Sym Fiddle II doet niets

Sase

New Member
Hoi allemaal,
Ik heb een beetje gedonder met mijn scooter, Sym Fiddle II, 4 takt. Ik ben niet al te technisch, maar simpele dingen lukken nog wel.
Voor de winter had ik al een lege accu en heb die opgeladen met een druppellader. Accu los gelaten en opgeborgen in schuur, om na de winter weer te gebruiken. Vandaag besloten weer aan te sluiten. In ruststand, accu nog niet aangesloten, meet ik met een multimeter 12,65V

Vóór aansluiten accu nog even zekeringen gecontroleerd die bij de accu zitten, 7A en 10A. Beiden niet kapot. Accu aangesloten.

Maar met contactsleutel helemaal naar rechts, doet de scooter helemaal niets, meters slaan NIET uit, géén licht, géén toeter...nada, niets.
Ik heb de voorkap eraf gehad, stekkers gecheckt, alles zit goed.

Iemand een idee wat er kapot kan zijn:

- spanningsregelaar?
- start relais (blokje bij accu toch?)
- of contactslot? (vanaf het begin heb ik al af en toe problemen met de sleutel en contact, dan wel stroom/dan niet..terwijl sleutel helemaal naar rechts).
- of kan de accu alsnog kapot zijn, ondanks dat ik 12,65 V meet???

mvg.,
San
 
Advertisement - register to remove this

Kan het contactslot zijn als je daar eerder al problemen mee had.
Die is door te meten met een multimeter.
Welk bouwjaar?
Je komt toch metingen aan het doen met een multimeter, anders is het maar gokken wat het kan zijn.
 
Last edited:
Wel de plus en min pool goed aangesloten? Tis een rare vraag maar foutjes kunnen in een klein hoekje liggen
Plus is de rode draad
Min is groen (aldus sym mio)

Maar aangezien je eerder problemen heb gehad met je contactslot zou ik vanaf daar gaan meten met de multimeter
 
Die 12,65 Volt heb je gemeten toen de accu nog niet aangesloten zat.

Men noemt dit de open klemspanning echter dit zegt niks want ook een slechte accu kan een goeie klemspanning hebben en deze fris geladen is.

Dus nu de accu weer aangesloten zit in de scooter, even opnieuw de spanning over de accupolen meten, met het contactslot "aan" .

Door het contactslot "aan" te zetten belast je de accu en mag de spanning niet in elkaar kukelen.
 
Kan het contactslot zijn als je daar eerder al problemen mee had.
Die is door te meten met een multimeter.
Welk bouwjaar?
Je komt toch metingen aan het doen met een multimeter, anders is het maar gokken wat het kan zijn.

Het is bouwjaar 2017. Is dat makkelijk te doen? Ik had vanmiddag al effe naar het contactslot gekeken, toen de kap eraf was. Aan de onderkant zit een rubberen dop, en toen zag ik wat draden. Verder nog niets mee gedaan.
Post automatically merged:

Wel de plus en min pool goed aangesloten? Tis een rare vraag maar foutjes kunnen in een klein hoekje liggen
Plus is de rode draad
Min is groen (aldus sym mio)

Maar aangezien je eerder problemen heb gehad met je contactslot zou ik vanaf daar gaan meten met de multimeter
Klopt, de rode zit op de plus. Zal ik effe moeten uitzoeken hoe verder te meten.
Post automatically merged:

Die 12,65 Volt heb je gemeten toen de accu nog niet aangesloten zat.

Men noemt dit de open klemspanning echter dit zegt niks want ook een slechte accu kan een goeie klemspanning hebben en deze fris geladen is.

Dus nu de accu weer aangesloten zit in de scooter, even opnieuw de spanning over de accupolen meten, met het contactslot "aan" .

Door het contactslot "aan" te zetten belast je de accu en mag de spanning niet in elkaar kukelen.
Okay, ja dat heb ik niet gedaan. Als de spanning dan in elkaar kukelt, begrijp ik dan goed dat de accu dan is overleden...of kan het dan nog iets anders zijn?
 
