Elektrische waterpomp?

Stijnbrugmans

New Member
Hallo, mijn waterpomp van mijn zip 180cc is kapot gegaan… nu zit ik te twijfelen, of een blokrevisie en de pomp vernieuwen, of een elektrische waterpomp erin zetten. Mijn vraag is, hebben mensen ervaring met z’n waterpomp en is het makkelijk aan te sluiten etc. Ik dacht aan de waterpomp van bosch 12v. Ik hoor het graag!
 

Attachments

  • IMG_1108.png
    IMG_1108.png
    155.9 KB · Views: 7
Advertisement - register to remove this

Hoe veel ampere wil die pomp?

En als er ergens in het koelsysteem nog een vastgelopen pomp zit oid, ga je hier ook niets mee bereiken.

Je zal toch moeten kijken wat er mis gegaan is.
 
Hoe veel ampere wil die pomp?

En als er ergens in het koelsysteem nog een vastgelopen pomp zit oid, ga je hier ook niets mee bereiken.

Je zal toch moeten kijken wat er mis gegaan is.
Ik zou niet weten hoeveel ampere die pomp wilt maar ik weet wel dat mensen deze waterpomp op zip 180ers gebruiken

En iemand anders zei tegen mij dat als ik gewoon een elektrische waterpomp erin zet dat de normale pomp die kapot is niet boeit maar jij zegt van wel dus ik moet echt een blok revisie doen?
 
Als er een kapotte pomp in je systeem zit, houd dit de doorstroming gigantisch tegen. Die moet er toch echt uit als je het mij vraagt.

Je hoeft toch geen complete revisie te doen om de pomp te vervangen?
Even gekeken, maar je moet zo te zien het blok splitsen om er bij te komen. Dan snap ik je weerstand wel een beetje ja.

Hoe veel amp zal er wel bij staan toch? Laadsysteem van de scooter moet het wel aan kunnen. Maar dat zal dan wel goed zijn.
 
Last edited:
Eerlijk gezegt zie ik het nut niet in van een elektrische waterpomp.
Beter alles origineel houden en repareren.
En zoals @WEBRacing reeds opmerkte je zult toch iets moeten doen aan de mechanische waterpomp om deze te by pass-en of de empeller te verwijderen en de behuizing van de mechanische pomp weer waterdicht maken zodat de flow niet wordt gehinderd.
Bovendien de stroom die deze pomp vraagt gaat af van de laadstroom door je accu en als deze pomp te veel vraagt is de kans groot dat de spanningsregelaar de accu niet meer kan laden of te weinig laadt met ook weer de nodige problemen.
 
Ik ook niet. Tenzij je een binnenrotor ontsteking hebt oid, dan is het natuurlijk niet anders.

Maar geef mij ook maar gewoon een mechanische waterpomp. Heeft veel meer capaciteit, en gaat ook meer pompen als je motor meer toeren gaat draaien. Als het allemaal netjes gemonteerd zit, en niet lekt, gaat het ook echt ontzettend lang mee. Niets mis met een mechanische pomp.

En niet om lullig te zijn, maar daar zal het ook wel mis gegaan zijn. In de montage. Als iets zo snel kapot gaat na het monteren, 99 uit 100 een montagefout. Al is de kwaliteit van (scooter) onderdelen tegenwoordig ook zeker niet zo geweldig meer moet ik zeggen.
 
DIe Bosch pompen hebben ook veel capaciteit. Gebruiken we ook al jaren in de race / dragrace. Het verbruik is ook laag omdat het een borstelloze motor is. Wel eens dat je beter dan wel het waterpomp radje kan verwijderen, al denk ik dat als je het laat zitten het niet voor problemen zorgt.
Post automatically merged:

Een binnenrotor kan die stroom sowieso niet leveren, vaak is de eventuele optionele lichtpoel nog net toereikend om de traditionele halogene- of gloeilamp verlichting te voeden.
Inderdaad, voor dagelijks gebruik dan zeker LED verlichting nemen en een 5ah accu. Als je scooter hem bij moet laden hou je alleen de HPI met lichtspoel over, die laad de accu dan wel iets bij.
 
Een binnenrotor kan die stroom sowieso niet leveren, vaak is de eventuele optionele lichtpoel nog net toereikend om de traditionele halogene- of gloeilamp verlichting te voeden.
Bij een hoop scooters kan je geen waterpomp monteren met een binnenrotor, dat bedoelde ik eigenlijk. ;)
 
DIe Bosch pompen hebben ook veel capaciteit. Gebruiken we ook al jaren in de race / dragrace. Het verbruik is ook laag omdat het een borstelloze motor is. Wel eens dat je beter dan wel het waterpomp radje kan verwijderen, al denk ik dat als je het laat zitten het niet voor problemen zorgt.
Post automatically merged:


Inderdaad, voor dagelijks gebruik dan zeker LED verlichting nemen en een 5ah accu. Als je scooter hem bij moet laden hou je alleen de HPI met lichtspoel over, die laad de accu dan wel iets bij.
Ik ga denk toch voor de blokrevisie en dan vervang ik gelijk alles (krukas, krukaslagers keringen waterpomp etc) dan zit gelijk alles goed hoop ik
 
Back
Top