Zelf overschrijven Euro4 Dellorto ECS

25km heeft idd blauwe pick up. Dus ook 25km software. Is begrenst op zijn toeren.
Dus als je hier een 45km kastje opzet werkt het niet.

45km heeft een zwarte pickup. En daar kan natuurlijk alleen 45km software op. Die software is natuurlijk wat sneller. En maakt dus ook meer toeren.
Misschien heb je linken?
Ik heb gezocht en vind maar 1 type, en zeggen niets over blauw of zwart en of 25kmh of 45kmh.
 
Dit is ook nieuw voor mij, nooit van gehoord.

Ik vraag me af wat het verschil dan is tussen die blauwe en zwarte pickup-spoelen, want een pickupspoel is niks anders dan een spoel met daarin een magnetische kern.
Als het nokje op het vliegwiel erlangs draait verstoord dit het permanente magnetische veld waarop de spoel reageert met een spanningspiekje.
Het enige wat ik kan bedenken is dat er wellicht in de blauwe pickups een condensatortje zit ingebouwd die dat elektrische pulsje iets "vertraagd" waardoor de voorontsteking ook later komt, net als dit gebeurde met de eerste Euro-begrenzers.

Wel weet ik van andere ECU's, die volgens mij ook op de Riva zitten, dat tussen de pickupspoel en de ECU een kastje zit (speedlimmiter) dat zeer sterkt lijkt op een CDI, deze doet ook iets met het pickupspoelsignaal.

Ben ook benieuwd naar een linkje.
 
Deze is dus voor 25 en 45kmh:

Ik heb er geen blauwe inzitten, bij mij is ie zwart.
Hebben zeker in bepaalde modellen de blauwe erin gemonteerd.

En meer toeren geef ik aan in de software en niet met een andere spoel.
Met PAR66
 
Last edited:
Heb ze al vaker gezien. In o.a. Fiddle2 SP4 Crox etc wel dus 25km/h. Dan kun je max 48km/h tot 53km/h. ( Op de teller. )

Bij Sym kun je de speed sensor (begrenzer) op een andere manier wel omzeilen. Zelfs met een kleine ingreep zonder computer. Ook met de blauwe pickup.
SP4 is ander verhaal. Zit namelijk een andere kabelboom in.
 
25km heeft idd blauwe pick up. Dus ook 25km software. Is begrenst op zijn toeren.
Dus als je hier een 45km kastje opzet werkt het niet.

45km heeft een zwarte pickup. En daar kan natuurlijk alleen 45km software op. Die software is natuurlijk wat sneller. En maakt dus ook meer toeren.
Ik heb dus een zwarte pickup besteld. Blauwe er uit gehaald, boutje achter het vliegwiel laten vallen, uur prutsen om die er weer achter weg te krijgen want ik heb geen vliegwietrekker. Zwarte er weer in gezet, onbegrensde brom ECU er in en het werkt. Scooter loopt nu ongeveer 60. Ik had al een Polini High Speed vario gekocht maar die werkte niet met de snor ECU, te weinig toeren. Nu met de Brom ECU werkt dat super. Trekt als een jongen van 16 :)
 
Heb ze al vaker gezien. In o.a. Fiddle2 SP4 Crox etc wel dus 25km/h. Dan kun je max 48km/h tot 53km/h. ( Op de teller. )

Bij Sym kun je de speed sensor (begrenzer) op een andere manier wel omzeilen. Zelfs met een kleine ingreep zonder computer. Ook met de blauwe pickup.
SP4 is ander verhaal. Zit namelijk een andere kabelboom in.
Mag ik weten hoe dat moet? Heb zelf een sym jet 14
 
Ik heb een AGM VX50i (met delphi MT05 ecu). Door de winkel is hij voor de vorige eigenaar destijds ontgrenst naar 55 km/u. Heeft iemand toevallig een originele snor .bin file (vanuit HUD Ecu Hacker). Zodat ik hem weer terug kan zetten naar origineel? Ik heb al wel een kabel en kan patches uploaden naar mijn ecu. maar de exacte parameters voor het begrenzen op 25 weet ik niet, vandaar.
 
Ik heb een AGM VX50i (met delphi MT05 ecu). Door de winkel is hij voor de vorige eigenaar destijds ontgrenst naar 55 km/u. Heeft iemand toevallig een originele snor .bin file (vanuit HUD Ecu Hacker). Zodat ik hem weer terug kan zetten naar origineel? Ik heb al wel een kabel en kan patches uploaden naar mijn ecu. maar de exacte parameters voor het begrenzen op 25 weet ik niet, vandaar.

Ik heb daar een uitleeskast / ECU flasher voor.
Daar zitten standaard al de mappen in om de ECU te flashen.
Mappen van 25 35 45 55. Km/h.

Dit werkt anders dan bijv. De Dellortho ECU. ECS Met carburateur.
Tenminste zover ik weet.

Voor Rongmao efi werkt hetzelfde. Daar heb ik diverse uitleeskasten voor diverse snelheden te flashen.
 
Ik heb daar een uitleeskast / ECU flasher voor.
Daar zitten standaard al de mappen in om de ECU te flashen.
Mappen van 25 35 45 55. Km/h.

Dit werkt anders dan bijv. De Dellortho ECU. ECS Met carburateur.
Tenminste zover ik weet.

