geen toeter, knipperlichten en starter

Arrie

New Member
Beste forumleden,

ik heb een aantal keer research gedaan maar mijn probleem heb ik nog niet kunnen oplossen.
Ik heb een Riya RY50QT- 16 overgenomen van een vriend. Dit is wat op het internet ook wel wordt genoemd een china zip, heb ik naar eigen onderzoek ondervonden.
Het probleem zit hem in het feit dat er geen elektra naar de cockpit lijkt te gaan. Ik heb geen toeter, geen knipperlichten, geen benzinemeting, geen elektrische starter
De scooter start en loopt via de kickstarter. Dan heb ik wel groot licht en achterlicht maar geen rem licht
Wat ik tot nu toe heb gedaan is het volgende:
Ik heb de zekering doorgemeten, de accu is nieuw (vervangen en opgeladen)

op dit forum kwam ik een stappenplan tegen van 1 van de forumleden, deze stappen heb ik zojuist gevolgd en daarbij de volgende metingen gedaan:
De zwarte meetpen staat op de minpool van de accu
  • Prik met de rode meetpen op de pluspool van de accu, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M1.
  • Prik met de rode meetpen op de linker zijde van de zekering, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M2
  • Prik met de rode meetpen op de rechter zijde van de zekering, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M3
  • Prik met de rode meetpen op de rood/blauwe draad (rood bij mij) bij je contactslotconnector zonder deze connector los te trekken, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M4
  • Prik met de rode meetpen op de witte draad (zwart wit bij mij) bij je contactslotconnector zonder deze connector los te trekken, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M5
  • Zet het contactslot uit en prik met de rode meetpen op de witte draad (zwart wit bij mij) bij je contactslotconnector zonder deze connector los te trekken, lees de meter af en schrijf de waarde op, noem deze meting M6
M1 12.8
M2 12.8
M3 12.8
M4 12.8
M5 0 (wel een luide piep)
M6 0 (wel een luide piep)

Als ik het draadje verder lees krijg ik nu het gevoel dat mijn contactslot wel eens het probleem kan zijn, maar of dit klopt weet ik niet. Ik ben nog maar een beginner in deze wereld. En aangezien de kleuren van mijn draden anders zijn dan hierboven beschreven weet ik niet of ik goed gemeten heb. Wie kan mij verder helpen?

hieronder een paar foto's van mijn contactslot (achterkant)IMG20230627145451.jpgIMG20230627145458.jpg
 
Advertisement - register to remove this

bij contactslot op aan , moet de rode draad verbonden zijn met de zwarte. Dit kun je ook testen door tussen die twee contact te maken met een stukje draad .Let wel op dat je de massa niet raakt . Zwart wit is de draad om de motor af te zetten , deze wordt met contact af door verbonden met de groene draad , welke massa is . Als alles het weer doet als je rood en zwart verbind , is waarschijnlijk je contactslot de boos doener.
Hieronder een schema , van een Chinese retro welke kleuren overeen komen met jouw kleuren , bij het contactslot.
 

Attachments

  • RETRO schema standaard.pdf
    251.5 KB · Views: 3
dank voor je bericht. Als ik deze meet krijg ik....
M5 0,85
M6 0,85
Simpel gezegd betekent dit dat je bij M4 wel 12v aanlevert bij het contactslot maar bij M5 en M6 met contact uit en aan geen 12v doorgeeft aan de zwarte draad.
Idd even rood doorverbinden met zwart.
Indien dat werkt is er iets mis met je contactslot.
 
Simpel gezegd betekent dit dat je bij M4 wel 12v aanlevert bij het contactslot maar bij M5 en M6 met contact uit en aan geen 12v doorgeeft aan de zwarte draad.
Idd even rood doorverbinden met zwart.
Indien dat werkt is er iets mis met je contactslot.
Hoi, ik heb rood en zwart doorverbonden en alles doet het weer! Het is idd het contactslot. Dank voor alle hulp.
 
Back
Top