gasnaald Dellorto ECS mechanisch verstellen

C-Row

roeiende kraai
anders dan voorgaande CVK-carburateurs voor 4-takt scooters, heeft mijn CVK-carburateur op m'n Kymco Agility FR Euro 4 uit 2019 geen verstelbare sproeiernaald of zoals deze vaker wordt genoemd "gasnaald".
Omdat de ECS-regeling er te pas en te onpas "valse" lucht bij mengt, is deze carburateur uitgerust met een hoofdsproeier 86, wat in non-ECS-carburateurs bijna bij een 80 cc past. (ik heb al gelezen dat mensen dit gewoon afblinden, maar mijn expiriment daarmee leverde een stinkende scooter op, die ook knippercodes over een defecte lambda-regeling begon te geven.
omdat ik mijn scooter vooral met duopassagier(tje) nogal traag vond optrekken en de bougiekleur zegt dat de motor arm loopt, ben ik gaan kijken naar manieren om er vooral bij deellast en vollast wat meer benzine bij te krijgen.
als eerste probeerde ik een ringetje onder de kop van de gasnaald te steken, maar dan sloot de gasnaaldborg niet meer in de regelschuif, dus voor een volgende poging moet ik die borg eerst uitboren zodat de kop van de gasnaald hierin past.
tweede poging was om de veer, die de regelschuif omlaaghoudt/terugdrukt tegen het vacuüm dat 'm omhoog zuigt, slapper te maken en dit deed ik op twee manieren:
1: ik heb het deksel (liggend op een dop 32) een paar tikken gegeven zodat het midden (met dat putje/bultje waar de veer boven omheen valt) marginaal omhoog kwam, zonder het afdichtvlak te verbuigen.
2: ik heb de veer tijdelijk ingekort door de bovenste 3 windingen met mini tie-wraps bij elkaar te binden. dìt was het ei van columbus! dit had echt effect op de trekkracht en gaf ook heuvel op en tegen wind in meer kracht. omdat ik vervolgens twijfelde of de regelschuif bovenin weer niet tegen de tie-wraps aan werd tegengehouden, heb ik eerst een reserve veer en gasnaaldborg besteld voordat ik de bestaande veer dus definitief 3 windingen heb ingekort.
dit rijdt weer nèt als met de tie-wrapjes, niet op top nòg beter, helaas, maar ik kan nu enigszins met het autoverkeer meekomen, ook met 55-60 kg zoon achterop.
ook is de scooter na koude start ook eerder klaar voor de strijd waar ik voorheen eerst een klein rondje solo reed om 'm op te warmen en de passagier er daarna pas bij kon, zonder in bochten om te vallen omdat het vermogen met half gas wegviel.
plaatjes volgen straks, die staan op m'n telefoon.IMG_20230315_1552258.jpg
IMG_20230315_1645253.jpg
IMG_20230329_1427115.jpg
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Back
Top