Help, sym/peugeot zonder ecu/ecs mogelijk?

Charlie

Charlie
Hallo,

Ik heb een sym tonik XSP37GMA-2 aangeschaft.
Nu zit ik met het volgende,
Ik lees veel over de beperkingen van de ecu/ecs
Ook over parameters die ingesteld kunnen worden.
Het is mij allemaal nog wat vaag en zou hier graag wat meer over te weten komen.
Maar misschien nog meer interesse heb ik over de mogelijkheden om het blokje te laten lopen buiten deze computer.
Basis dus.
Grotere carb. Meer toeren.

Dit moet toch kunnen lijkt me
 
Advertisement - register to remove this

Maar misschien nog meer interesse heb ik over de mogelijkheden om het blokje te laten lopen buiten deze computer.
Dit zou moeten kunnen, andere ontsteking, bobine, carburateur, kabelboom en uitneindelijk is het zoveel moeite dat je een adere scooter koopt. Het is mogelijk, maar een pens aan werk
 
Beste @Charlie ,

weet je wel zeker dat deze scooter een ECU heeft?
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk want het typenummer van het motorblok dat je aangeeft is een Euro2 blokje en heeft normaliter een gewone CDI !
Het Euro4 blokje, dus met een ECU, heeft de toevoeging "A", maw typenummer: "XS1P37GMA-2A".
 
Beste @Charlie ,

weet je wel zeker dat deze scooter een ECU heeft?
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk want het typenummer van het motorblok dat je aangeeft is een Euro2 blokje en heeft normaliter een gewone CDI !
Het Euro4 blokje, dus met een ECU, heeft de toevoeging "A", maw typenummer: "XS1P37GMA-2A".
Oe dat is een goeie, ja ik heb de scooter opgehaald en neer gezet. Verder nog niks aan gedaan enkel beetje inlezen op dit forum.
Op het kenteken staat geen a bij dus zal ik de scooter zelf nog eens goed bekijken of het op het blok ook niet staat.
Hij komt uit 2012 en is een sym blok dus met de 6 deukjes in de carter deksel.
Op een bepaalde site spreken ze ook over e3 is dit dan euro 3 ? Of is dit weer iets anders?
 
Dat is dan dus gewoon cdi? Maar met een egr (potje / slangetjes) en die gaat van de uitlaat naar? De carburateur,spruitstuk of?
En hier kan dus een andere carburateur op?
Gewoon met een gaskabel?
Hoe zijn deze blokjes begrensd qua toeren?

Veel vragen (a) sorry!
Maar erg bedankt voor de reacties tot zover!
 
Maar met een egr (potje / slangetjes) en die gaat van de uitlaat naar? De carburateur,spruitstuk of?
Naar het spruitstuk
En hier kan dus een andere carburateur op?
Als die even groot is wel
Gewoon met een gaskabel?
jazeker
Hoe zijn deze blokjes begrensd qua toeren?
Varioring en CDI

Veel vragen (a) sorry!
Maar erg bedankt voor de reacties tot zover!
Daar is deze forum voor :)
 
Vertel eerst eens of dit een snor- of bromscooter is en wat je doel is qua snelheid?
Ik heb niet echt een doel wat ik behalen wil qua km/u, enkel dat hij zonder beperkingen kan draaien.
Misschien dan eens een ander cilindertje, mogelijk ook eens kijken of ik op de een of andere manier een ander nokkenasje kan laten maken.
Ik ben best bekend met 2 takt, ik heb deze scooter voor weinig kunnen scoren en het lijkt me leuk om hier eens mee bezig te zijn.
Momenteel is het nog een snor maar deze gaat omgekeurd worden.
Post automatically merged:

Naar het spruitstuk

Als die even groot is wel

jazeker

Varioring en CDI


Daar is deze forum voor :)
Thanks, wat voor een cdi zou ik moeten hebben volgens jou/jullie?
 
Ontgrensde, heb die nog liggen, die mag je overnemen voor een prikkie.
Ok het cdi is dus of orgineel 25 0f 45, of ontgrenst en dan dus echt vrij qua toeren.

Want hij loopt nu 55, kan dat ook met alleen de vario eruit halen?

Of kan je aan de hand hiervan al zeggen dat er al een ontgrendelen cdi in zit.

Kopen lijkt mij voordeliger
Ja als ik het goed heb bestaan deze niet voor dit blok, of althans nokkenassen die verder opengaan.. vandaar is dit dan de next best thing ..
 
55 met de vario eruit doet mij denken aan brom cdi. met onbegrensde cdi en varioring eruit, prop uit de uitlaat zou die toch wel iets sneller moeten lopen imo
 
55 met de vario eruit doet mij denken aan brom cdi. met onbegrensde cdi en varioring eruit, prop uit de uitlaat zou die toch wel iets sneller moeten lopen imo
De Tonik is alleen uitgebracht met een 4 takt motorblok.
Een prop in de uitlaat is dan ook niet van toepassing.

De Sym blokken zijn nou eenmaal traag wat dat betreft..
En ik meen me te herinneren dat dit type ook 2 verschillende CDI's heeft qua bouwjaar!
Dus zowel met een AC als DC-CDI...
Weer alleen niet meer welke?

En een grotere carburateur plaatsen is in het geheel niet nodig.
Zelfs niet met een grotere (meer inhoud) cilinder wat dat betreft..
De max is immers 63/65cc wat enkel resulteert in het beter optrekken van de scoot met een iets hogere top!
Wil je dit niet, dan enkel de vario vervangen voor een sport en/of race variant en wellicht een ander type nokkenas plaatsen welke een scherpere timing heeft.

Met een complete combo kan het zijn dat de scooter de echte 65/68 echte km's aantikt.
En meer toeren is dus niet gewenst omdat het helemaal niks doet als dit buiten het werkgebied van de motor valt!
Hou het gewoon tussen 7.500/7.800 RPM, dit werkt het best, boven de 8.000 RPM verlies je alleen maar vermogen.
 
Back
Top