Voor Rongmao efi werkt hetzelfde. Daar heb ik diverse uitleeskasten voor diverse snelheden te flashen.
Ja, die apparatuur heb ik gezien inderdaad. Zoals deze:1711402277512.png

Ik vind het ook wel leuk om het zelf aan de praat te krijgen en de ECU verder te tunen.
 
We hebben het begrenzen redelijk aan de praat met het aanpassen van de volgende instellingen:
HW FCO Enable: Hiermee schakel je de functie voor snelheidsbegrenzing in of uit. Die zetten we op 1.
HW FCO Limit Vehicle Speed: Hiermee stel je de maximale snelheid in waarop de scooter kan rijden voordat de snelheidsbegrenzer ingrijpt. Die zetten we bij none (de default) op 34.
HW FCO Limit Selection: Dit geeft aan welke snelheidsbegrenzer moet worden gebruikt, zoals GPS of een vooraf ingestelde RPM limiet. Die zetten we bij none op 1, dan gebruikt hij de HW FCO Limit Vehicle Speed ingestelde snelheid.
HW FCO Vehicle Speed Hysteresis: die laten we op 0 staan. Als we die een waarde geven, valt hij het opgegeven aantal km/u terug. dus als ik die op 5 zet, gaat hij pas weer gas geven bij 34-5 = 29 km/u. Als ik die op 34 zet valt hij dus terug naar 0.

Hij stopt nu in ieder geval de brandstoftoevoer op 34 gps snelheid.

Het enige wat we nog wel ervaren is dat hij op die top echt een beetje inhoud en er de hele tijd een beetje tegenaan zit te hikken.

Mocht iemand daar nog tips of aanvullende info over hebben, dan hoor ik het graag.
 
Denk dat je met 7500 RPM aardig in de richting zit. Als er voor de RPM ook een hysteresis ingesteld kan worden zou ik die op ergens tussen de 30 en 50 zetten.

Wel weer alles van gps terugzetten zoals het was
 
Last edited:
Denk dat je met 7500 RPM aardig in de richting zit. Als er voor de RPM ook een hysteresis ingesteld kan worden zou ik die op ergens tussen de 30 en 50 zetten.

Wel weer alles van gps terugzetten zoals het was
Bedankt voor de tips @symmie. Met 7500RPM en een hysteresis van rond de 30 merk ik inderdaad wel dat hij hem afkapt op 7500 rpm en 30 terugvalt, maar het blijft wat schokkerig tegen de limiet. (vergelijkbaar met de speed limit).

Ik ga dit weekend waarschijnlijk even een originele 34km/u flash laten uitvoeren. Ben benieuwd wat daar de instellingen van zijn.

Mocht iemand een dump hebben van een originele snor delphi ecu, dan ontvang ik die graag ter vergelijking.
 
Ik begrijp dat ze dus werken met een fuel cut off voor de snelheids/RPM begrenzing en dat de motor daar daardoor schokkerig wordt. Het is elke keer aan-uit als hij aan de grens zit. Hij stoot als het ware elke keer zijn hoofd aan de max.

Wil je een zachtere landing dan denk ik dat je in het toeren gebied net voor de max de ontsteking zal moeten verlaten maar ik weet niet of je bij die kenvelden kunt komen om dat aan te passen. Je kunt daar ook niet te ver in gaan.
 
Ik begrijp dat ze dus werken met een fuel cut off voor de snelheids/RPM begrenzing en dat de motor daar daardoor schokkerig wordt. Het is elke keer aan-uit als hij aan de grens zit. Hij stoot als het ware elke keer zijn hoofd aan de max.

Wil je een zachtere landing dan denk ik dat je in het toeren gebied net voor de max de ontsteking zal moeten verlaten maar ik weet niet of je bij die kenvelden kunt komen om dat aan te passen. Je kunt daar ook niet te ver in gaan.
Bedankt, mischien kan ik iets met "DFCO Spark Exit Delay". Die parameter lijkt daarvoor bedoelt. Omdat er bij de fuel cut off bij het bereiken van de limit rpm toch iets van deceleration plaatsvindt.
 
Daar zou je weleens de sleutel te pakken kunnen hebben.
Spark en delay wijst iig in die richting. Exit kan ik niet thuisbrengen tenzij ze bedoelen exit uit het toeren/snelheid bereik.
Dfco zou weleens de afkorting kunnen zijn van delay (vd ontsteking) fuel cut off.

Doe je dit voor de leuk of voor wok of voor rollerbank?
 
Daar zou je weleens de sleutel te pakken kunnen hebben.
Spark en delay wijst iig in die richting. Exit kan ik niet thuisbrengen tenzij ze bedoelen exit uit het toeren/snelheid bereik.
Dfco zou weleens de afkorting kunnen zijn van delay (vd ontsteking) fuel cut off.

Doe je dit voor de leuk of voor wok of voor rollerbank?
We hebben een tweedehands agm vx50i met onbegrensde ecu gekocht en willen hem graag rollerbank proof maken.

Ik kan naar de winkel gaan en er een originelesnor 25 km/u ecu op laten flashen voor €75,-. Maar ik vind het leuker, leerzamer en interessant om het zelf uit te zoeken.
Met een kabeltje van Ali en HUD Ecu hacker leek er een hoop mogelijk. Ik heb ook het idee dat ik er bijna ben, maar net even dat laatste stukje om het soepel te krijgen kost even wat moeite.

En als ik het voor onze scooter werkend heb, vind ik het leuk om die informatie met anderen te delen.
 
Back
Top