Sluit de accu eens aan en meet de spanning op de accu, zet hem op contact, wat doet de spanning dan?
Hier is een schema van een Fiddle II, weet niet of het exact klopt.
Kan je schema lezen? (begrijpen)?
Sym Fiddle II 50 - 4T - AW05W-6 Wire Diagram.jpg
 
Last edited:
Sluit de accu eens aan en meet de spanning op de accu, zet hem op contact, wat doet de spanning dan?
Hier is een schema van een Fiddle II, weet niet of het exact klopt.
Kan je schema lezen? (begrijpen)?
View attachment 59606
Oef dit schema wordt iets ingewikkelder; ik snap het een beetje; zelf vond ik een service manual met de onderstaande pagina’s; morgen maar eens aan de slag, + eerst een multimeter aan aangesloten accu + sleutel op ‘on’
 

Attachments

  • EFABA186-EE14-4F5A-8509-19AFD8C43E98.png
    EFABA186-EE14-4F5A-8509-19AFD8C43E98.png
    824.1 KB · Views: 40
  • 2F3EE7CE-B8CE-47F5-ADAD-2A4D0235DF8C.png
    2F3EE7CE-B8CE-47F5-ADAD-2A4D0235DF8C.png
    505.9 KB · Views: 35
  • 1C686647-DBAD-4328-80A8-B74EA8082AC1.png
    1C686647-DBAD-4328-80A8-B74EA8082AC1.png
    875.1 KB · Views: 33
Controleer je hoofd zekering bij de accu eens. Als die kapot is heb je het probleem wat je beschrijft. Anders denk ik zoals al eerder werd gezegd dat je accu dood is.
 
Die 12,65 Volt heb je gemeten toen de accu nog niet aangesloten zat.

Men noemt dit de open klemspanning echter dit zegt niks want ook een slechte accu kan een goeie klemspanning hebben en deze fris geladen is.

Dus nu de accu weer aangesloten zit in de scooter, even opnieuw de spanning over de accupolen meten, met het contactslot "aan" .

Door het contactslot "aan" te zetten belast je de accu en mag de spanning niet in elkaar kukelen.
Zojuist gemeten met contactslot aan. Spanning op accu blijft 12,65V.
Post automatically merged:

Ja, dat opperde Sparky ook. Ik ga dat morgen doen. Het resultaat laat ik weten. Dank allen voor het meedenken!
Spanning op
Ja, dat opperde Sparky ook. Ik ga dat morgen doen. Het resultaat laat ik weten. Dank allen voor het meedenken!
zojuist gemeten, spanning accu blijft 12,65V met contactslot aan.
Post automatically merged:

Controleer je hoofd zekering bij de accu eens. Als die kapot is heb je het probleem wat je beschrijft. Anders denk ik zoals al eerder werd gezegd dat je accu dood is.
Ja had ik reeds gecontroleerd, die is prima inorde. zojuist spanning accu gemeten met contactslot aan, dwz helemaal naar rechts. Spanning accu blijft 12,65V
 
Voor de winter had ik al een lege accu en heb die opgeladen met een druppellader. Accu los gelaten en opgeborgen in schuur, om na de winter weer te gebruiken.
Weet jij het voltage misschien nog van de lege accu?
Als de accu een te laag voltage heeft kan er permanente schade ontstaan.
 
Weet jij het voltage misschien nog van de lege accu?
Als de accu een te laag voltage heeft kan er permanente schade ontstaan.
Dat is een goede, volgens mij vrij laag tot nul. Toen langzaam opgeladen, en nu is ie 12,65v zowel niet als wel aangesloten sleutel op aan. Ik ga me effe inlezen om wat meer dingen te meten met de multimeter. De accu wordt blijkbaar niet belast met sleutel op aan stand.
 
