Puch zip 2t vonkt niet/ krijgt geen benzine

SybLam

New Member
Goedenavond allemaal,

ik heb een bijzonder verhaal. Ik reed vorige week op mijn Puch zip type 3 en hij stopte er opeens mee tijdens het rijden. Ik wist dat de kering aan de kant van de ontsteking lek was aangezien ik er heel eventjes benzine uit zag vliegen.

Nu heb ik de kering netjes vervangen maar kom ik bij mijn volgende probleem: de scooter vonkt niet en krijgt geen benzine.

Mijn scooter heeft geen contact slot. Dus hij kan doorgedraaid worden. Ik denk ook dat dit het geval is. Wat kan het zijn en wat kan ik hieraan doen dat hij weer werkt als van ouds?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Advertisement - register to remove this

Dat je slot doordraait komt waarschijnlijk door je contactslotschakelaar die mogelijk een "rotte" inkeping heeft waardoor de nok van het contactslot steeds doordraait. Simpele oplossing hiervoor is om een nieuwe contactslotschakelaar te kopen (klik!). Ik raad je wel aan om eerst de schakelaar en de contactslotnok fysiek te controleren voordat je het e.e.a. koopt. "Rotte" inkeping kan door slijtage komen, maar kan ook net zo goed komen omdat het e.e.a. niet goed gemonteerd is.

Ik zou zelf dus eerst het probleem van je contactslot fixen voordat je andere dingen gaat proberen, kans is vrij groot dat daardoor ook je bougie niet meer vonkt.
 
Bedankt voor je reactie.
Dat je slot doordraait komt waarschijnlijk door je contactslotschakelaar die mogelijk een "rotte" inkeping heeft waardoor de nok van het contactslot steeds doordraait. Simpele oplossing hiervoor is om een nieuwe contactslotschakelaar te kopen (klik!). Ik raad je wel aan om eerst de schakelaar en de contactslotnok fysiek te controleren voordat je het e.e.a. koopt. "Rotte" inkeping kan door slijtage komen, maar kan ook net zo goed komen omdat het e.e.a. niet goed gemonteerd is.

Ik zou zelf dus eerst het probleem van je contactslot fixen voordat je andere dingen gaat proberen, kans is vrij groot dat daardoor ook je bougie niet meer vonkt.
Bedankt voor je reactie.

Hoe controleer ik dit? Ik heb zelf nog nooit wat gedaan met een contactslot. Ik heb zelf deze set gekocht Hier , die komt morgen binnen. Past deze überhaupt wel en is een contactslotschakelaar iets heel anders?

alvast bedankt!
 
Hoe controleer ik dit? Ik heb zelf nog nooit wat gedaan met een contactslot. Ik heb zelf deze set gekocht Hier , die komt morgen binnen. Past deze überhaupt wel en is een contactslotschakelaar iets heel anders?

Die setje die je linkt is alleen voor de Zip2000 modellen (en dus de "nieuwe" modellen). Puch/Piaggio zip type 1/2/3 zijn de "oude" modellen van de Zip uitvoering, en gebruiken dus nog het "oude" type contactslot(schakelaar). Dat is diegene die ik eerder had gelinkt. Je kunt deze set dus niet gebruiken met een type 1/2/3 (o.a. omdat je de borgveer constructie mist bij de oude type zips)

Het controleren van je contactslotschakelaar is nog redelijk makkelijk. Simpelweg een kwestie door de schakelaar te demonteren (d.m.v. klein schroefje aan de rechterkant van je contactslothuis) en de inkeping "controleren" (Het "T" stukje dus in je schakelaar).

Laat maar weten als het nog steeds onduidelijk is, ik kan evt. wat fototjes sturen van een nette en rotte schakelaar (en hoe je dat demonteert)
 
Die setje die je linkt is alleen voor de Zip2000 modellen (en dus de "nieuwe" modellen). Puch/Piaggio zip type 1/2/3 zijn de "oude" modellen van de Zip uitvoering, en gebruiken dus nog het "oude" type contactslot(schakelaar). Dat is diegene die ik eerder had gelinkt. Je kunt deze set dus niet gebruiken met een type 1/2/3 (o.a. omdat je de borgveer constructie mist bij de oude type zips)

Het controleren van je contactslotschakelaar is nog redelijk makkelijk. Simpelweg een kwestie door de schakelaar te demonteren (d.m.v. klein schroefje aan de rechterkant van je contactslothuis) en de inkeping "controleren" (Het "T" stukje dus in je schakelaar).

Laat maar weten als het nog steeds onduidelijk is, ik kan evt. wat fototjes sturen van een nette en rotte schakelaar (en hoe je dat demonteert)
Oh oke, dat wist ik niet. Ik denk dat het wel moet lukken toch zou het fijn zijn als je de foto’s nog eventjes opstuurt voor de zekerheid.

Als ik een nieuwe schakelaar koop kan ik deze er dan gewoon inzetten of moet de “T” nog op een speciale manier worden gedraaid?

