Evo + Cross Zuiger

Facilly

[NHO] M-tuning
Er dwaalt al een tijdje iets door mijn hoofd.
Namelijk, zou een evo met cross zuiger voor meer trekkracht zorgen?
En is het btw verstanding om zoiets te doen..

Ik weet dat als ik een cross zuiger ga gebruiken, een 85mm as nodig heb. Is geen probleem.

Zou die hierdoor meer trekkracht krijgen dan een cross cilinder? (Evo + Cross zuiger)

En wat moet er eigenlijk nog meer aangepast worden als ik dit zou doen?

Ivo (IS-tuning) heeft dit een x uitgeprobeerd. Dit las ik ergens in een oud topic. Als Ivo (Ufo) mij hier msischien iets meer over kan vertellen, zou ik dit zeer op prijs stellen.

Iig bedankt :)

Ps. Het gaat om Mina!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Als je nou eerst eens even gaat nadenken van de verschillen.
Dan ws het misschien helemaal niet nodig om dit topic te openen
 
JohnB said:
Als je nou eerst eens even gaat nadenken van de verschillen.
Dan ws het misschien helemaal niet nodig om dit topic te openen

Als je me nou gewoon is probeert te helpen dan had je deze onnodige post niet hoeven posten ;)
 
Een beter begin begint bij jezelf.

Waarom zou je volgens jou meer trekkracht moeten krijgen?

Wat zijn de daadwerkelijke verschillen tussen de 2 zuigers?

Wat moet er allemaal veranderd worden voordat de cross zuiger past?

Beantwoord deze vragen eens voor jezelf en denk dan nog eens na over je begin vraag.

IK doe dit niet om je te pesten ofzo. Maar de meeste mensen hebben een idee en vragen meteen naar antwoorden. Als je nou eerst zelf eens gaat nadenken over het hoe en wat dan kom je al een heel stuk.
Vervolgens kan je je vraag duidelijker stellen , zonder over te komen als iemand die wat wil maar er niet bijster veel verstand van heeft.
 
mja john , je hebt wel gelijk , maar in plaats van dat je van die "hints" geeft kan je t toch meteen zeggen zoals jij denkt dat t is?

ik bedoel nu lijkt t wel als of jij jezelf te "goed" voelt om iets nuttigs te zeggen .

ben er heel vast van overtuigt dat je erg veel weet en ook verstand hebt van de dingen die je zegt , aleen is t vaak moeilijk om goede info van je te krijgen . snappie?

(no offence) (K)
 
die heeft het juist gewoon met evo zuiger+85mm as, en dan moet je idd je cil ophogen
als je een cross zuiger pakt op 85mm as moet je de kop aanpassen :)
 
Joost@aerox said:
die heeft het juist gewoon met evo zuiger+85mm as, en dan moet je idd je cil ophogen
als je een cross zuiger pakt op 85mm as moet je de kop aanpassen :)


wat is dan het voordeel om een evo op een 85 mm as te zetten?
 
Mja hij gaat toch van 80 mm as naar 85 mm as :P

cil ophogen... do the math 8P

(of ben ik gewoon vandaag in een uberwazige bui door die kutspuitbusverf en nu dus uberstoned? :X )
 
Aprilia_area 51 said:
Mja hij gaat toch van 80 mm as naar 85 mm as :P

cil ophogen... do the math 8P

(of ben ik gewoon vandaag in een uberwazige bui door die kutspuitbusverf en nu dus uberstoned? :X )

ff simpel uit leggen : je zuiger komt 5mm verder omhoog Hij komt dan niet 5 mm verder terug.

Als je simpel gezegt je wangen vergroot... en je de drijfstang op het uiterste punt zet.... dan worden de rondjes groter en komt je drijfstang hooger en weer verder terug.
Als je alleen de lengte van je drijfstang veranderd , word de slag niet groter of kleiner omdat " het rondje " ( de wangen ) het zelfde blijven.

boers uitgelegt maar ik kan het niet beter :'(
 
Een evo met cross zuiger en 85mm stang loopt iest minde rbij zeer lage teorentallen door lage carterdruk, is iets anders getimed (zie sheet van fastard) en zou op een bepaalde setup (hang dus van uitlaat, carb, tunewerk etc af) meer vermogen kunnen geven en een mooiere powerband.

Je kunt ook nog de cilinder 5mm afdraaien en niets aan de drjfstang doen. Dan heb je dus met behulp van een mhr cross zuiger een zeer hoge carterdruk/orter inlaat traject.
Dit kan mits de flow even goed is met een bepaalde setup op bepaalde toerentallen winst geven. Het geeft iig meer power op zeer lage teoren, maar dit is met name buiten het werkgebied dat interssant is.

Kortom: Beide kan een gunstige werking hebben mits het totaalplaatje dat toelaat.
 
Oja: bijkomend voordeel van een 5mm langere stang is de kleinere hoveelheid lijbaankrachten van zuiger in cilinder.
 
Waarom leest er niemand naar zn vraag?

Een evo met cross zuiger. cilinder blijft onaagepast , zuiger behoudt ook dezelfde positie. Alleen de lijnbaan krachten zijn anders. Geen extra carter volume , geen extra cc's. Alleen maar meer werk omdat je een aparte krukas moet plaatsen en de verbrandings kamer moet aanpassen op de bolling van de cross zuiger.

Gevolg: relatief minder slijtage ( volgens mij niet eens merkbaar) misschien ietsje meer vermogen omdat de verbrandings kamer wordt aangepast ( zal denk ik ook nihil zijn door de vage verbrandingskamer van de evo )

En dit is de reden waarom alles zo is
zuigers.jpg



ps: En iedereen kan alles wel voor gekauwd krijgen , maar het gaat erom dat je zelf snapt waarmee je bezig bent. En dat leer je vooral door zelf te proberen en erover na te denken. En al zal je dan een fout maken. Jammer maar helaas , je weet dan wel wat je NIET moet doen en daar leer je van.
Het is jammer dat men steeds sneller maar gaat vragen ipv zelf een beetje te denken
 
Back
Top