Dat is een goede, volgens mij vrij laag tot nul. Toen langzaam opgeladen, en nu is ie 12,65v zowel niet als wel aangesloten sleutel op aan. Ik ga me effe inlezen om wat meer dingen te meten met de multimeter. De accu wordt blijkbaar niet belast met sleutel op aan stand.
Als de accu 0 volt aan gaf zou ik een nieuwe kopen
 
Als je de sleutel op "aan" zet moet de spanning op z'n minst een aantal tiende van een volt zakken.
Gebeurt dit niet wordt inderdaad je accu wellicht niet belast als je het contact "aan" hebt.

Dus ik zou bij het contactslot even de spanning meten op de rode draad en verder moet op de zwarte draad van het contactslot spanning staan als het contactslot op "aan" staat.

Verder de zekeringen toch even meten met de multimeter want soms lijken ze goed maar zijn ze toch defect.
 
Als je de sleutel op "aan" zet moet de spanning op z'n minst een aantal tiende van een volt zakken.
Gebeurt dit niet wordt inderdaad je accu wellicht niet belast als je het contact "aan" hebt.

Dus ik zou bij het contactslot even de spanning meten op de rode draad en verder moet op de zwarte draad van het contactslot spanning staan als het contactslot op "aan" staat.

Verder de zekeringen toch even meten met de multimeter want soms lijken ze goed maar zijn ze toch defect.
Op rood meet ik gewoon de 12,63/12,65V spanning (contactslot uit)
Op zwart meet ik 0V als het contact slot “aan” staat......Conclusie: contactslot kapot???
 
Als je het volgende meet met contact op aan is het contact slot goed.
Meet je dat niet is het contactslot kapot.
 

Attachments

  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    60.8 KB · Views: 33
Als je het volgende meet met contact op aan is het contact slot goed.
Meet je dat niet is het contactslot kapot.
Dank je wel Bulldog, even voor de zekerheid dat ik goed meet met de multimeter. De rode pen op zwart of rood en de zwarte pen op het frame toch. Als ik het op die manier doe meet ik 12,6 op rood en 0 op zwart.
 
De zwarte pen van de meter op de - van de accu.
De rode pen van de meter op de rode kabel van het contactslot.
Dan moet je 12v meten.

Contact op aan.
De zwarte pen van de meter op de - van de accu.
De rode pen van de meter op de zwarte kabel van contactslot.
Moet je ook 12v meten.

Dan kun je ook nog de meeting doen op het frame.
Alles hetzelfde alleen de zwarte meet pen van de meter op het frame.
Dan moet je hetzelfde meten.
 
yep, als je nog steeds 12,x Volt meet op de rode ook met het contactslot op "aan".
Dit laatste moet je wel even checken alvorens bovenstaande conclusie te trekken!
Post automatically merged:

Hmm ik dacht dat ik rood ook met contactslot aan heb gemeten, maar voor de zekerheid morgen nog effe checken voordat ik een nieuw slot ga bestellen.
Als ik ga bestellen zou je dan een origineel sym slot adviseren(+€75,-) of namaak van rond de €30,- ?
Post automatically merged:

De zwarte pen van de meter op de - van de accu.
De rode pen van de meter op de rode kabel van het contactslot.
Dan moet je 12v meten.

Contact op aan.
De zwarte pen van de meter op de - van de accu.
De rode pen van de meter op de zwarte kabel van contactslot.
Moet je ook 12v meten.

Dan kun je ook nog de meeting doen op het frame.
Alles hetzelfde alleen de zwarte meet pen van de meter op het frame.
Dan moet je hetzelfde meten.
Dank voor je duidelijke antwoord. Ik heb de zwarte meetpen inderdaad op het frame gedaan. Ik twijfel alleen of ik rood heb gemeten met contactslot aan. Morgen voor de zekerheid nog even checken voordat ik een nieuw contactslot bestel.
Overigens moet ik dan een keus maken tussen origineel Sym slot a €75,- of namaak a €30,-. Wat zou je adviseren, zit er veel kwaliteitsverschil tussen?
 
Last edited:
Back
Top