Evo + Cross Zuiger

JohnB said:
Geen extra carter volume , geen extra cc's.

Toch wel meer cartervolume lijkt me.
Heel simpel gezegd komt je zuiger 5mm minder naar beneden, dus houd je wat meer ruimte onder de zuiger over, wat dus cartervolume is.
 
Kijk nou eens goed naar de foto , waar wil jij dat extra volume vandaan halen?

Zolas de zuigers op de foto staan zitten ze ook in de cilinder , alleen de connecting rod is langer
 
John heeft gelijk, je krijgt geen extra cartervolume, de zuiger komt net zo ver omlaag. Het gat voor de pistonpen zit hoger bij een crosszuiger om het verschil in drijfstanglengte te compenseren. Om echt meer cartervolume te krijgen moet je trouwens ook altijd je cilinder ophogen anders kan het gewoonweg niet (cartervolume verschil door een andere vorm/volume zuiger niet meegerekend).

Een ander gevolg is nog dat de timing iets lager wordt.
 
JohnB : ik doelde meer op een evo cilinder plus zuiger met 85mm as en ophoog plaat.

Ik had even niet goed opgelet wie dit zei :
---
wat is dan het voordeel om een evo op een 85 mm as te zetten?
---
 
A-Bizar said:
ff simpel uit leggen : je zuiger komt 5mm verder omhoog Hij komt dan niet 5 mm verder terug.

Als je simpel gezegt je wangen vergroot... en je de drijfstang op het uiterste punt zet.... dan worden de rondjes groter en komt je drijfstang hooger en weer verder terug.
Als je alleen de lengte van je drijfstang veranderd , word de slag niet groter of kleiner omdat " het rondje " ( de wangen ) het zelfde blijven.

boers uitgelegt maar ik kan het niet beter :'(

Als de drijfstang langer is word de slag wel langer :*

alleen als je het bigend dan meer daar binnen zet dan weer niet :)

(btw... ik ben nu uitgestoned, verflucht heeft zich weer ontdaan :p )
 
A-Bizar said:
JohnB : ik doelde meer op een evo cilinder plus zuiger met 85mm as en ophoog plaat.

Ik had even niet goed opgelet wie dit zei :
---
wat is dan het voordeel om een evo op een 85 mm as te zetten?
---
Er werd iets vermeld over lijnbaankrachten ;)
Verder kost het imo een hoop geld en moeite, het is apart en of het winst oplevert is denk ik niet te vergelijken aangezien je zoveel verschillende dingen aan moet gaan passen. Wel een leuk ideetje, maar ik denk dat dit iets is wat je alleen moet doen als je al een 85mm drijfstang op je krukas hebt zitten ofzo. Anders is het imo verspilde moeite.
 
ik zeg toch als je het bigend meer naar buiten plaatst :rolleyes:

stel je hebt een p1 as, daar zet je langere drijfstang in + het bigend op de orginele plaats. dan word de slag toch langer :p
 
Aprilia_area 51 said:
stel je hebt een p1 as, daar zet je langere drijfstang in + het bigend op de orginele plaats. dan word de slag toch langer :p

Nee al zet je het bigend meer naar buiten wordt je slag alleen langer, de zuiger kan dan meer naar achteren en meer naar voren, resultaat meer cc's.
Al maak je alleen de drijfstang langer blijf je evenveel cc's houden en moet je je cil ophogen.
Daardoor krijg je extra cartervolume.
 
Mol said:
Er werd iets vermeld over lijnbaankrachten ;)

kan je misschien even uitleggen wat je hier mee bedoeld?
Ik weet wat lijnbaan krachten zijn maar ik snap niet wat je hier mee op mijn reactie wil zeggen :)
 
Jeroen je snapt er echt geen drol van. De slag en de drijfstanglengte kun je onafhankelijk van elkaar veranderen. Als je de drijfstanglengte verandert heeft dat invloed op de lijnbraankrachten die op de zuiger werken en een beetje op de timing. Als je de slag verandert heeft dat invloed op de inhoud van je cilinder en ook weer op je timing (alleen nu een stukje meer).

