Geschatte topsnelheid?

Hoi allemaal,
Momenteel rijdt ik met veel plezier op mijn zip 4t 2v snor. Ik heb nu al 9000 op de teller en wil het iets sneller aanpakken. Momenteel rijdt ik op top 42 met een originele snor 25km CDI en de varioring verwijderd. Kan iemand mij vertellen hoe hard die ongeveer zal gaan lopen als ik de cdi met een brom vervang? Verder wil ik zoveel mogelijk origineel houden of houden als dat het nu is. Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Ik ben persoonlijk ook van mening dat als je een snorscooter op wilt voeren, je 'm eerst maar eens om moet keuren naar een bromscooter.

Als ik in de auto zit en binnen de bebouwde kom rij, is het laatste wat ik verwacht een snorscooter die met 60 voorbij raast. Enorm gevaarlijk, heb er al vaker bijna eentje onder de auto gehad omdat je ze vaak gewoon niet ziet totdat het te laat is door bijvoorbeeld bomen of een bocht ofzo.

Fietspaden binnen de bebouwde kom zijn niet ontworpen voor deze snelheden.

Daarnaast natuurlijk het idee om 50+kmh te gaan rijden zonder helm, dat vind ik simpelweg onverantwoord.


Buiten de bebouwde kom hebben autobestuurders en (brom/snor)fietsers op het fietspad bijna nooit met elkaar te maken en die wegen zijn vrijwel altijd redelijk recht dus daar is het minder een probleem. Binnen de bebouwde kom verwacht gewoon niemand het.

Voorbeeld:
d1abd4551e5231c93e007b946c143c29.jpg


Gezien snorscooters vrijwel altijd op het fietspad moeten terwijl bromscooters binnen de bebouwde kom vrijwel altijd op de rijbaan moeten, vind ik het onverantwoord om ze op te voeren.
 
Ik ben persoonlijk ook van mening dat als je een snorscooter op wilt voeren, je 'm eerst maar eens om moet keuren naar een bromscooter.

Als ik in de auto zit en binnen de bebouwde kom rij, is het laatste wat ik verwacht een snorscooter die met 60 voorbij raast. Enorm gevaarlijk, heb er al vaker bijna eentje onder de auto gehad omdat je ze vaak gewoon niet ziet totdat het te laat is door bijvoorbeeld bomen of een bocht ofzo.

Fietspaden binnen de bebouwde kom zijn niet ontworpen voor deze snelheden.

Daarnaast natuurlijk het idee om 50+kmh te gaan rijden zonder helm, dat vind ik simpelweg onverantwoord.


Buiten de bebouwde kom hebben autobestuurders en (brom/snor)fietsers op het fietspad bijna nooit met elkaar te maken en die wegen zijn vrijwel altijd redelijk recht dus daar is het minder een probleem. Binnen de bebouwde kom verwacht gewoon niemand het.

Voorbeeld:
d1abd4551e5231c93e007b946c143c29.jpg


Gezien snorscooters vrijwel altijd op het fietspad moeten terwijl bromscooters binnen de bebouwde kom vrijwel altijd op de rijbaan moeten, vind ik het onverantwoord om ze op te voeren.
Ja ik snap je wel, maar ik zeg altijd: "De brommer veroorzaakt geen ongelukken, de bestuurder doet dat." Als je perse 60km/h wilt op je snorfiets, ga er lekker voor, maar wees gewoon verantwoordelijk en houd je gewoon aan de maximaal toegestane snelheid. En houd die top voor lekker een keertje op een dijk crossen of met wat maatjes buiten de stad toeren.
 
@zeWaardt Je hebt gewoon gelijk. Alleen je vergeet een ding, de verleiding om een snorscooter op te voeren is niet alleen maar om overal maximaal en roekeloos te rijden. Polderwegen, lange afstandswegen, urenlang soms achter een traktor rijden die je niet kan inhalen etc... etc... dit wekt veel frustraties op bij de snorscooter rijder. En binnenkort willen ze ook voor snorscooters een helmplicht invoeren.

