Sym fiddle 2 signaaldraad

Hemant

Member
Hoi,

ik heb een sym fiddle 2 2014 snor.en ben bezig met aansluiten van een alarm. Volgens bescehijvng moet ik signaaldraad doorknippen bij contact slot. Nu heb alles opengemaakt en zie in contact een zwart/wit kabel, zwart 12v geschakeld, groen massa, rood accu. Als ik die zwart/witte kabel volg dat zit er aan de andere zijde van het blokje niks ook op de cdi heb ik een rubbere stop waarsignaaldraad zou moeten zitte. Ik kan dus roze en grijs niet koppelen aan signaaldraad. Weet iemand waarom dezeontbreekt. Heb een startonderbreker onder mijn zadel zitten. Echter wil ik snappen waarom de contact niet doorloopt naar de cdi.
Zie bijlage, alle hulp is welkom.

overigens werkt alarm gewoon en remote start werkt ook. Maar benieuwd naar ontbrekende signaaldraad.
 

Attachments

  • 1E8C6E0C-6936-4148-8BBD-92DE24D57CEB.jpeg
    1E8C6E0C-6936-4148-8BBD-92DE24D57CEB.jpeg
    88.5 KB · Views: 13
  • 6870053E-6BC9-4117-BCA6-C8415A3008D3.jpeg
    6870053E-6BC9-4117-BCA6-C8415A3008D3.jpeg
    100.1 KB · Views: 11
Advertisement - register to remove this

Waarschijnlijk heeft jouw scooter een DC-CDI.
Die zwart/witte of zwart/zilveren draad (ik kan het niet goed zien) op de 2-polige connector van je cdi is dan de DC-voeding van je cdi, deze draad wordt dan rechtstreeks gevoed door de zwarte draad bij je contactslot.

Om te checken of je een überhaupt een DC-cdi hebt kun je het volgende doen.

  1. neem beide connectoren los van je cdi.
  2. neem een multimeter en zet deze op 20 Volt gelijkspanning.
  3. prik met het rode meetsnoer op de zwart/witte (zwart/zilveren) draad op de 2 polige cdi connector.
  4. prik met het zwarte meetsnoer op een groene draad op de 4 polige cdi connector.
  5. Met het contactslot op "off" meet je 0 Volt.
  6. Met het contactslot op "on" meet je 12 Volt.
Heb je een DC-CDI kun je het startblokkeercontact van je alarm (rose en grijze draden) opnemen in deze zwart/witte (zwart/zilveren) draad.

MAW, deze zwart/witte (zwart/zilveren) draad doorknippen.
Aan het ene eind verbind je nu de grijze draad, aan het andere einde verbind je de roze draad.
 
Last edited:
hoi,

op die twee polige voeding zit een zwarte draad. Andere aansluiting dus niks.

die zwarte draad heb ik inderdaad ook op mijn contact.

moet ik die doorknippen en dan aansluiten tussen roze en grijs als signaaldraad?

op het contact heeft ie inderdaad 12v bij draaien van sleuten. Maar die heb ik dus ook al gebruikt voor mijn oranje draad van alarm die geschakeld wordt aangesloten wat heeft het dan voor nu om ook nogeens die andere twee draden er tussen te zetten?

hemant
 
Eerst even controleren of mijn bovenstaand verhaal klopt.

Bij een scooter met een DC-CDI heeft dit inderdaad weinig zin als je het startonderbreker gelijk bij het contactslot aansluit..

Bij een scooter die werkt met een DC-CDI kun je de scooter simpelweg starten als je de rode en zwarte draad met elkaar verbindt.
Om het de dieven wat extra lastig te maken zou je het startonderbrekingscontact kunnen opnemen in de voeding van de DC-CDI (zwart/witte of zwart/zilveren draad) maar natuurlijk niet direct bij het contactslot zelf.

Verder ben ik van mening dat alleen het akoestisch en eventueel het lichtsignaal enige bescherming biedt, want dieven trekken niet graag de aandacht door aan een scooter met loeiende sirene te proberen het contactslot te manipuleren.

Wat dieven wel doen is je scootertje binnen enkele seconden in een busje of op een aanhanger tillen en er zonder veel op te vallen mee weg te rijden, de rest komt later.

Beter is dan ook een goed slot te kopen en deze ALTIJD ergens aan vast maken als je de scooter afsluit!
 
Ok ik zal de cdi even doormeten.
Ik heb ook een startonderbreker onder mijn zadel.

wat ik niet begrijp is wat die 2 alarm draden extra doen, nu zitten ze dus niet aangesloten maar scooter en alarm kan ik gewoon bedienen.Welke functie krijg ik erbij?

zie niet wat er gebeurt als die kabels roze en grijs aanelkaar zitten of uitelkaar gaan.

hemant
 
Het is wat aan de late kant, maar....
Je hebt (waarschijnlijk) een verkeerd type alarm aangeschaft.
De huidige is voor AC-CDI's welke een signaaldraad hebben die van het contaktslot naar de CDI of bobine loopt.
DC-CDI's hebben over het algemeen geen signaaldraad maar een rechtstreekse (geschakelde plus-) draad welke de CDI van spanning voorziet zodra het contakt op aan wordt gedraaid.

De functie van het signaaldraad onderbreken en het aan te sluiten zoals hier staat beschreven van Sparky:

Aan het ene eind verbind je nu de grijze draad, aan het andere einde verbind je de roze draad.

Klopt, maar dan gaat de roze draad richting het contactslot en de grijze draad richting de CDI of bobine.
De functie hiervan is het ''anti-hijacking systeem'' wat standaard op de meeste alarmunits zit geïntegreerd.

Wil zeggen dat als men plots beroofd wordt van de scooter en je hebt de handzender in je broekzak zitten, je in staat bent om de scooter van afstand uit te schakelen zodat de vonk volledig wegvalt en het alarmsignaal in werking treed, inclusief 4 knipperende raw verlichting.
Let wel! Dit werkt natuurlijk alleen als je de handzender niet bij de contactsleutel hebt bijgevoegd middels een sleutelring :rolleyes:.
(je zal de eerste niet zijn die dit overkomt)

Beste is om handzenders bij bijvoorbeeld de huissleutel(s) te voegen. Op die manier heb je dan altijd de controle over het voertuig.
 
Last edited:
Back
Top