Verlengen van de drijfstang heeft dus GEEN invloed op de cilinderinhoud.
 
A-Bizar said:
wat is dan het voordeel om een evo op een 85 mm as te zetten?
JohnB said:
Gevolg: relatief minder slijtage ( volgens mij niet eens merkbaar).
Ik ben niet zo technisch aangelegd :D Maar om het simpel te zeggen, doordat de lijnbaankrachten afnemen zal de slijtage ook afnemen. Volgens mij is dit te verwaarlozen, wat John ook al zei. Verder zie ik alleen nadelen. Vooral financiële nadelen.
 
Soz ik begrijp het al ; bij 85 mm stang gaat de zuiger hoger maar ook minder laag, dus cil ophogen om het te compenseren en zo profijt maken van mindere lijnbaankrachten :D

aight... nooit moeten beginnen aan het kappen spuiten :X

( @ boyd ; houd je nog wel van me? :'( :* )

Mol said:
Verder zie ik alleen nadelen. Vooral financiële nadelen.

zegt de man met de team99 as :rolleyes:
 
Mol said:
Ik ben niet zo technisch aangelegd :D Maar om het simpel te zeggen, doordat de lijnbaankrachten afnemen zal de slijtage ook afnemen. Volgens mij is dit te verwaarlozen, wat John ook al zei. Verder zie ik alleen nadelen. Vooral financiële nadelen.

ja ok daar heb je gelijk in. Maar ik bedoelde dus dat je met een evo , evo zuiger , 85mm as en ophoog plaat weldegelijk meer carter volume krijgt.
We dwaalde zeg maar een beetje offtoppic en hadden ( ik in ieder geval ) het niet echt meer over de cross zuiger ( dacht ik :p )

In 1 van de eerste posten van mij staat geloof ik ook al iets in de richting van : ik zeg niet dat het altijd nut heeft... oid :)
 
Jeroen schaam je diep in een hoek.

De slag geeft een bepaalde afstand tussen de bodem en de top.
Even uitgaande van minarelli is dit 39,2mm
Standaard minarelli heeft ook een 80mm drijfstang.
Wanneer jij een drijfstang van 85mm neemt dan blijf je alsnog de 39,2mm afstand houden tussen bodem en top alleen is het punt waarop de bodem en de top zijn 5mm hoger komen te leggen.

Neem je een drijfstang van een meter en 8cm dan heb je nog steeds die 39,2mm verschil tussen top en bodem alleen is het nu een meter hoger.

De engelse term geeft het doel van de drijfstang beter aan. Connecting rod.
Verbindingsas. Het doet niets meer dan de zuiger met de krukas verbinden ongeacht de lengte
 
Mja dat bedoel ik ook john 8P

maar goed, heb me diep geschaamd, snap de theorie nu en voel me al wat beter 8)

edit :
JohnB said:
Neem je een drijfstang van een meter en 8cm dan heb je nog steeds die 39,2mm verschil tussen top en bodem alleen is het nu een meter hoger.

Schaam je diep :X , het is 1 meter en 8 cm hoger :p
 
80mm drijfstang = 8 cm

1000cm + 8 cm = 1008

dussss een drijfstang van 1m en 8 cm = 1008cm

1008cm - 8cm ( van de bestaande rod) = een 1000cm :*
 
Aprilia_area 51 said:
zegt de man met de team99 as :rolleyes:
Team 2000 :X

A-Bizar said:
ja ok daar heb je gelijk in. Maar ik bedoelde dus dat je met een evo , evo zuiger , 85mm as en ophoog plaat weldegelijk meer carter volume krijgt.
Ok dan, maar dat was ondertussen voor iedereen wel duidelijk denk ik.
 
Back
Top