This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Fiddle 2 kabels koplamp?

RamonPascal

New Member
Beste allemaal,

Het verhaal in het kort:
- Fiddle 2 uit 2009 overgekocht. Er zat een xenon lamp op die alleen maar problemen gaf (accu leegtrekken enzo).

-inmiddels gehele electrische systeem vervangen (van bougie tot spanningsregelaar en alles wat ertussen zit)

- Xenon lamp eruit gehaald en wat blijkt. Diegene die het erin gebouwd had, was een absolute prutser (alleen 1 kabeltje stroom was aangesloten vanuit het xenon balance-kastje, zie foto). We hebben nu een H4 lamp teruggezet, kastje eruit en met de 3 beschikbare kabeltjes de lamp aangesloten. Blijft echter problemen geven, accu wordt leeggetrokken.

We hebben het idee dat die prutser een aantal kabels heeft verwijderd. We hebben nu alleen twee blauwe kabeltjes, een zwarte en een witte kabel. De witte is niet aangesloten, de rest wel. Gevolg: groot licht blijft aan en als je de passing-knop indrukt, hapert de motor enorm. Wat verder rijden met licht aan en bij de knipperlichten aan, gaat de motor ook stotteren. Zonder licht aan rijdt hij goed, maar accu laadt evenzo niet op...

Iemand enig idee hoe dit op te lossen?

Dank dank dank!
 

Attachments

  • IMG-20230404-WA0006.jpeg
    328.9 KB · Views: 6
Volgens mij werkt de verlichting op wisselspanning direct vanaf de stator achter je vliegwiel.
Kan het zo zijn dat de vorige eigenaar de verlichting heeft omgebouwd naar gelijkspanning vanaf je accu dit omdat de Xenon-kastje niet goed met wisselspanning kan omgaan?
Werkt je verlichting momenteel alleen als je motor draait of werkt je verlichting ook wanneer je enkel de scooter op contact zet?

In de koplamp hoort ook nog een groene draad te arriveren, dit is de massa van je verlichting.
De witte draad is dimlicht, de twee blauwe zijn voor het grootlicht.
1 blauwe komt vanaf de dimlicht-/grootlichtschakelaar de andere blauwe draad loopt vermoedelijk naar je cockpit, voor het blauwe controlelampje.
De zwarte draad kan ik niet thuisbrengen, normaliter wordt bij Sym zwart gebruikt als de door het contactslot geschakelde accuspanning.
Als de massa niet aangesloten zit kan het zijn dat als je de passing knop gebruikt je de wisselspanning en de accu tegen elkaar schakelt wat wellicht tot gevolg heeft dat de motor gek doet.
 
Last edited:
Dag Sparky, dank voor je reactie.

Op contact doet de verlichting inderdaad niks... De onsteking achter het vliegwiel is door een garage helemaal vervangen, dus dat zou goed moeten zitten (en gaat mijn kennis ook eigenlijk te boven)...

Heb fitting gehaald voor de H4 en dusdanig zitten testen met proberen, dat ik nu wel dimlicht en grootlicht heb. De passing knop moet ik inderdaad nog steeds niet indrukken, want dan verliest de motor vermogen.... Ik ga straks even een stuk rijden om de accu een beetje te laden (hopelijk!) Ik zal het even melden!

In elk geval dank voor het meedenken!
 
Dankjewel Sparky, zo heb ik het nu ook aangesloten en er is 1 bruin kabeltje over (had me in de eerste post vergist met de kleuren, sorry!). Dat bruine kabeltje is volgens mij van dat kleine lampje onder de H4. Dat lampje heb ik niet, dus heb er maar even een kroonsteentje opgezet.

Kreeg de accu gisteren niet meer bijgeladen. Hij reed wel gewoon goed, maar knipperlichten waren zwak en geen claxon. Heb de accu aan de druppellader gehad vannach en nu rijdt hij uiteraard goed met knipperlichten, claxon en geen inhouding als ik de passing-knop gebruik.

Hopelijk blijft hij nu gewoon opladen, heb er echter een hard hoofd in... Meld me over een paar dagen of de accu nog steeds bijlaadt!

Fijne dag!
 

Attachments

  • 20230405_114842.jpg
    173.6 KB · Views: 2
Heb je geen multimeter om de laadspanning over de accupolen te meten , bij de action heb je er èèn voor een paar euro . Is altijd een handig stuk gereedschap , wat altijd van pas komt .
 
Heb toevallig gisteren inderdaad bij de Action gekeken, maar hadden er geen ... Ik vraag even rond!
Watt was de waarde ook al weer? Rond de 13?
 
In rust (motor uit) meet ik 13,6 volt en stationair 12,86...
Dat laatste is te laag, toch?

vervangen is de onsteking, spanningsregelaar, boubine, bougiekabel en bougie. CDI is eveneens vervangen...

Iemand enig idee?
 
Dat is te laag , en als je een beetje gas geeft wat doet hij dan , je kan beginnen om de connectoren op corrosie te bekijken , en de bedrading tussen stator en regelaar door te meten op een breuk ( stator had je vernieuwd toch? )
 
Met een beetje gas blijft het ook te laag, ergens achterin de 12 volt...

Stator is ook een onderdeel van de onsteking, of vergis ik me nu? Connectoren zien er eigenlijk nog wel goed uit .. ik zal de bedrading tussen stator en spanningsregelaar gaan meten tijdens de paasdagen!

Voor nu alvast bedankt voor het meedenken en de tips!