Dan kan je inderdaad wel je SNOR omzetten naar BROM, maar daar zijn ook weer kosten aan verbonden. En er zijn genoeg BROM rijders, die evengoed het fietspad nemen uit ontwetendheid. En ja, net zo gevaarlijk. En de meeste Bromscooters zijn ook opgevoerd, wat ook weer kan leiden tot gevaarlijke situaties voor de autobestuurder en fietsers. Zowel als binnen de bebouwde kom, als daarbuiten. Ik keur het niet goed, daar niet van maar ik begrijp het wel. Daarnaast kan een helm ook voor veel irritatie en zichtsvermindering zorgen. Om dat je visueel toch meer beperkt ben dan zonder helm.
 
Last edited:
Om jullie allemaal gerust te stellen, hij gaat niet op de openbare weg gebruikt worden. Heb hem in de verkoop staan en een boer (met flink aantal hectare land) is geïnteresseerd mits die wat sneller loopt. Daarom de vraag hoeveel sneller die gaat met een brom cdi, en of dat genoeg is. Hij wil er verder zo min mogelijk aan hoeven doen.
 
Om jullie allemaal gerust te stellen, hij gaat niet op de openbare weg gebruikt worden. Heb hem in de verkoop staan en een boer (met flink aantal hectare land) is geïnteresseerd mits die wat sneller loopt. Daarom de vraag hoeveel sneller die gaat met een brom cdi, en of dat genoeg is. Hij wil er verder zo min mogelijk aan hoeven doen.
Ik denk dat ie wel 60km/h zal halen, heb een tijdje geleden een vergelijkbare scooter gehad, volledig ontgrensd reed deze over de 70km/h. Het verhaal is hetzelfde met scooters van mijn vrienden.
Oeps dacht ff dat het om een bamibrommer ging, ik heb geen ervaring over pia 4takt en kan dus niets hierover zeggen.
 
Ducati Grijs CDI Ontgrensd (betere toerenverdeling) of je huidige CDI doorzagen (hopen voor je dat het een Kokusan is, laat meer toeren toe maar niet beter verdeeld dan bij een Ducati Grijs CDI Ontgrensd)
Sproeier 80-82
Variollen 5.7gram of 6.1gram of mixen (om-en-om)

Dan tik je wel de 65 a 68kmpu aan op de teller.

Verder valt er niks aan te doen.

Je bent voor €80 alles bij elkaar klaar (exclusief gereedschap en inclusief Sproeier, CDI en Variorollen)
 
Last edited:
Maar met een cdi grijze stekker gaat die qua toeren toch zo hoog als die kan? En met een brom is die nog begrensd en wel sneller dan snor, of heb ik mij dit verkeerd laten vertellen?
 
Klopt wat je zegt, met een cdi standaard ontgrensd pakt ie zover die kan, vooral ducati. Deze heeft een mooiere toerenverloop dan een Kokusan. Kokusan is wat rauwer in zijn toerenverloop meer blehren, en Ducati is wat subtieler qua toeren. Ik heb drie CDI's getest en dit zijn mijn conclusies:

Kokusan 2 gele stippen BROM CDI doorgezaagd: rauwe toeren, meer bgrr bgrr geluid uit luchtfilter maar wel iets sneller naar de top.

Ducari Geel BROM CDI doorgezaagd: ook iets rauwer, maar niet rauwer qua toerenverloop dan kokusan, minder bgrr bgrr geluid uit luchtfilter en zit minder snel op zijn top.

En nu, Ducati Grijs Standaard Ontgrensd: loopt veel rustiger, rustiger naar ze top, geen tot minimaal bgrr bgrr geluid uit luchtfilter, blijft mooi stil lopen op ze top, en lijkt in het algemeen wat stabieler te lopen.

Wat ik mij heb laten vertellen en zelf heb mogen ervaren door een oude thread/reactie van @eurokit is dat sommige CDI's een andere mapping hebben. Daar zal het wel aan liggen. Ook heb ik een monteur van CityParts gesproken en die heeft mij dat ook alsware min of meer bevestigd.

