This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Ergens uitleg over binnenste van scooter?

Michael_

Well-Known Member
Heey,

Staat er ergens hier een uitgebreide tutorial hoe ik een Aerox kan afstellen. Zoals al eerder gemeld, heb ik het bij een dealer laten doen maar is dat niet perfect gebeurd. Nu heb vanaf nu tot de Examens vakantie, dus heb ik wel even de tijd om maybe wat te proberen.

Nu ben ik eigenlijk een totale noob met scooters, en lijkt het me handig toch wat meer zelf te kunnen doen, met die hoge prijzen bij de reperatiezaakjes.

Is er ergens een Stap voor Stap Afstel tutorial ofzo, liefst met plaatjes.

Als ik bijv. een hele kale scooter zou hebben, zonder kappen. Kan ik nog niet eens aanwijzen wat bijv. een Caberateur, Bougie, Startmotor etc. is

Zo erg is het dus met mijn 'scooterkennis'.
 
Tja,
beste kijk je dan op dit forum veel,
er zijn ook wel op youtube wat filmpjes van hoe je rolle vervangt enzo,
maar ik zou eerst effe veel info op zoeken van wat er allemaal moet gebeuren,
en wat je moet afstellen met een dip tussen de 40 km enzo
 
Zoek voor de gein eens op carburateur aerox, bougie aerox, startmotor aerox op google afbeeldingen, en je weet waar het over gaat.

Afstellen is een kwestie van rollen drukveren, trekveren en sproeiers.

Als eerste ga je kijken welke drukveer je voldoende lijkt. Op een std 50cc met een redelijk vlotte pijp zou ik zowieso een gele drukveer nemen, zwaarder hoeft meestal niet. Dan ga je een stukje rijden, maakt hij nu (te) veel toeren en weinig snelheid -> zwaardere rollen. Het is zo dat je rollen altijd op je drukveer afsteld, en niet andersom. Zolang je geen dipjes krijgt kan je zwaarder gaan in rollen, tot je een dipje krijgt, dan ben je te ver gegaan. Vervolgens ga je met trekveren prutsen, meestal doe ik er op een std 50 met leuk pijpje rode of blauwe malossi trekveren in. Hoe sterker de veren hoe langer het duurt voor de koppeling aan grijpt (dus tot je werkelijk op gang komt),
en hoe dichter dit bij je powerband ligt (= het gedeelte waar je scooter het meeste vermogen heeft) zal je sneller optrekken.

Het uiteindelijke doel is dat je scooter op ongeveer 1 toerental loopt, van 0 - top. (Echter gaat ie op top vaak wel wat meer toeren draaien omdat hij de vertanding uit loopt)

Sproeiers is een kwestie van lucht/benzine mengsel veranderen. Stottert je scooter dan is vaak je sproeier wat te groot, doet ie bwoaaaaap en zakt hij in is het meestal een te kleine sproeier. Je kan ook naar de kleur van de elektrode van je bougie kijken na een stukje rijden, dat zijn de 2 puntjes waar de vonk tussen plaats vind en het porselein. Koffie bruin is de juiste kleur, zwart een te grote sproeier en grijs een te kleine.
 
Tja,
beste kijk je dan op dit forum veel,
er zijn ook wel op youtube wat filmpjes van hoe je rolle vervangt enzo,
maar ik zou eerst effe veel info op zoeken van wat er allemaal moet gebeuren,
en wat je moet afstellen met een dip tussen de 40 km enzo
Op Youtube vind ik helemaal niks, behalve sprint, race en opschep filmpjes van hoe snel die wel niet gaat.

@SpNk: Heel erg bedankt, als ik besluit om me Aerox, std cilinder, std caburateur, ontgrensde Leovinci ZX, varioring eruit. Af te stellen Wat heb je allemaal voor gereedschap/spullen nodig?

Rollen tussen hoeveel gram ong.?
Sproeier tussen welke grootte

En kan iemand misschien een foto maken van een Aerox zonder kappen en aangeven waar de sproeier en rolletjes zitten?
 
Last edited:
Rollen is een kwestie van proberen, ik zou mits gebruik van een gele drukveer het tussen de 4 - 5 en 6 gram kopen, je kan ze altijd nog mixen (dus 3 van 5 en 3 van 6 bijvoorbeeld, wel om-en-om plaatsen, 5+6 = 11 / 2 = 5,5g).