Mijn “T” kan ik blijven ronddraaien betekent het dan dat het contact altijd uit staat? Of dat het rondje steeds opnieuw begint en dus dat ik per rondje 1 mogelijke contact aan heb?

Alvast bedankt.
Post automatically merged:

Oh oke, dat wist ik niet. Ik denk dat het wel moet lukken toch zou het fijn zijn als je de foto’s nog eventjes opstuurt voor de zekerheid.

Als ik een nieuwe schakelaar koop kan ik deze er dan gewoon inzetten of moet de “T” nog op een speciale manier worden gedraaid?

Mijn “T” kan ik blijven ronddraaien betekent het dan dat het contact altijd uit staat? Of dat het rondje steeds opnieuw begint en dus dat ik per rondje 1 mogelijke contact aan heb?

Alvast bedankt.
Ik heb dus geen sleutel mocht dat duidelijk zijn en gebruik altijd een platkop
 
Als je de connector van je contactslot afhaalt , vonkt hij dan wel ? Dit zou hij dan moeten doen , omdat de schakelaar een massa verbinding legt met de draad uit de cdi , die de vonk uit schakelt
 
Als je de connector van je contactslot afhaalt , vonkt hij dan wel ? Dit zou hij dan moeten doen , omdat de schakelaar een massa verbinding legt met de draad uit de cdi , die de vonk uit schakelt
Dus als ik het goed begrijp en ik trek deze schakelaar los of ik knip de kabels door staat de scooter altijd aan en moet ik hem afstellen op laag Stationar zodat hij zelf uitvalt?

Werkt de rest van de kabelboom nog zoals licht, knipperlicht, claxon etc?

Kan dit grote gevolgen hebben voor in de toekomst? Mocht ik ooit wel een contactslot erin willen zetten?

Alvast bedankt!!!!IMG_1628.jpeg
 
Ik geef dit alleen aan om het te proberen , dat het in je contact slot zit . Ik zou nooit een connector eraf knippen , en dan op laag stationair hem laten uitvallen . Tevens doet de rest het ook niet meer omdat je de connector loshaalt , en er dus geen door verbinding is , zoals wanneer je hem op contact zet. Vonkt hij als je de connector los hebt , gelijk nieuw contact slot erin.
 
Ik geef dit alleen aan om het te proberen , dat het in je contact slot zit . Ik zou nooit een connector eraf knippen , en dan op laag stationair hem laten uitvallen . Tevens doet de rest het ook niet meer omdat je de connector loshaalt , en er dus geen door verbinding is , zoals wanneer je hem op contact zet. Vonkt hij als je de connector los hebt , gelijk nieuw contact slot erin.
Oké is goed ik ben benieuwd, ik ga dit proberen. Dankjewel.
 
Ik geef dit alleen aan om het te proberen , dat het in je contact slot zit . Ik zou nooit een connector eraf knippen , en dan op laag stationair hem laten uitvallen . Tevens doet de rest het ook niet meer omdat je de connector loshaalt , en er dus geen door verbinding is , zoals wanneer je hem op contact zet. Vonkt hij als je de connector los hebt , gelijk nieuw contact slot erin.
Dit inderdaad, ik zou gewoon de originele stekker behouden en een nieuwe contactslot monteren. De stekker die je laat zien in de foto is iig niet orgineel van een oude type zip (maar van zip2000).

Verder wat betreft het verhaal rondom het doordraaien van je contactslot: Het is dus "normaal" dat je de schakelaar gewoon door kunt draaien met een platkop o.i.d. Ik ging er zelf vanuit dat het e.e.a. werd doorgedraaid met een werkende contactslot, maar die heb jij dus niet :)

Ter referentie nog: Hier zie je schakelaar met een "rotte" inkeping (links) vs een schakelaar met een "normale" inkeping
schakelaar.jpeg
 
Ik geef dit alleen aan om het te proberen , dat het in je contact slot zit . Ik zou nooit een connector eraf knippen , en dan op laag stationair hem laten uitvallen . Tevens doet de rest het ook niet meer omdat je de connector loshaalt , en er dus geen door verbinding is , zoals wanneer je hem op contact zet. Vonkt hij als je de connector los hebt , gelijk nieuw contact slot erin.
Ik heb de stekker bij het contact los gehaald. De bougie wordt maar een heul klein beetje nat. Ook heb ik een nieuwe stator gemonteerd. Ik kwam er ook achter dat de krukaskeering aan de kant van de vario ook lek is (deze keringen van polini waren 2 weken uit en vervangen na een nieuwe krukas). Daar heb ik ook netjes een nieuwe ingeplaats. Ook heb ik gekeken op eventueel een vastloper/ warmloper. Dit is ook niet het geval.

Scooter wilt nog steeds niet vonken en niet nat worden. Iemand die hier op iets weet? En hoe kan het zijn dat beide keeringen tegelijk lek zijn gegaan en de scooter niet meer wilt starten?

Alvast bedankt!
 
Back
Top