Vergeet niet dat ontgrenzing meteen ook volledig toerenontgrenzing is. Ze zijn toch ergens allemaal een beetje min of meer begrensd op de toeren. Volgas met Joey heeft ook zo een test laten doen op een 80cc Piaggio met verschillende CDI's met grafieken. Ik zou die video eens op YouTube gaan bekijken. Echt jammer dat die Rode Top Performance CDI nergens meer te krijgen is! Die zou ik graag nog eens willen proberen!

Link:
 
Last edited:
Klopt wat je zegt, met een cdi standaard ontgrensd pakt ie zover die kan, vooral ducati. Deze heeft een mooiere toerenverloop dan een Kokusan. Kokusan is wat rauwer in zijn toerenverloop meer blehren, en Ducati is wat subtieler qua toeren. Ik heb drie CDI's getest en dit zijn mijn conclusies:

Kokusan 2 gele stippen BROM CDI doorgezaagd: rauwe toeren, meer bleh bleh geluid uit luchtfilter maar wel iets sneller naar de top.

Ducari Geel BROM CDI doorgezaagd: ook iets rauwer, maar niet rauwer qua toerenverloop dan kokusan, minder bleh bleh geluid uit luchtfilter en zit minder snel op zijn top.

En nu, Ducati Grijs Standaard Ontgrensd: loopt veel rustiger, rustiger naar ze top, geen tot minimaal bleh bleh geluid uit luchtfilter, blijft mooi stil lopen op ze top, en lijkt in het algemeen wat stabieler te lopen.

Wat ik mij heb laten vertellen en zelf heb mogen ervaren door een oude thread/reactie van @eurokit is dat sommige CDI's een andere mapping hebben. Daar zal het wel aan liggen. Ook heb ik een monteur van CityParts gesproken en die heeft mij dat ook alsware min of meer bevestigd.

Vergeet niet dat ontgrenzing meteen ook volledig toerenontgrenzing is. Ze zijn toch ergens allemaal een beetje min of meer begrensd op de toeren. Volgas met Joey heeft ook zo een test laten doen op een 80cc Piaggio met verschillende CDI's met grafieken. Ik zou die video eens op YouTube gaan bekijken. Echt jammer dat die Rode Top Performance CDI nergens meer te krijgen is! Die zou ik graag nog eens willen proberen!

Link:
Post automatically merged:

Super info Maikel, heb je ook ervaren hoe een niet doorgezaagde brom cdi van ducati loopt?
 
Klopt wat je zegt, met een cdi standaard ontgrensd pakt ie zover die kan, vooral ducati. Deze heeft een mooiere toerenverloop dan een Kokusan. Kokusan is wat rauwer in zijn toerenverloop meer blehren, en Ducati is wat subtieler qua toeren. Ik heb drie CDI's getest en dit zijn mijn conclusies:

Kokusan 2 gele stippen BROM CDI doorgezaagd: rauwe toeren, meer bleh bleh geluid uit luchtfilter maar wel iets sneller naar de top.

Ducari Geel BROM CDI doorgezaagd: ook iets rauwer, maar niet rauwer qua toerenverloop dan kokusan, minder bleh bleh geluid uit luchtfilter en zit minder snel op zijn top.

En nu, Ducati Grijs Standaard Ontgrensd: loopt veel rustiger, rustiger naar ze top, geen tot minimaal bleh bleh geluid uit luchtfilter, blijft mooi stil lopen op ze top, en lijkt in het algemeen wat stabieler te lopen.

Wat ik mij heb laten vertellen en zelf heb mogen ervaren door een oude thread/reactie van @eurokit is dat sommige CDI's een andere mapping hebben. Daar zal het wel aan liggen. Ook heb ik een monteur van CityParts gesproken en die heeft mij dat ook alsware min of meer bevestigd.

