Ja ik snap je wel, maar ik zeg altijd: "De brommer veroorzaakt geen ongelukken, de bestuurder doet dat." Als je perse 60km/h wilt op je snorfiets, ga er lekker voor, maar wees gewoon verantwoordelijk en houd je gewoon aan de maximaal toegestane snelheid. En houd die top voor lekker een keertje op een dijk crossen of met wat maatjes buiten de stad toeren.Ik ben persoonlijk ook van mening dat als je een snorscooter op wilt voeren, je 'm eerst maar eens om moet keuren naar een bromscooter.
Als ik in de auto zit en binnen de bebouwde kom rij, is het laatste wat ik verwacht een snorscooter die met 60 voorbij raast. Enorm gevaarlijk, heb er al vaker bijna eentje onder de auto gehad omdat je ze vaak gewoon niet ziet totdat het te laat is door bijvoorbeeld bomen of een bocht ofzo.
Fietspaden binnen de bebouwde kom zijn niet ontworpen voor deze snelheden.
Daarnaast natuurlijk het idee om 50+kmh te gaan rijden zonder helm, dat vind ik simpelweg onverantwoord.
Buiten de bebouwde kom hebben autobestuurders en (brom/snor)fietsers op het fietspad bijna nooit met elkaar te maken en die wegen zijn vrijwel altijd redelijk recht dus daar is het minder een probleem. Binnen de bebouwde kom verwacht gewoon niemand het.
Voorbeeld:
Gezien snorscooters vrijwel altijd op het fietspad moeten terwijl bromscooters binnen de bebouwde kom vrijwel altijd op de rijbaan moeten, vind ik het onverantwoord om ze op te voeren.
Om jullie allemaal gerust te stellen, hij gaat niet op de openbare weg gebruikt worden. Heb hem in de verkoop staan en een boer (met flink aantal hectare land) is geïnteresseerd mits die wat sneller loopt. Daarom de vraag hoeveel sneller die gaat met een brom cdi, en of dat genoeg is. Hij wil er verder zo min mogelijk aan hoeven doen.
Klopt wat je zegt, met een cdi standaard ontgrensd pakt ie zover die kan, vooral ducati. Deze heeft een mooiere toerenverloop dan een Kokusan. Kokusan is wat rauwer in zijn toerenverloop meer blehren, en Ducati is wat subtieler qua toeren. Ik heb drie CDI's getest en dit zijn mijn conclusies:
Kokusan 2 gele stippen BROM CDI doorgezaagd: rauwe toeren, meer bleh bleh geluid uit luchtfilter maar wel iets sneller naar de top.
Ducari Geel BROM CDI doorgezaagd: ook iets rauwer, maar niet rauwer qua toerenverloop dan kokusan, minder bleh bleh geluid uit luchtfilter en zit minder snel op zijn top.
En nu, Ducati Grijs Standaard Ontgrensd: loopt veel rustiger, rustiger naar ze top, geen tot minimaal bleh bleh geluid uit luchtfilter, blijft mooi stil lopen op ze top, en lijkt in het algemeen wat stabieler te lopen.
Wat ik mij heb laten vertellen en zelf heb mogen ervaren door een oude thread/reactie van @eurokit is dat sommige CDI's een andere mapping hebben. Daar zal het wel aan liggen. Ook heb ik een monteur van CityParts gesproken en die heeft mij dat ook alsware min of meer bevestigd.
Vergeet niet dat ontgrenzing meteen ook volledig toerenontgrenzing is. Ze zijn toch ergens allemaal een beetje min of meer begrensd op de toeren. Volgas met Joey heeft ook zo een test laten doen op een 80cc Piaggio met verschillende CDI's met grafieken. Ik zou die video eens op YouTube gaan bekijken. Echt jammer dat die Rode Top Performance CDI nergens meer te krijgen is! Die zou ik graag nog eens willen proberen!
Link:
Klopt wat je zegt, met een cdi standaard ontgrensd pakt ie zover die kan, vooral ducati. Deze heeft een mooiere toerenverloop dan een Kokusan. Kokusan is wat rauwer in zijn toerenverloop meer blehren, en Ducati is wat subtieler qua toeren. Ik heb drie CDI's getest en dit zijn mijn conclusies:
Kokusan 2 gele stippen BROM CDI doorgezaagd: rauwe toeren, meer bleh bleh geluid uit luchtfilter maar wel iets sneller naar de top.
Ducari Geel BROM CDI doorgezaagd: ook iets rauwer, maar niet rauwer qua toerenverloop dan kokusan, minder bleh bleh geluid uit luchtfilter en zit minder snel op zijn top.
En nu, Ducati Grijs Standaard Ontgrensd: loopt veel rustiger, rustiger naar ze top, geen tot minimaal bleh bleh geluid uit luchtfilter, blijft mooi stil lopen op ze top, en lijkt in het algemeen wat stabieler te lopen.
Wat ik mij heb laten vertellen en zelf heb mogen ervaren door een oude thread/reactie van @eurokit is dat sommige CDI's een andere mapping hebben. Daar zal het wel aan liggen. Ook heb ik een monteur van CityParts gesproken en die heeft mij dat ook alsware min of meer bevestigd.
Vergeet niet dat ontgrenzing meteen ook volledig toerenontgrenzing is. Ze zijn toch ergens allemaal een beetje min of meer begrensd op de toeren. Volgas met Joey heeft ook zo een test laten doen op een 80cc Piaggio met verschillende CDI's met grafieken. Ik zou die video eens op YouTube gaan bekijken. Echt jammer dat die Rode Top Performance CDI nergens meer te krijgen is! Die zou ik graag nog eens willen proberen!
Link:
Post automatically merged:
Super info Maikel, heb je ook ervaren hoe een niet doorgezaagde brom cdi van ducati loopt?
Meer dat bgrr bgrr geluid bij steeds volgas geven op de bok en tijdens het rijden. Kortom, het toerenverloop is anders bij een Kokusan Ontgrensd wat ik getest hebt in vergelijking met Ducati Ontgrensd.