Zoek voor de gein eens op carburateur aerox, bougie aerox, startmotor aerox op google afbeeldingen, en je weet waar het over gaat.
Afstellen is een kwestie van rollen drukveren, trekveren en sproeiers.
Als eerste ga je kijken welke drukveer je voldoende lijkt. Op een std 50cc met een redelijk vlotte pijp zou ik zowieso een gele drukveer nemen, zwaarder hoeft meestal niet. Dan ga je een stukje rijden, maakt hij nu (te) veel toeren en weinig snelheid -> zwaardere rollen. Het is zo dat je rollen altijd op je drukveer afsteld, en niet andersom. Zolang je geen dipjes krijgt kan je zwaarder gaan in rollen, tot je een dipje krijgt, dan ben je te ver gegaan. Vervolgens ga je met trekveren prutsen, meestal doe ik er op een std 50 met leuk pijpje rode of blauwe malossi trekveren in. Hoe sterker de veren hoe langer het duurt voor de koppeling aan grijpt (dus tot je werkelijk op gang komt),
en hoe dichter dit bij je powerband ligt (= het gedeelte waar je scooter het meeste vermogen heeft) zal je sneller optrekken.
Het uiteindelijke doel is dat je scooter op ongeveer 1 toerental loopt, van 0 - top. (Echter gaat ie op top vaak wel wat meer toeren draaien omdat hij de vertanding uit loopt)
Sproeiers is een kwestie van lucht/benzine mengsel veranderen. Stottert je scooter dan is vaak je sproeier wat te groot, doet ie bwoaaaaap en zakt hij in is het meestal een te kleine sproeier. Je kan ook naar de kleur van de elektrode van je bougie kijken na een stukje rijden, dat zijn de 2 puntjes waar de vonk tussen plaats vind en het porselein. Koffie bruin is de juiste kleur, zwart een te grote sproeier en grijs een te kleine.