Wat je nodig hebt is een zuiger stop, variateur sleutel of een lucht sleutel, en een sleutel 17. Voor je koppeling heb je een sleutel 24 nodig, een bankschroef oid en een grote baco. Een tang of veren trekker heb je nodig voor het vervangen van de trekveren.
 
Maar moet ik dan tussen 3 en 5 gram wat dus 20 setjes met rolletjes kopen, wat heb ik dan aan rolletjes die ik niet nodig heb?

En met die zuiger stop, ik ben zo beetje rond aan het lezen maar je hoort wel eens dat dit slecht voor je scooter is en dat je het juist niet met een zuiger stop moet doen?
 

Klopt, daarom kan je beter een variateur sleutel gebruiken. Mijn ervaring is echter dat als je het met beleid doen het met een zuigerstop kan, maar een variateur sleutel is wel aan te raden aangezien dit veel sneller en makkelijker is.
 
Klopt zelf ook wel is zuigerstop gebruikt,
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=vWcLvDGfvis&feature=related"]YouTube - Scooter Roller weight changeing With OUT IMPACT WRENCH 2[/ame]
nog een filmpje,
was eerst een nederlandse kon hem niet meer vinden
 
En met een standaard setup, Aerox, helemaal ontgrenst met een Leovinci ZX uitlaat.
Tussen welke maten Sproeiers moet ik dan ongeveer zitten. Rolletjes vervangen kan ik wel, denk ik. Maar hoe en waar zit de sproeier?

Maar moet ik dan tussen 3 en 5 gram wat dus 20 setjes met rolletjes kopen, wat heb ik dan aan rolletjes die ik niet nodig heb?
 
Bewaren voor de volgende keer dat je moet afstellen. En ik zou geen 20 setjes kopen, kost volgens mij een tientje ofzo? Dure afstel grap wordt dat. Heb je geen vrienden die rolletjes hebben waar je een en ander mee kan proberen, en dat als je t goeie gewicht hebt zelf een nieuw setje koopt?

En het is vooral goedkijken HOE je het loshaalt, zo moet het ook weer vast. Vooral geen dingen vergeten
 
En als je wel iets vergeet word de vario niet meer geklemt naar achteren en zal je zien dat in no time de spiebanen van je krukas verrot zijn, wat op neer komt op een nieuwe krukas.

Dus verkeerd monteren kan een dure grap uiteindelijk worden.

Sproeier zo rond de 78 / 80 / 82 /84 proberen maar dat ligt meer aan de rest van je onderdelen uiteraard.
En dan met een 7% sterkere drukveer dan orgineel

Rollen zo rond de 4 a 5 grams proberen (standaard volgens mij 6,5 grams)
 
Hier kan je lezen hoe je sproeier vervangen moet: http://www.scooter-freaks.nl/techcenter/vervangen/vervangen_sproeiermina_aerox.php

Hier kan je zien hoe je rollen vervangt: [ame="http://www.youtube.com/watch?v=AEDh_VLC3jU"]YouTube - Howto: Rolletjes vervangen met een zuigerstop[/ame]
Note: het is wel met zuiger stop!

Hier kan je zien hoe je trekveertjes vervangt: [ame="http://www.youtube.com/watch?v=cI3XVnc5uGE"]YouTube - Stage 6 koppeling trekveren verwisselen[/ame]
Note: het is wel met s6 koppeling!

drukveertjes kan ik zo niet vinden
Hoop dat je er wat aan heb
 
ja ik weet het sp, maar ik kon zo snel geen normale koppeling tutorial vinden.
dus naja ik dacht: het zal ongeveer wel net zo gaan maar blijkbaar dus niet
 
Ik vind de zuigerstop maar een goedkope beunmanier. Het kan uiteraard wel, maar is nooit 100% veilig. En bij peugeot zou ik het al helemaal niet eens proberen, die heeft het boegiegat onder een hoek staan. Als je veilig wilt sleutelen gebruik gewoon blokkeer sleutels. Zeker als je er vaker erbij moet. Zuiger is maar van alu niet van ijzer ofzo.
 
Ik zie het hele nut er niet van, zo'n zuiger stop. Je hebt toch al je carterkap eraf dan is het toch minder moeite om een blokkeersleutel ertegenaan te houden dan om ook nog weer bij je bougie te moeten (vooral bij AC moet je dan vaak nog eerst koelkappen eraf halen, en bij verticaal kan je er ook niet altijd zo makkelijk bij) loshalen en daar wat anders indraaien....