This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Evo zip 2000

Goedemorgen allen,

Ik ben Wouter met bouwjaar 1986 en ik kom uit Alkmaar. Het begon bij mij weer te kriebelen om een project te starten. Vooral naast het kantoorwerk met de handen bezig zijn vind ik erg aangenaam. Ik heb eerder een aerox project gehad op scooter-freaks maar helaas is dat allemaal verloren gedaan bij een storing op die website. Dat project was een samenvoeging van een NSSC sprinter met een aerox op motorkenteken. Leuk om te doen maar het echte sleutelwerk was toen al voor mij gedaan. Daarom dit project om ook eens echt motor werkzaamheden uit te voeren zoals de krukas te vervangen. Ik heb hier maar een beetje ervaring mee dus ik zal geregeld met vragen komen.



Mijn eerst scooter - Aprilia SR Viper



De aerox sprinter op motorkenteken zoals genoemd in de inleiding. Hier zat een MHR Team Speed onder ik geloof 21pk op testbank.


En nu over het nieuwe project waarvoor ik deze pagina heb aangemaakt:

Het begon met de aankoop van een zip 2000 2 takt op motorkenteken, ik kocht deze zonder te kijken inclusief brengen. Dit bleek echt een hele knappe scooter uit Zwitserland te zijn met weinig kilometers en geen roest. De reden voor de aankoop was het feit dat ik nog eens wilde sleutelen aan Piaggio en dat deze voorbij kwam op marktplaats. Ik had de gedachte hier ook bij dat dit een kansje was omdat ze niet zo vaak betaalbaar worden aangeboden.



Hij heeft een jaar in de garage staan te wachten omdat ik eerst een ander opknapper moest afronden. Carburateur schoongemaakt en daarna was het starten lopen, blokje dus in orde dat wilde ik even controleren.

Op marktplaats kwam ik een Polini Evo cilinder tegen op marktplaats die is aangepakt door Twins Tuning. Twins was in mijn tijd een grote speler en dit was voor mij een onvervulde wens om hiermee te rijden dus die moest ik hebben. Zo begon het evo zip project.



Foto van het cilinderpakketje zoals ik hem binnen kreeg.



Hierboven mijn idee voor het uiterlijk wat betreft de kappen. Monovork hoeft niet van mij.

Setup:
Polini Evo 1 70cc aangepakt door Twins Tuning
Polini Evo lagers en keerringen
Doppler Endurance krukas
OKO 28mm carburateur (zat bij de cilinder)
Malossi vario (zat bij de cilinder)
Membraam onbekend (zat bij de cilinder)
Verder heb ik nog geen idee voor de setup maar dat komt vanzelf.

—-

Begonnen met de zip op de motorbrug te zetten en hem kaal te maken en het blok eronder vandaan gehaald:





Ik had nog een 4takt blok liggen zonder nummers dus die heb ik gebruikt om te oefenen met het splitsen en demonteren en monteren van de lagers. Ook veel op YouTube gekeken bij onder andere MSSH en Daveyswerkplaats wat we genoeg vertrouwen heeft gegeven om dit aan te gaan pakken.

Lekker oefenen:



Genoeg vertrouwen en ervaring opgedaan dus begonnen met het demonteren van het 2 takt blok:



En daarna het blok afgespoten bij de wasstraat:



En weer starten met de opbouw:



En hier zijn we nu bij het monteren van de Doppler Endurance krukas en de Polini lagers die ik had gekocht. Dit ging niet direct goed dus ik heb nu een lagertrekker besteld en een nieuw setje lagers want de poging voor het afhalen van de lager heeft hem er niet beter op gemaakt:



Wordt vervolgd. Ik hoop dat het voor jullie ook een spannend genoeg project is om hier te mogen plaatsen en anders hoor ik dat vanzelf
 
Ik kom er net achter dat ik ook nog wat aanpassingen aan het carter moet doen want het cilinderhemd past er niet overheen. Bij de kleine carterhelft moet er ook meer af. Hier heb ik (nog) geen ervaring mee dus daar ga ik even induiken. Geluk bij een ongeluk dat ik de carterhelften nog niet op elkaar heb gemaakt.