monteren met de 72cc 47mm kop en kijken wat hij dan doet.
Wil dit niet lekker lopen dan doe ik de 72cc cilinder en de standaard 50cc kop omdat je dan meer compressie pakt.
hahah heb precies dezelfde ervaring met de Aliexpress vario-set. Na 1 week ermee gereden te hebben gelijk het hele zooitje weg. Heb er zelf toevallig ook 5,6 gram Malossi rollen in gezet. Veel beter dan die 7 grammers van Ali, veelste zwaar en kwaliteit was om te huilen. Zit zelf te twijfelen of ik nog zo'n snelle nokkenas zal monteren, aangezien vriend van me dat ook heeft gedaan met 80cc Malossi en dat gaat als de brandweer. Raad je dit aan? Verder twijfel ik ook of ik grotere injector zal monteren want dit is natuurlijk zo gedaan, maar las dat dit geen verschil maakt. Wat zeg jij? Groetjesss
 
@scooter2001

Die andere injector werkt goed bij mij dus.
Ja ik merk het verschil er wel mee dus.
Heb nu ook een andere gasklephuis besteld voor wat meer lucht in me blok.
Ga nu van 18mm naar 28mm.
Zelf rij ik nu met 50mm cilinder en 47mm kop met EGR en A9 nokkenas.
Heb dit eerst geprobeerd zonder EGR maar dat vond hij niet leuk.

Dus als ik het moet zeggen, ja die injector is het waard voor 25 euro ofzo.
Maar dan moet je wel de 60G hebben.
 
Back
Top