Vergeet niet dat ontgrenzing meteen ook volledig toerenontgrenzing is. Ze zijn toch ergens allemaal een beetje min of meer begrensd op de toeren. Volgas met Joey heeft ook zo een test laten doen op een 80cc Piaggio met verschillende CDI's met grafieken. Ik zou die video eens op YouTube gaan bekijken. Echt jammer dat die Rode Top Performance CDI nergens meer te krijgen is! Die zou ik graag nog eens willen proberen!

Link:

Wat bedoel je met rauwe toeren en bleh bleh..
 
Meer dat bgrr bgrr geluid bij steeds volgas geven op de bok en tijdens het rijden. Kortom, het toerenverloop is anders bij een Kokusan Ontgrensd wat ik getest hebt in vergelijking met Ducati Ontgrensd.
 
Post automatically merged:

Super info Maikel, heb je ook ervaren hoe een niet doorgezaagde brom cdi van ducati loopt?


Als je de gele stekker bedoeld.. Op mijn new fly ging ik daar niet veel sneller mee. Op vlakke weg niet sneller als 54 km/u op de teller. (dus dat zijn niet eens echte kilometers.)

Moest echt een diepe heuvel af en wind mee.. 56km/u op de teller.. Dan moet je ook nog plaat liggen en mee duwen... Drama dus. Maar je merkt dan ook dat de elektronische begrenzer begint te werken en dan geen ene km meer sneller wilt.. Terwijl met de grijze stekker gaat die net zo lang door zoals die kan.. Liep makkelijk door naar 68 teller. Wil je meer, dan moet je echt dingen gaan veranderen wat veel geld gaat kosten.
Post automatically merged:

Meer dat bgrr bgrr geluid bij steeds volgas geven op de bok en tijdens het rijden. Kortom, het toerenverloop is anders bij een Kokusan Ontgrensd wat ik getest hebt in vergelijking met Ducati Ontgrensd.

Dus hij sloeg zeg maar een beetje over? soort van tijdelijk storing van de ontsteking.
 
Ja dat zou best kunnen! Kon ook best zijn dat die Kokusan eigenlijk een beetje gaar was. Er zat al een stuk bobinedraad half afgeknipt erin wat ik er niet uitkreeg en ik zag aan de zeikanten dat ze dat lekker hebben lopen uit te poeteren tot de helft (vorige eigenaar). Dus ik dacht ik ontgrens hem meteen maar, bougiedraad er wel half goed ingedraaid zover die kon en mee wezen rijden. Hij reedt wel gewoon lekker naar de top 68 en vlot, maar niet echt zuiver ofzo of rustig. Ik dacht bij mezelf hier ga ik zeker niet langer mee rijden en toen had ik er een doorgezaagde gele ducati in gedaan, netjes. En man wat was dat een wereld van verschil, en ja daarna dacht ik ahh fuck, ik wil het gewoon helemaal gesloten hebben en nieuw dus vandaar had ik de grijze besteld en gemonteerd en rijdt nu super goed.
 
Mijn kokusan cdi was na 3000km al op (doorgeslagen even als de bougie) wel gelukkig vervangen tijdens de garantie periode.
 
Viel me trouwens ook op tijdens het ontgrenzen dat het binnen isolatiemateriaal kwalitatief (groen) veel beter is bij ducati dan kokusan. Maar wellicht zal dat het zijn, was de kokusan gewoon bijna op en speelde niet lekker in op de ontsteking meer etc..

En over dat bobinedraad in de CDI, deze zat gewoon volgens mij vastgelijmd. De lijmsporen zaten nog om het kootje heen waar je het draad in moet draaien. Slechte kwaliteit dus.
 
Hoi allemaal, inmiddels heb ik on overleg met de koper een brom cdi gekocht met evt de optie om door te zagen. Echter hoef dit niet want hij rijdt nu zo’n 56 en trekt goed. Moet wel zeggen dat andere rolletjes nog beter zouden zijn maar de tijd en kosten wil hij daar niet in steken.
 
Heel begrijpelijk, lekker niks meer aan doen. Met andere rolletjes zou je ook niet sneller gaan. Alleen maar ietsje sneller optrekken of langzamer optrekken, maar snelheid blijft beperkt tot de standaard Brom CDI.
 
Back
Top